Kontaktlinser och -20 grader?

Planerar en liten vandring på några veckor ute i kylan och sova i vindskydd. Dock har jag nyligen fått glasögon och även börjat använda kontaktlinser. Funderar på om någon vet om det går att ta med sig linser och ta på sig och av dom osv, ute i kylan eller är det otänkbart? Nån som provat? För ska man uppleva naturen vill man ju helst slippa tunnelseendet man får av de jädrans bågarna.
 
Dygnet runt linser?

Jag använder sk dygnet runt linser som jag kan ha på i upp till dryga två veckor utan problem. Skulle säkert gå ännu längre men jag har inte provat. Kanske kan vara värt att testa. Linserna är dyrare än vanliga traditionella men du slipper strulet med att ta av o på. Min optiker har också sagt att linsvätskan kan reagera om den fryser o då förlora sina egenskaper. Exakt vad det innebär vet jag inte men det lät som något man skulle undvika... :) Ytterligare ett alt kan ju vara endagslinser men då får du ju strulet med att se till att de inte fryser. Om inte annat är det ju något knivigare att få på dem på ögat då.

Lycka till!
 
Det är väldigt otrevligt att sätta iskalla linser i ögat - jag brukar därför förvara linsburken i sovsäcken under natten.
 
Bollvik: Dygnetruntlinser hade jag inte lagt en tanke på, det får jag nog kolla vidare på!


Emmma: Så det går med andra ord att köra med månadslinser? Då tycks det ju lösa sig utan att man behöver krångla till det. Hur förvarar du linsvätskan så den inte fryser(om den nu kan det)?
 
Om dina ögon är kompis med dygnet-runt-månadslinser så är det ju det enklaste (men glöm inte några reserver alt galsögon i reserv ifall du skulle råka tappa/klia ut eller bli tvungen att ta ut av någon annan anledning). Mina ögon började protestera efter några års superintensiv användning av dygnetruntisar och det tog mej 20-60 sekunder att blinka igång dem varje morgon då jag var lite torr i ögonen - att klia sig i ögonen då är inte bra - risk att de poppar ut för mej. Annars (utöver vårdslöst ögonkliande) har jag bara tappat sådana linser vid fall på vattenskidor då den spolades ut - vilket nog varje lins gjort och jag spolades rejält ren också ;-)

Själv har jag haft endagarslinser uta och att ha dem lite varmt före isättning rekommenderas.

Är du ute i blåst så ha glasögon, solisar eller goggles, oavsett vad du har i ögonen. Har du vanliga glasögon så kan ju ett par påhngssolisar eller fotokromatiska vara bra i stark sol.

Goggles är dessutom ett bra värmeplagg i kyla och vind. Jag betraktar dem nästan som säkerhetsutr på vinterfjället. En rejäl huva och goggles så är det inte mycket hud alls som behöver exponeras för vädrets starka makter.

/Patrik, glasögon till vardags men endagslinser på uteaktiviteter
 
har haft månadslinser (som man tar ut varje natt) på vinterfjäll, hade det under lumpen också (i boden). tycker det funkar ok, största fördelen är att man slipper dubbla glasögon. Brukade också ha burken i sovsäcken, eller nån ficka. men jag råkade aldrig frysa den, så jag vet inte vad som händer då...
 
Det borde inte vara några problem så länge det inte är under typ -10 inne i tältet. Linsen i sig är förvisso en extremt liten mängd vatten som ska frysa, men linsmediet innehåller några procent salt och man hanterar den ju med fingrarna när man ska sätta i den.
 
Jag har aldrig testat i så låga temperaturer, men att sätta in linser som har legat ute en natt och har en temperatur runt eller lite under nollan tycker jag bara är skönt, ögonen vaknar till ruggigt snabbt :D
 
KAn inte linsen frysa sönder om linsvätskan fryser? Funderar å min sambos räkning då vi ska upp på kilimanjaro, själv är jag opererad sedan 3 år tillbaka och behöver inte fundera på sånt för egen del.
 
håller med Thure

vid linsanvändning minskar tår-flödet. vid kyla blir man än mer torr i ögonen. Torra ögon får lättare problem, helst då med sämre hygien som det oftast blir om man är "ute". I värsta fall kan man i detta läge drabbas av amöbor i ögat (som inte ger några större problem i vanliga fall men pga ögats sämre fuktning får fäste). Låter kanske som skräck-historier.
Jag har hellre otympliga och kanske t.o.m fula glasögon än inga ögon. tycker att det är vettigt att kunna se.

BZ/
 
Jag skulle starkt avråda från att använda glasögon vid vintertältning/vandring. Jag använde inte linser under min militärtjänst och ångrar det enormt då jag upplevde enorma nackdelar mot mina kamrater som slapp brottas med detta.

Det immar igen, det blir kladdigt, de trillar av när du bråkar med utrustningen etc.

Jag har haft linser i -27 grader och flera veckor i taget rent generellt. Jag använder ytterst sällan mina linser mindre än en vecka i taget utan att ta ut dem. Så du får testa dina ögon och se hur de reagerar helt enkelt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mal kontaktlinser i extrem kyla Utrustning allmänt 12
mca0106 Gaslykta för -15 grader? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.