Koppla ihop kamera med GPS

Jag skrev själv i ett tidigare inlägg:
Jodå, jag har blivit varse att exif-standarden används för att spara metadata i bildfiler. Efter att ha tittat på specifikationen så tror jag att det ska gå att skapa en läsare.

För min egen del har jag inget behov av att spara koordinater i bildfilen, men om jag gör ett program för allmän användning så kan jag lika gärna fixa det också.
Läsning av exif-information löste sig enkelt; jag hittade färdig kod för detta.

Ansatsen är att matcha tidsangivelser i tracklogg mot exponeringstidpunkt angiven i exif-sektionen i respektive fil. Borde kunna återanvända befintlig kod från tidigare projekt.

Jag har själv bara tillgång till en Emtac BT GPS tillsammans med programmen Pocket Kartex, Fugawi PPC och OziExplorer CE.

Det färdiga programmet kommer att bli freeware, och den som är intresserad av att det ska innehålla stöd för fler loggformat (utöver de programspecifika enl. ovan och rå NMEA 0183 förstås) får hemskt gärna skicka exempelfiler till mig:

tobbe@lm.se

/torbjörn
[Ändrat av tobbedj 2005-08-14 kl 14:19]
 
tobbedj; sa:
Någon som vet om det går att koppla ihop en GPS eller handdator med en kamera, och på så vis registrera position för en kameraexponering?...
På jobbet har vi en sån här: http://www.geospatialexperts.com/ricoh.html , dvs en Ricoh-kamera med insticks-GPS. Med den medföljande programvaran kan man märka bilderna med koordinater (watermarked). Å andra sidan borde man rel. enkelt kunna bygga en egen lösning där man har en vanlig digitalkamera och GPS-mottagare och sen låter ett program "synka" bild/position mha tidsstämpeln...

Mvh
Anders
 
Sitter och knåpar med Oziphototools och Oziexplorer. Tänk om nå´t liknande fanns för Mapsource.
Nå´n som kan övertyga Garmin?

/Göran
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.