konservera/lagra vatten?

Nyckeln är ju helt rent vatten och helt ren behållare som tidigare sagts här.

Jag brukar skölja ur mina vattenflaskor med lite klorin ute sen kokar jag och sedan renar me partikel+kol.

Sedan i flaskan - en oförbrukad sådan flaska glömdes av och det var inget fel på det vattnet efter ett halvår.

Skulle jag tagit en klunk ur flaskan eller inte sköjlt ur den med en matsked klorin och lite vatten skulle det varit nån fast massa där inne antagligen....

Finns annars vatterenings/konsververings tabs och köpa i båtaffärer eller t.o.m claes ohlsson.
 
Ser ofta två olika varianter

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164745797

och

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162660340

vad e skillnaden förutom att den ena e dubbelt så dyr? Rubriken säger olika ena för vattentankar å andra för dricksvatten... Men i beskrivningen så ser ja inte mkt skillnad.... Ofta det står såhär tycker jag på liknande produkter

Nyckeln är ju helt rent vatten och helt ren behållare som tidigare sagts här.

Jag brukar skölja ur mina vattenflaskor med lite klorin ute sen kokar jag och sedan renar me partikel+kol.

Sedan i flaskan - en oförbrukad sådan flaska glömdes av och det var inget fel på det vattnet efter ett halvår.

Skulle jag tagit en klunk ur flaskan eller inte sköjlt ur den med en matsked klorin och lite vatten skulle det varit nån fast massa där inne antagligen....

Finns annars vatterenings/konsververings tabs och köpa i båtaffärer eller t.o.m claes ohlsson.
 
Jag vet faktiskt inte - har aldrig haft behov av dom men jag har tittat runt lite.

Det var många år sen men jag fann att liknande fanns i naturbutiker men till mångdubbla priset men då i mindre förpackningar och drickaflaskedoserings format på tabletterna istället som här där man kanske får splitta dom lite.

Jag misstänkte iaf att det var samma grejer , men där har du ju säkerhet

Problemet med båtankar är ju att det inte är så lätt att döda allt i ledningar,kopplingar och så men kan du göra det kanske du klarar dig utan.
 
Jag har haft vatten liggande i garaget eller kanske t o m i bilen i petflaskor, som blivit över efter nån tur, och sedan legat i ett år eller två. Det har aldrig gått att se att det är annat än helt klart utan att jag nånsin häller klorin i flaskorna eller vattnet.

Jag brukar inte dricka sånt vatten som är kvarglömt, men det beror ju lika mycket på att jag inte då längre kommer ihåg om det verkligen var dricksvatten - eller bara sämre vatten som skulle vara till bilen t ex.
 
Nä du. Vi har kört reservvattnet i plastdunk som sköljs ut med klorin varannanmånad och förvaras mörkt i källaren. Ingen algtillväxt har synts till.
När vi bodde i MÖ och CA kördes samma rutin, inga problem och inga alger.
Tilltron till UV rening genom solljus direkt är gullig, men det UV-ljus som brukas i badvattenrening och vid vattenverk får du inte titta på utan svetsglasögon. M a o helt andra energimängder.
Vattnet är en gammal gåva av kometerna och vi bara återanvänder det, för det är ju bara till låns.

Eftersom både syre och kväve finns i luften har många drömt om att med en enkel mackapär sammanföra de tre till vatten och därmed spara vikt. Hitintills har maskinen blivit stor och tung.
Torrvatten sysslar vi ju med när vi andas och svettas. Vattenångan blir som tidigare skrivits rätt volymös. Något som ångmaskiner nyttjar.
Gattis till 4700 även om det var lågt, som vttenytan.

Tillväxt av alger är ju lätt att känna eftersom det blir slemigt, men alger i dricksvatten är inte direkt något hälsoproblem. Så länge man inte får en sån där grön "soppa" som det blir i Östersjön på somrarna numera.

Det är bakterier man blir dålig av, och parasiter, men såna finns bara i Östersund... Dom varken syns, blir inte slemmiga, eller smakar. Mao dom går inte att upptäcka utan speciella hjälpmedel. Jo förresten, man kan dricka vattnet och sätta sej att vänta på provsvaret...

Att reningsverk har helt andra energinivåer på uv-ljuset kanske beror på att dom har helt andra flöden att rena. 100 m³/timme kanske kräver mer än 100 liter/dygn?

Men hur kan solljuset komma åt vattnet? Även mer eller mindre transparenta plast-kärl blockerar effektivt allt uv-ljus. Har dom det i öppna kärl? I så fall borde det landa åtskilliga fågel-skitar i vattnet, som ju knappast förbättrar reningen...
 
Det finns diagram på nätet vilka glas och plastmaterial som har god uv transmission.

Det varierar mycket och uv området är brett.

På våra breddgrader är ju inte den metoden så användbar - det är mera ekvatorvariant
 
Kvarts-glas släpper igenom det mesta av uv-ljuset, och är oftast det material man använder om uv-genomsläpp krävs.
"Vanligt" glas dämpar ca 90%.
Nästan alla plaster dämpar generellt ännu mer. >95%.
Ju längre ner i uv-området (kortare våglängd) ju mer dämpning.

Det finns vissa special-plaster som släpper igenom bra, men dom är ovanliga och dom gör man knappast vattentankar av.
 
Intressant diskussion med en del rent farliga kommentarer. Vanligt svenskt vatten i platsdunkar utan tillsatser blir otjänligt efter ett par veckor och bör undvikas. (...) Allt dricksvatten har bakterier i sig, det är därför turister kan få dålig mage precis som vi får utomlands.
Det kanske var dunkarna det var fel på? Jag har en känsla av att vi håller på att bli offer för en inte helt rationell bacillskräck. Visst, det bästa dricksvatten innehåller mikroorganismer, men vi tål dem ju med råge i de mängder/sorter som förekommer i vanligt svenskt kranvatten. I det fallet handlar det inte om att få bort varenda bacillusk, utan att se till att de inte med tiden kan föröka sig till farliga (eller bara äckliga) nivåer. Vi håller alltså rent i behållare etc i första hand för att få bort deras eventuella "mat".
Sämre vatten kanske behöver kokas/desinficeras först, men därefter gäller samma princip.
Du steriliserar ju inte maten du skall förvara ett tag. Du stoppar den i kylen för att stoppa tillväxten.

Anledningen till att det funkar i Alger där de har dunkarna på taket är att UV-ljuset desinfekterar vilket nyligen uppmärksammats i belönad upptäckt..
De vattentankarna är av stål, svartmålade på utsidan för värmeabsorbtionens skull...
 
Senast ändrad:
Jag har en känsla av att vi håller på att bli offer för en inte helt rationell bacillskräck.
Visst är det så, vi lever ju i trygghetsnarkomanernas land. När jag var ung bodde vi i en sommarstuga hela somrarna, hämtade dricksvattnet i en plastdunk som fylldes i ladugården hos bonden och det vattnet hade aldrig varit i närheten av nån rening. Dunken sköljdes aldrig ur vad jag minns och ingen blev sjuk,,,,,,,,,,någonsin fast brunnen låg i kohagen.

Nu som vuxen har jag inte tillgång till vattenverksvatten, vattnet pumpas upp från underjorden, lagras i en nedgrävd betongsistern och den rengörs aldrig. Är jag ute i naturen så används vattnet rakt av, tom. direkt från Östersjön (kolsyrat blir det rena mineralvattnet) utan att jag någonsin blivit sjuk av vattnet. Ju mer skit man utsätter kroppen för, ju bättre funkar den.
 
Den som öppnat en gammal hydrofor, eller för den delen haft isär gamla vattenrör kanske har fått en något... ähum... luttrad syn på behovet av att sterilisera allt som har med dricksvatten att göra. :-D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Lägga potatis i kokande vatten Friluftsmat 7
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
Fjorr Kyla ned kokt vatten. Friluftsmat 4
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
labbman Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten... Friluftsmat 19
Still Alive Dricka vatten från sjö med algblomning? Friluftsmat 28
Purre84 Vatten, behövs rening? Friluftsmat 2
Öhrnell Metamat - gourmet på 4 dl kokhett vatten? Friluftsmat 13
Damberg Ziplock som tål kokande vatten? Friluftsmat 22
avslutad120523 Bevara vatten - hur länge ? Friluftsmat 9
micke112 Vatten Friluftsmat 8
jonny69 rena vatten Friluftsmat 31
hallonraden vatten och tillsatser Friluftsmat 6
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
Oootro Koka vatten = Säkert vatten? Friluftsmat 13
nenonen Rena vatten? Friluftsmat 10
jamo Dricka vatten från Mälaren? Friluftsmat 10
Wolf25 Vad simmade i mitt vatten? Friluftsmat 13
benny_bennytall.nu Dricka vatten i naturen? Friluftsmat 1
ballmtbk_22 VATTEN på låglandstur? Friluftsmat 9
Staffan Andersson Vatten? Friluftsmat 24
sma Vatten, bäst före? Friluftsmat 2
Sportbil Idiotfråga om vatten Friluftsmat 46
realout friskt vatten i asien? Friluftsmat 1
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
1145 Matlagning med bräckt vatten? Friluftsmat 4
Att rena vatten från bakterier??? Friluftsmat 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.