Kondens i tält.

Prövade att tälta i mitt nya Haglöfs Genius 23 i natt. (4:e Mars 2002)

Problemet var att det bildades så mycket kondens i tältet att sovsäcken var alldels blöt på ovansidan.

Vad kan man göra åt detta problem?

Bättre ventilation?
Nackdelen med det är väl att man riskerar att få snö i yttertältet om det blåser mycket!?

Hjälp!

/Martin
 
Kondens

Lösningen heter nog bättre ventilation med risk för snö i tältet.
Utandningsluft kondenserar och landar som fukt eller frost mycket lätt när det är kallt ute.

Man kan väl säga att det är sånt som händer, så bättre ventilation eller lev med det.
Skaffa ett sovsäcksöverdrag så slipper du fukt på sovsäcken.


Mvh, Per Nyberg.
http://www.sverigesfriluftsguide.com
 
Genius 23

Hej!

Verkar vara ett vanligt fenomen på Haglöfs Genius 23. Jag och Johan Mattila var på Elbrus i början på september och vi använde hans Haglöfs Genius 23. Det gick bättre om man öppnade den delbara ingången, men vi kom aldrig i från kondensen helt!

Vi torkade insidan med en gammal t-shirt så ofta vi kunde.

MVH

Håkan
 
Medel mot kondens

1; lägg ej snö längs med tältsidorna utan lämna luftspalt mot marken. 2;Öppna innertältet i taket
3; köp en liten lyckta som du eldar om du måste laga mat i tältet, när du flåsar etc 4; sovsäcksfodral 5; torka av tältet invändigt 6; skaka av tältet och låt det om möjligt torka exempelvis under lunch så det är torrt inför nästkommande natt.
 
Öppet innertält!

mossmannen; sa:
2;Öppna innertältet i taket

Håller med föregående talare helt och hållet. A och O är att sova med innertältet nästan helt öppet. Jag brukar bara dra igen det så att man inte "trillar ut" i absiden. Sen finns det vissa sovsäckar som drar åt sig fukt mer än andra (Ajungilak till exempel).

/Helen
 
Ventilera

Som föregående personer skrev, ventilation är det viktigaste. Ett tips är att låta köket stå på i absiden, detta kan torka upp tältet en hel del.
 
Wettex trasa

En Wettex duk är mycket användbar för att suga upp och torka av bl a kondensdroppar på innertältet, eller golvet (ibland blir det ju kondens mellan liggunderlaget och golvet) samt kondens eller fukt på yttertältet osv.
Cheers/Hans
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.