• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Krukväxter?

Hej
Jag ska flytta in i ett hus på landet och tänkte att nu så är det dags att skaffa lite grönt att pryda insidan med och jag skulle vilja ha förslag på trevliga växter som är ganska tåliga = behöver inte vattnas så ofta. Pelargoner går fetbort då jag inte står ut med doften.

Tips, någon?

/David
 
Den verkar onekligen tålig och verkar kunna stå ut med långa mörka norrländska vintrar också.

Fler tips?
 
Benjaminfikus
Saint Paula
Svärmorstunga
Suckulenter av alla de slag
Plastväxter
Kaktusar

Grundregel: - hårda, tjocka blad = mindre krävande. Tunna, skira blad = tokdör om du glömmer vattna.
 
Tack för tipsen, då har jag lite att välja på. (Fast plastväxter och kaktusar går också bort) :)
 
Jag gillar svärmorstungan. Den blir väldigt stor och ful om man vattnar den. Om den i vattnas hålls den liten och fin, mkt bra egenskap.

Pengaträdet/Paradisträdet är också väldigt bra. Pappa fick en för ca 40 år sedan, den lever fortfarande och jag har tagit sticklingar från den från ca 10 år sen. Så nu har jag själv ett stort fint träd som nog aldrig kommer att dö.

Kaktus tycker jag däremot är svårare, de jag har haft har liksom lossnat ur jorden, och följaktligen dött.

Jag hade tänkt skaffa pelargoner, de är ju så vackra. Nån som kan tipsa om hur jag får att de överleva?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.