Krånglig installation på Ique

Förstår inte varför Garmin behöver göra en sådan enkel sak som att installera kartor till gps:en så jobbig. Satt ganska länge och brottades med alla dessa långa och jobbiga koder.
Jag kan förstå att dem har ett serienummer som de flesta program. Men varför alla dessa jobbiga koder som dessutom är utspridda på tre ställen?
Att Garmins server dessutom är så slö att det blir timeout gör det hela ännu jobbigare!
Risken är att man tröttnar på den långa proceduren och helt enkelt plockar hem ett knäckt kartprogram för att göra det lättare för sig!
Tycker det blir fel att man överhuvudtaget skall behöva tänka i dessa banor! För annars så Iquen en helt underbar gps och handdator när man väl lagt in allt!
Det enda som stör mig lite är hur man sätter fast Iquen i synkstationen!
 
Finns på papperslapp

När du köper din iQue, medföljer City Select Europe 5.xx. Tillsammans med den finns en gul papperslapp. Där står koden som du ska knacka in, för att låsa upp just din City Select till just din iQue.

Du behöver inte besöka någon webserver för det.

Fastsättningen i synkstationen är klass B, om inte C. Speciellt om man använder medföljande skyddsflärp till sin iQue. Jag har skaffat Garmins riktiga fodral, så flärpen ligger nu i en låda.
Enda felet med det "riktiga" fodralet är inte på fodralet, utan det faktum att man startar röstinspelning sisådär 87% av gångerna, när man ska dra ut sin iQue ur fodralet. Men det lär visst bli fixat i nästa programversion för iQue.

Tacknämligt nog är fastsättningen i bilnavigatorhållaren av klass A. Annars hade man väl fått leta efter iQuen på golvet efter varje sväng...

Installation av kartor kan sedan med fördel göras med hjälp av MapSource, i stället för medföljande MapInstall. MapSource är lättare att snurra runt i, när man väljer ut kartbitarna.

Om du inte hade MapSource tidigare, kan du hämta uppdateringen till (för närvarande) version 5.4 hos Garmin. Den kräver en befintlig MapSource för att kunna installeras, men den medföljande programvaran till iQue kvalificerar för att få installera MapSource också.

Om du inte redan har gjort det, så installera uppdateringarna från Garmins websida. De gör en stor skillnad i hur bra det fungerar.

Nästa större utgåva för själva iQuen (Release 3) lär vara planerad till januari, så du får nöja dig med version 2 ett tag till.

Anders
[Ändrat av apersson850 2003-11-28 kl 12:05]
 
Tackar för ditt utförliga svar!
Nu vågar jag inte göra om installationen av kartorna. Men när jag installerade kartorna så kopplade den upp sig direkt. Och då ville den ha en andra kod. Totalt så fick jag använda tre koder innan Iquen fick kartorna!
Men jag kan säkert fumlat någonstans. Är lite ivrig när jag får nya leksaker =)

Jag gjorde ett litet försök med att använda Mapsource som jag hade sedan tidigare. Men programmet kunde inte hitta Iquen.
 
Uppdatera!

För det första måste du ha en sen version av MapSource, för att kunna använda den tillsammans med iQue. Om du inte har version 5.4, uppdatera!

För det andra fungerar det inte som med alla andra GPS, när du använder MapSource.

Kartor: Du kan sätta samman en laddning kartor i MapSource, och sedan ladda dem till iQue. Det som verkligen händer då är att en fil, innehållande de önskade kartorna, skapas och sparas i din PC. Sedan skickas den över till iQuen vid nästa HotSync.

Spår: Om du har installerat den Track conduit, som finns på Garmins hemsida, överförs alla spår i din iQue till PC:n vid varje HotSync. Om du då i MapSource väljer Öppna spår från iQue, så öppnar den i själva verket filen med spårpunkterna. Du behöver alltså inte ens ha din iQue kopplad till datorn just då. Men du måste naturligtvis ha gjort minst en HotSync, efter det att du installerade Track Conduit.

Waypoints: Om du har en sparad fil i MapSource, från en annan Garmin GPS (sannolikheten är ju ganska stor att du har en sån, eftersom du hade MapSource sedan tidigare), eller en som du skapat i MapSource, kan du öppna den från Palm Desktop.
Detta kräver att du installerat Waypoint Transfer (finns också på Garmins hemsida), att du befinner dig bland adresserna i Palm Desktop (waypoints i iQue lagras i adressboken) och att du där öppnar Add-Ins under Tools. Då kan du importera vilken *.mps-fil som helst från MapSource. Programmet filtrerar ut alla waypoints, så att de kan överföras till iQuen. Återigen sker detta vid nästa HotSync.

Kartor och waypoints till iQue, spår från iQue. Det är det enda som erbjuds, om vi bortser från att adresserna, som alltså kan vara bara waypoints, naturligtvis kommer tillbaka till din PC vid varje HotSync. Fast då kan man inte (än) knöla tillbaks dem till MapSource igen.

Anders
 
Tackar så hemskt mycket för hjälpen!
Ser fram att få testa Iquen på härliga och långa turer! Än så länge är jag jättenöjd med den!
 
Hej Anders,

Du menar alltså att det inte går att skapa rutter i Mapsource och sen föra över dem till Ique?

Har för mig att min polare med GPS V skapade rutter i Mapsource som han sen förde över till gps:en och skapade en autorutt på. Är helt ute och seglar?

//
Stefan
 
Varken segel eller cykel

Nä, du är varken ute och seglar eller cyklar. Möjligen missade du den här meningen:

"För det andra fungerar det inte som med alla andra GPS, när du använder MapSource."

Det är som du skriver med andra Garmin GPS, bara inte med iQue. När det gäller den senare, är det just nu exakt som jag beskrev det, varken mer eller mindre.

Anders
 
Hej Anders,

Tackar för påpekandet, ibland går det för fort när man läser.

Läste faktiskt igenom manualen till Ique igår kväll (natt) och det känns som det kommer fram fler och fler fördelar till Iques fördel jämfört med PocketPC men det är min personliga åsikt, finns ju de som tycker annorlunda här på forumet :)
 
Hej Jonas och Anders,

Ni verkar vara insatta i ämnet, trevlig läsning ni knåpat ihop.

Ännu en fråga ? :)

Är det någon vits att vänta 1-2 månader med att köpa en Ique eller är det lika bra att ta tjuren vid hornen direk? (det är först när hojsäsongen börjar som den kommer att flitigt använd)

Tänkte mest på mjuk/hårdvaruuppdateringar, idag levereras den väl inte med CS Europe 6.0?

Några andra synpunkter innan man bestämmer för att "klicka" iväg en beställning.

Ser att http://www.ktm.lellesmc.se/site/ säljer den för 5795:- inkl. moms

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=45749&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr
för 6390 inkl. moms


Någon som funnit bättre priser?


//
Stefan
 
Jag skulle köpa nu...

sejohas; sa:
Är det någon vits att vänta 1-2 månader med att köpa en Ique eller är det lika bra att ta tjuren vid hornen direk? (det är först när hojsäsongen börjar som den kommer att flitigt använd)
Passa på nu och ta den här tiden till att lära dig använda den ordentligt. När hojsäsongen börjar är det bra om du redan är van vid den.
Tänkte mest på mjuk/hårdvaruuppdateringar, idag levereras den väl inte med CS Europe 6.0?
Oavsett om den levereras med 6.0 eller inte så är du berättigad till en gratis uppdatering om du har en CS ver. 5 inköpt efter 2003-09-01, http://www.garmin.com/unlock/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Seagull offshore Ny installation Navigering 3
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
Clashas Namn på leder? Navigering 3
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.