Komprimera dunsäck, hur länge?

Är lite nojjig när det gäller att komprimera min dunsovsäck så jag försöker alltid göra det sista jag gör innan jag packar för att den ska vara det så liten tid som möjligt, för jag har fått för mig att det inte är bra för den att vara komprimerad för länge.
Så frågan är hur länge kan/bör man ha en dunsäck komprimerad utan att det gör något för loftet?
 
Du kan tänka dig dunet som fjädrar (eng. spring) som komprimeras och expandera i olika omfattning när du ligger i säcken, packar den etc etc. All komprimering av fjädrarna sliter på dem och gör att fjädrarnas spänst avtar med tiden, snabbare om du använder sovsäcken mycket, har den packad länge eller packar den hårt.

Som jag har uppfattat det så är det packvolymen som sliter ut dunet mest, packsäcken du får när du köper säcken är den avvägning mellan slitage och liten packvolym som tillverkaren anser rimlig för just din sovsäck. Oftast kan man med en komprimeringspåse försedd med spännband trycka ihop sovsäcken mycket mer än den avsedda packpåsen tillåter, men detta sliter mycket på dunet och du kan tilloch med knäcka/krossa fjädrarna med en enda komprimering om trycket blir för stort.

Svaret på din fråga är att all komprimering av säcken sliter på dunet, men att ha säcken packad i avsedd packsäck ett par dagar i sträck torde inte slita allt för mycket. Här på utsidan finns trots allt exempel på personer som använt sina dunsäckar 10-20 år.
 
Tack Jocke för ett mycket utförligt svar. Jag använder bara den medföljande packpåsen utan spännremmar så då är några dagar helt ok med andra ord.
 
Är lite nojjig när det gäller att komprimera min dunsovsäck så jag försöker alltid göra det sista jag gör innan jag packar för att den ska vara det så liten tid som möjligt, för jag har fått för mig att det inte är bra för den att vara komprimerad för länge.
Så frågan är hur länge kan/bör man ha en dunsäck komprimerad utan att det gör något för loftet?

Så kort tid som möjligt är min filosofi. Hur dunet reagerar på sikt är också knutet till kvalitén. Har en MEC-säck och en WM-säck som använts lika många nätter. MEC-säcken är totalslut efter 7 år, WM-säcken är inne på år 13 och loftet är i princip som när den var ny...

//J
 
Tänkte komma med ett liknande tips. På vinterturer förvarar jag sovsäcken i princip löst eftersom återställningstiden är längre i kyla. Att ha en lite större sovsäck i ryggan väger inte mer. Lika viktigt är det att hålla den ren och torr då loftet gärna kladdar ihop annars. Gäller såväl dun som syntet. Mitt intryck av dun är dock att det torde vara lättare att fluffa än vad syntetmaterial är. Sen avtar nog inte spänsten i materialet vid komprimering utan spänsten flyttar på sig genom kallflytning. Man får då spänst åt ett håll som inte är fördelaktigt för isolationsförmågan, dvs klumpade och sammanslagna fibrer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HilleBilly komprimera dunsovsäck Bo och sova 6
Tomas J Hur mycket kan/bör man komprimera sin dunsovsäck? Bo och sova 6
MrZog Komprimera packvolymen på Nammatj 3 GT Bo och sova 5
Pohman Superlätt Dunsäck Bo och sova 17
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
frilufsnörden Fukttålig dunsäck? Bo och sova 9
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
Louise Ö Fuktig dunsäck Bo och sova 17
Henkes Tvätta dunsäck från 70-talet? Bo och sova 10
mo9jan Varm dunsäck? Bo och sova 3
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
manlan Hur mycket försämras en dunsäck med tiden? Bo och sova 6
Still Alive Lätt dunsäck? Bo och sova 13
Lars G A Fuktig dunsäck och fuktig morgon – vad gör ni då? Bo och sova 17
ErikBergm Dunsäck på kemtvätt....misstag? Bo och sova 8
UsedToBeNice Dunsäck Caravan Arctic, komforttemp? Bo och sova 20
Eärendil Dryloft till dunsäck? Bo och sova 0
Avslutat medlemskap dunsäck Bo och sova 23
schweingaard Hur länge håller en dunsäck vs. syntetsäck? Bo och sova 12
smilfink syntetsäck eller dunsäck? Bo och sova 9
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
Tomas J Hur känslig är en dunsäck? Bo och sova 30
Gubben på Udden Dunsäck Bo och sova 13
Anders J Dunsäck Bo och sova 3
jliungman Superbillig sydafrikansk dunsäck Bo och sova 1
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7
Marcand Är en dunsäck som legat 1 år i packpåse förstörd? Bo och sova 3
Fontana Hur länge håller ett tält? Bo och sova 19
aksello Hur länge håller tältdukens behandling? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.