Kormflugan, hur skydda sig?

Hörde talas om en fluga som finns i fjällen som heter kormflugan (stavas med ett M) . Den lägger ägg under juli augusti och dessa kan skada hundar och orsaka blindhet hos människor om de drabbas. Larverna sägs krypa in under skinnet och vidare in i kroppen. Min undran är hur man
1. Skyddar sig o hunden och
2. Vad man gör om man fått larver i eller på sig?

Sökning på nätet ger ngt svävande underlag , säkert är det någon som har mer handfast erfarenhet att dela med sig.
Häls Argus
 
Ja, det är nog fler som har blivit blinda av att titta mot solen i kikare, sticka sig i ögonen med tältbågen eller snubbla olyckligt i ett videsnår. Jag föreslår skyddsglasögon.
 
Tur att man inte bryr sig för annars vågar man snart inte gå ut utan rymddräkt.
Det är ett under att man överlevt det farliga fjällivet.:)
 
För att inte tala om det farliga sjölivet, där man kan bli biten av gäddor och få en kallsup av vatten som innehåller amöbor och annat gottis. Det ÄR farligt att leva, man kan ju faktiskt dö.:)
 
För att inte tala om det farliga sjölivet.
Tja, ska vi prata sjöliv så är drunkning fortfarande en av de vanligaste dödsorsakerna som beror på olycksfall och inte sjukdomar i det här landet. Pratar vi barn så är det den näst vanligaste dödsorsaken efter trafikolyckor. Hittills i år står väl räkningen i Sverige på dryga femtio, det blir drygt två personer i veckan.

Risken för drunkning kan minimeras till exempel simkunnighet, uppträdande och utrustning, på samma sätt torde risken för infektion av den här intressanta flugan kunna minimeras genom att till exempel

1. undvika att röra sig nära renhjordar,

2. ha huvudbonad så att de inte lägger ägg i håret, samt

3. slå ihjäl humlestora flugor som visar ett alltför närgånget intresse för ens person.

En betydande skillnad är såklart att parasitinfektionen är behandlingsbar med profana medicinska medel (om än svårdiagnosticerad), medan en ordentligt drunkningsdöd person lär få vänta på sakral intervention eller den yttersta dagen.
 
Född och uppvuxen på fjället i en renhjord (farsgubben är renskötare) och jag hade ALDRIG hört talas om att en människa, eller ens någon av alla renvallande hundar råkat ut för kormflugan innan jag i år läste om ett fall i tidningen.

För min egen del räknar jag risken som noll och intet.
 

Liknande trådar