Kryddburk i plast med flera sorters kryddor?

Ang . ÖB och kryddor...

Så måste jag slå ett slag för deras Persiljado, en kryddblandning som höjer vilken måltid som helst. Inte att förväxla med Persillade som säljs i vanliga matbutiker, ÖB's är bästast.

Hmm, vad finns det egentligen för slags burkar efter filmburkarna som kan vara lämpliga? 3-6-12 fack finns på annat håll, ingen med 4.


peter
 
Dom burkarna som vi proffs använder när vi är på svåra uppdrag i fientligt terräng är av typen Vitamin/huvudvärkstabletts tub.

Du kan få dom från ica ,vitamintabletter i brusform eller mindre varianter från apoteket med huvudvärkstabletter.

Dessa kan du ha torrkaffe,salt,socker,kryddor eller vad du vill.

Själva grejen är att ploppen i toppen har en silkagelpatron som drar åt sig fukt - så man håller fukten borta från det man har i tuben.
Vilket är viktigt speciellt om man har torrkaffe.

Man kan torka ur silkagelpatron i korken då och då genom att ha den på ett varmt element så fukten försvinner ur den.

Silkagel påsar som man får med skor och annat kan torkas ur i micron och användas på samma sätt i andra behållare som inte har samma inbyggda.
Prova inte detta med korken i tuberna då plasten smälter.

Dom behållarna som man använder silkagel i skall ju vara vattentäta annars drar dom ju fukt från omgivningen - silkgelets funktion är då att absorbera fukt som tränger in vid hanteringen - typ koka kaffe vid regn.

Funktionen är viktig då behållaren är vattentät och lite fukt som kommit in kan ge mögel.

Helt perfekta att ha kryddor i
 
Jag har hört att, kanske främst kvinnor, stoppar en ilsken humla i dessa rör för att slippa miljöfarliga batterier :)
 
Köpeburkarna brukar ha väldigt små ströhål och passar bäst för väldigt torrt salt (i alla fall den jag hade en gång i tiden, som ingick i tallrikslådan).

Jag tror på hembyggda grejer, småburkar och rör utan ströhål. Muji brukar ha bra småburkar också.
 
Den är torr och alltid med i packningen. Nån liten salt- och pepparpåse i papper duger inte när man dragit några öringar och ska salta. Medhålles om att den ser väldigt stor ut på bild. Sådär stor kan min inte vara eller så är det ett barn som håller den.

Scheisse, vilken stor grunka! Vad klarar den av att göra som ett par salt o pepparspåsar från Max/McD inte klara av?

:cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
nermander Flera bakverk från samma grundmix? Friluftsmat 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.