Kortpass i löpträning

Jag har inte löptränat regelbundet så länge och har därför fortfarande en del funderingar på hur man komponerar ihop det optimala löpprogrammet. För närvarande kikar jag på Anders Szalkais program för marathon, på http://www.marathon.se. En sak jag lagt märke till är att programmen innehåller en mängd relativt korta joggpass (30-40 min). Min fundering är hur mycket dessa pass tillför träningen? 36 minuter låter som en väldigt kort period för den som lagt sig på marathon-nivå, men det kanske räcker för att hålla igång? Har någon djupare erfarenheter av att komponera varierade träningsprogram?

Det jag märkt hittills är att korta pass emellanåt faktiskt bidrar högst väsentligt till att höja löpglädjen; tidigare körde jag helst enligt principen "träna tävlingslikt" och sprang därför uteslutande långa sega pass. När jag började varva med kortare pass och intervall blev allt väldigt mycket roligare, så där finns ju en klar psykologisk vinst. Men finns det även rent träningsmässiga fördelar? Era erfarenheter eller teorier är välkomna!
 
De kortar passen är minst lika viktiga som dem långa. Du kan exempelvis inte köra 4 långa pass i veckan. Det skulle bli alldeles för tråkigt, ensidigt och det skulle inte ge dig optimal utdelning. Du måste ju självklart variera träningen och lägga in både kortare pass och kanske även några intervallpass även om du enbart satsar på maraton. Orsaken till det är att kroppen även ska vänja sig vid högre fart, det kan du inte göra om du bara är ute och mal i långdistanstempo.
Och de korta passen är faktiskt riktigt roliga. Det är kul att gå ut och bara trycka på och springa fort då och då.
Annars tycker jag att programmet som Schalkai gjort är riktigt bra. Följer du det ska du nog lyckas med dina mål. När jag skulle springa Stockholm marathon så följde jag hans program rätt noga, även om jag la in lite egna pass.
Lycka till!
/
 
Springa lastad

Jag brukar springa till/från jobbet hyfsat regelbundet och märkt att efter ett antal pass med ryggsäck (då har man ju ombyten och jobbjox med sig) så blir de "normala" rundorna lättare. Benen blir ganska snabbt starkare och kroppen vänjer sig vid att bära extra kilon. Jag får bättre spänst i steget och tycker inte lika illa om motlut...
 
bigfoot; sa:
Min fundering är hur mycket dessa pass tillför träningen?

De tillför ganska lite men fyller ändå en funktion. Fördelen med korta pass är att de är lätta att genomföra och inte sliter så mycket varken på kroppen eller motivationen. En förutsättning är då att man inte springer för fort på dessa pass. De relativt korta passen är alltså ett bra sätt att lättare komma upp i en viss löpmängd jämfört med att bara springa långpass.

/Klas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.