Koordinater som

Goddagens på er! jag jobbar som skogsarbetare och får dom flesta uppdrag via x & y koordinater! jag har en magellan XL med fastighetskartan & topo sweden,som funkar perfekt! nu är jag ute efter en "bilgps" pna(ren gps)helst! typ magellan roadmate eller garmin nuvi eller liknande,dessutom med navteqs kartmaterial då jag hört att det är bättre än ex teleatlas!!? finns småvägar och skogsbilsvägar med i kartmaterialet här ute på vischan?(dalarna). Min tanke var att jag skulle ge pna en koordinat adress till skogsvägen där jag ska parkera bilen för att sedan ta XL till skogskiftet! att det inte finns vanliga adresser ute i skogen är ju naturligt!:) men bara pna´n vet om att det går vägar där så borde den ju kunna lotsa mig till en koordinat adress(POI) som jag själv lagt dit,på vägen där jag vill parkera bilen!? Någon som vet om det finns någon pna som man kan skriva in x & y koordinater som "adress"?eller om det går att redigera koordinaterna på en befintlig POI? funkar även med lat/long då jag upptäkt att min XL kan konvertera olika koordinat system genom att jag kan välja alla möjliga koordinat system & kartdatum + att jag också kan redigera koordinaterna på en befintlig POI,och på så sätt få en "ny" POI! genom att skriva in ex x & y koordinater på en POI och sedan ändra i menyn till lat/long så ändras även alla sparade POI automatiskt till lat/long! bra va?
Vad använder tex ambulansen & räddningtjänsten för gps? läste för något år sedan att dom använde bla magellan roadmate 760! när jag var i småland och arbetade med "gudrun" så fick vi X & y koordinater som vi skulle uppge till sos om någon gjorde illa sig! så på deras gpser borde dom ju på nåt sätt kunna skriva koordinater som "adress" eller?

nu i början av dec kommer det en magellan roadmate 2200t pna! vattntät(ipx4) som jag dessutom kan använda topo sweden & fastighetskartan på som ju ligger på sd minneskort! mycket intressant! har även skickat ett mail till magellan med samma funderingar som ovan och väntar på svar! Det känns som det mesta hänger på hur mycket "skogsvägar" det finns med i kartmaterialet på ex roadmate,nuvi mm!!? någon som vet? det varierar väl över landet antar jag!

Tack på förhand!:p
 
Jag har inte kuskat omkring i obygderna i Dalarna, så hur det är där vet jag inte. Men på din förra arbetsplats, alltså här i Småland, finns i princip allt som är farbart med bil, och ibland inte ens det (jo, om det är en KingCab eller likn.), med på kartorna från Navteq. Alltså de som du får i en Nüvi, exempelvis.
I Nüvi kan du ange koordinater enligt lat/long, tre olika format, men inga i Rikets nät (X-Y).

Det vill nog till en StreetPilot 2xxx, om du ska ha något bra från Garmin som fixar detta. Annars får du nöja dig med en terräng-GPS som GPSMAP 60CX, som då även kan göra tjänst som begränsad bilnavigator.
Eller något annat fabrikat, som jag dock inte är så bekant med.

Anders
 
Körde runt lite på småvägarna i nordöstra dalarna i somras, med hjälp av en Garmin 60CSx. Visst, kartboken var med ibland, för att få överblick, men det var inte många vägar som fanns på bilatlasen, utav dom vi körde på. När man väl kom fram till "stora vägen", var man rätt glad över att bommen var uppe...

Vad gäller SOS vill jag minnas att dom tar emot vilket förmat som helst, det fixar dom!! Bara dom får en position, så vet dom var det är. Ingen mening med att du ska omvandla i det läget, då kommer det förmodligen bara att bli fel, om det är en pressad situation.

/Mikael
 
Ok,Så streetpilot är en mer avanserad apparat än nuvin? om det går att ange lat/long i nuvin så skulle ju en sån vara intressant! för jag kan ju konvertera mina x & y koordinater i min explorist XL(skogsgps),sedan skriva in dom i nuvin!! går det att skriva in lat/long direkt i apparaten?eller måsta man föra över dom från en pc? ett annat alternativ för att få "vägvisning" med pilar & ljud är ju att jag skaffar mapsend directroute europa till min explorist! men jag har hört att den är lite förlegad!!? om det inte har kommit en uppdatering den närmaste tiden vill säga!! Att SOS kan ta alla typer av koordinater förstår jag också! däremot undrar jag vad tex ambulansen har för apparat i bilen? för oavsett vilket koodrinatsystem,så måste dom ju uppenbarligen kunna trycka in dom i apparaten å sedan åka dit!! Kollade på garmins sida på kartor! finns ju en jäkla massa olika! vilken av dom får man i exvis en nuvi 660? resp någon av streetpilot modellerna? vilken av dom olika kartorna är mest "up to date" och bäst för "småvägar" tror ni?
 
Jag har iQue 3600. GPSMAP60CSx och Nüvin 360. Skärmen på iQue ger ojämförligt den bästa överblicken, framför allt om man använder topografiska kartan Fripro. Nüviseriens grafik är grovt ritad och skärmen har lägre upplösning än iQuen. Gäller även Nüvi 660. I FriPro finns vägbommar och vändplaner inlagda.

Både på vanliga vägkartan City Navigator och FriPro har du alla normalt farbara vägar som också återfinns på tryckta terrängkartan (samma databas). Däremot har du inte de stigar (möjligen farbara med terrängfordon) som kan ligga i fastighetskartan. Du kan kolla dem i Eniros site, välj hybrid kata/flygfoto. Där är även fastighetskartans stigar inlagda (prickat). Jämför med Lstgis-sajten där du kan se både terrängkarta och fastighetskarta över valfritt område.

Frågan om räddningstjänstens koordinatsystem har varit uppe tidigare, inte minst aktuellt vid skridskoolyckor. Över vatten och i luft används lat/long, på land används x/y men jag har för mig att polisen har ett eget koordinatsystem. Man kan ge position i vilket som helt av systemen, det ska rättningstjänsten klara.

Anders är en oöverträffad pedagog när det gäller hur man lägger in koordinater på iQue.
 
Det går alltså att lägga in koordinater direkt i en Nüvi också. Man kan även se var man är. Dock bara i lat/long, inte i Rikets nät.

De stora StreetPilot är betydligt mer avancerade än Nüvi. Nüvi är mer i nivå med den enklare StreetPilot c-serien. Nüvi har lite fler funktioner där.

Läs här:
http://www.gps.no/anm/templates/?a=1090&z=2

Anders
 
En handdator med gps och kartprogrammet ozi/ce ger möjlighet att lägga in wp med rikets nät och även lat/long om så önskas
/Runar
 
Att exvis räddningstjänsten eller rättare sagt 112 kan ta alla typer av koordinater förstår jag! men det jag undrar är vilken apparat/fabrikat/modell tex ambulansen har i bilen? dom borde ju kunna slå in nån typ av koordinater,och sedan låta gps´n ta dom dit med vägvisning!!? det är den funktionen jag är ute efter!!
 
det går att lägga in koordinater på alla möjoiga handhållna gpser men du vill ju ha en bra möjlighet att se kartan också och röstvägvisning.

Så här gör man på iQuen med koordinater:

Först har du valt koordinatsystem till rikets nät.

Det finns en särskild sökkategori för waypoints. Lägg in ett par waypoints som då får namnen waypoint 1, waypoint 2 osv. Det är gjort med en kanpptryckning.

Nu vill du lägga in egna koordinater. Väljd waypoint 1 i listan genom att klicka på den. klicka nu på "Location". Då får du upp en ruta med koordinater där du kvickt kan skriva in dina egna (förmodligen också kopiera över dem från ett dokument som du synchat till iQuen/palmen). Därefter redigerar du waypointens namn (ex skogspkt 34) och skriver in all text som kan behövas för att beskriva objektet. det får rum hundratals tecken. Gå ur (det sparas automatiskt).

Nu ska du åka till skogspkt 34. Välj den i waypointlistan och ange "route to". Du kan också välja att se punkten i kartan och genom att klicka på den få fram all info som du skrev in tidigare. Du kan välja "route to" i kartbilden också.

Det borde vara en fördel attt du kan lägga till textinfo. I iQuen kan du för övrigt lägga till ett meddelande som du själv läser in ockå och som du kan lyssna på när du klickar i kartan, det går ju fortare än att skriva.

Den enda knöligheten är att du måste utgå från en tidigare skapad waypoint. Men sådana gör du två i sekunden genom att trycka på waypointknappen på sidan. De numreras löpande. Så på en minut har du gjort hundra waypoints för kommande behov. Dessutom kan du föra över waypoints inklusive textinfo till och från Mapsource i PC.

Dessutom finns gratisprogram för att ordna waypoints i kategorier i iQuen plus en massa annat.

Waypoints är giltiga vare sig du har vägkartan eller topografiska kartan uppe. Det normala är att du använder vägkartan för att komma nära och sedan skiftar till topografiska kartan för att gå fram till punkten.

Skulle du däremot vilja använda kartor i rikformat får man nog göra waypoints i det program som ska visa kartan. enda fördelen är att du kan ha fastighetskartan fär (dock utan fastighetsgränser). rikkartan är dock inte ruttbar. men man kan låta vägkartan vara igång samtidigt med rikkartan ( i t ex Fugawi) och skifta mellan dem.




[Ändrat av jonasolof 2006-12-18 kl 22:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anden87 Koordinater Navigering 3
viggoboy Omvandling av konstiga koordinater Navigering 8
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
majjen Vilka koordinater är detta? Navigering 4
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
joanc Riksantikvarieämbetet - koordinater Navigering 4
EchoAlpha Fråga angående Formeln för bäring ur koordinater Navigering 3
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
beer grylls Hur söka med koordinater Eniro/google maps? Navigering 10
Coachmike Koordinaterna till Silverleden? Navigering 4
Karlaugust Koordinater Sörmlandsleden Navigering 1
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
pro101 x y koordinater till wgs Navigering 22
majjen koordinater? Navigering 22
pellekatastrof kontrollera gps koordinater? Navigering 2
fowwe Koordinater till svenska toppar? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
Jozii Läsa ut koordinater från digital karta Navigering 7
Yemkela Koordinater Garmin 405 Navigering 3
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
StefanP- Liten enhet för enbart GPS koordinater Navigering 1
Sjobbe Egna Koordinater till Garmin Colorado 300 Navigering 6
Stordrulen Koordinater till DNT hytter Navigering 6
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
bruse Konvertera koordinater Navigering 18
Stefan_Nhn Olika sätt att skriva koordinater Navigering 6
Solan109 Söker koordinater för ön Grinda Navigering 7
krutnisse Koordinater Navigering 4
AÖd Koordinater till Lunsentorpet Navigering 3
åsberg Söka koordinater i Map source. Navigering 2
Mos_Mosel Koordinater från karta på nätet! Navigering 0
Bobobo Exportera koordinater från Navman PiN/Mio 168 Navigering 0
abjork Koordinater till en viss adress? Navigering 7
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 0
edebro Hur hitta koordinater till POI på nätet? Navigering 1
irrbloss GPS-koordinater till tunnelbanestationer? Navigering 21
labrosus Få fram koordinater från en karta Navigering 2
bertilstenfeldt GPS-koordinater mm Navigering 0
Dertz KARTA, KOORDINATER OCH GPS Navigering 5
3313 Koordinater Navigering 2
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Mike C Vad är detta för koordinater? Navigering 12
epsu Storlek på koordinater ? Navigering 1
Idolf Koordinater på nätet Navigering 0
P.D Hemsida för koordinater Navigering 12
salgo60 Reserapporter med GPS koordinater Navigering 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.