Kudde

Små tältkuddar, bag in box, frottéörngott... Menar ni allvar? Vad är fel på tröjan i sovsäckens kompressionsfodral, eller, om man vill ligga som en pascha, lätt luftfylld vattentät packsäck?
 
Re: Hur mycket mer vill du ha med?

johankse; sa:
Allt väger och speciellt prylar som bara har ett avändningsområde. Idealet är minst tre!
Kudde vid buren utrustning är definitivt ett dyligt pinal med endast ett användningsområde. Stryks obenhörligen.
Ersätts av sovsäckspåsen med lite kläder i. Förmodar att du klär av dig när du sover i kortisar eller hellångt underställ.
Oersättliga är liggunderlag och vatten, wirre gör utflyckten mycket mer njutningsfylld...

Go tur

Johan K

Det är sant att alla prylar väger, hur mycket vikt/prylar man har med sig är nog en avvägningfråga som varierar från person till person. Efter som jag inte är en gramjägare så tycker jag att 170g (kudden väger det) är en liten börda om man sover bättre (om man nu gör det...). Jag håller dock med dig att en tur är lättsammare med en liten och lätt packning. DOCK kan det vara nog så njutningsfullt med en lite tyngre packning, man kanske tar någon fler paus, men vad gör väl det.

Vi ses på fjället i sommar!
 
Inte utan min nussekudde!

Intressant tråd - olika prioriteringar :)
Jag har under många år nöjt mig med sovsäcksforalet eller en tröja med kläder istoppade som kudde. Lite knöligt ibland men har fungerat ok. I ett utslag av prylhysteri så införskaffades en Thermarest kudde. Den är numera en oumbärlig del i mn packning oberoende om det är vandring, paddling eller resor. Den extra vikten spar jag gärna in på annat (dock inte whiskyn :)). God sovkomfort är viktigt för humöret och helhetsintrycket av vandringen/paddlingen för mig. Den ena sidan av kudden har en ficka som gör att man kan kan reglera storleken med hjälp av någon t-shirt eller annat. Där kan man också skydda kamera eller annat samt använda kudden som isolering mot kyla eller värme.

Suss gott!
/Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Kudde Bo och sova 44
bico Liggunderlag, sovsäck och kudde Bo och sova 8
Jennuska Kudde Bo och sova 11
Skogsakuten Bra kudde? Bo och sova 10
desireman Söker prisvärd lätt kudde! Bo och sova 26
mindful Sidenlakan samt lätt kudde Bo och sova 0
hiko kudde Bo och sova 8
plaskdaja Använder ni kudde när ni tältar? Bo och sova 34
lassebrun Kudde? Bo och sova 13
Jörgen Fjaderlatt.se Flex Air kudde? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.