Krabi och hyra

Hejsan,

Vi är ett par st som ska till Krabi och klättra de första veckorna i september. Har sett diverse tips här i forumet, men det jag undrar är hur mkt utrustning som är värd att ta med sig hemifrån.. Som vi tänkt det åker bara dojjorna med.

Vad kostar det att hyra rep, karbiner, sele etc? Hyrs det ut i paketpris, eller är det värt att t.ex. ta med sig egen kritpåse?

/Manne
 
ta med livförsäkring!!!

Nej, jag bara skojade!
Det går inte riktigt att välja mellan guide eller instruktör, det är samma pris för båda - 200 sek för fyra timmar. Ju mer egen utrustning man har desto mer avdrag får man. Om ni ska vara där länge tjänar ni ju på att släpa med er rep och allt. Annars kostar det ju inte mer än en 100-125 kronor om ni tar med sele, skor och påse...!
Om detta är mer än ni räknat med kan jag rekomendera att bo billigt på Östra stranden. Man kan bo från 6 kronor natten till 70 kronor om man delar på det.
Hör av dig om du vill veta mer, jag kom precis därifrån!
Ha det bra!
/Theresia
 
Krabi=Railey beach?

Är Krabi o Raily Beach samma sak?

Funderar på att åka till Tailand i jul och hoppas på att få klättra. Hurdant är boendet? Hyddor, bungalows, eller lägenheter (söker det billigaste).

Tacksam för lite info.

Nisse
 
Krabi=Railey beach?
Är Krabi o Raily Beach samma sak?

Funderar på att åka till Tailand i jul och hoppas på att få klättra. Hurdant är boendet? Hyddor, bungalows, eller lägenheter (söker det billigaste).

Tacksam för lite info.

Nisse

Krabi är den största staden i närheten av Railey Beach (eller Hat Rai Leh som den hater på Thai). Om du åker buss så är det förmodligen dit du kommer först. Därifrån tar du båt direkt eller bus vidare till Ao Nang (som är en grannstrand med liten by), för att ta båt därifrån. Boendet är som i övriga Thailand, mestadels hyddor och Bungalows (finns ett lyxhotell med 2000:- bungalows (=mindre hus). Men annars kan du bo helt ok för 100-200B per natt. Jag bodde i jätteschysst bungalow (gå stigen som löper från "hamnen" till badstranden tills du hittar en affär med biljardställe bredvid på höger sida. Strax efter ligger dom på vänster sida. Ser jättelyxigt ut (i varje fall då) för 350B som vi delade på två, för 2,5 år sedan. Lättast är som alltid (om det inte är värsta högsäsongen) att åka dit och gå runt för att själv bilda sig en uppfattning. Glöm inte att äta på Bobos längst bort på stranden. Det går även att bo i ex. Ao Nang, men jag rekommenderar Railey som är mycket mysigare.

Mvh/Fredrik
 
Rai Leh priser (baht) från Mars 2001 :

Rep 300
Sele 150
Quickdraws (12 st) 300
Skor 200
ATC + Skruvkarbin 50
Kritpåse 50
Fullt set för 2 pers 1000

Kurser:
1/2 dags prova på 800
1 dags topprep 1500
3 dags multipitch 5000
Privat guide hel dag 4000
Privat guide halv dag 2500

Det gick att förhandla priset för privat guide på vissa klättershopar (Cliffsman) högst väsentligt (50%) men det kan nog variera beroende på efterfrågan och dagshumör...

Jag åker igen den 8 december, är nere 3 veckor. Vore kul om nån annan har samma planer. Skicka e-mail eller svara i detta forum om du ska ner den perioden.
 
Tips på klättring i Thailand

Jag är också på väg till Railey Beach under nov/dec. Var där för ett par år sedan men hann då bara klättra en dag. Är det någon som har tips om bra ställen för klättring i 5-7 registret samt var man får tag i en vettig förare (gärna på Internet förståss) så vore det strålande.
 
Förare&ställen

Förare finns att köpa på alla klättershopar för en mindre peng. Riktigt bra!
Dessutom finns oftast kopior på de nyutvecklade områdena att få i shoparna.
Rekommenderar särskilt "the keep" och "wild kingdom"
Klättrar du 5-7 så är du på rätt ställe överallt!
 
Förare railey

Förare säljs överallt, i souvenirshops och i klätterbutikerna. om jag kommer ihåg rätt så kostar den runt 100 kronor.

mvh simo
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.