Kompiskoll, nödvändigt?

Har varit med om att upptäcka vid kamratkontroll att den andra klättraren inte hade benen i benslingorna även om personen trodde det. Knyta in i olika rep inomhus har också hänt ett par gångar, vilket dock upptäcks rätt fort. Kamratkontroll gör absolut nytta, men nog är det så att man efter att ha klättrat några år tillsammans inte är helt så noga, kanske det är det som är faran. tidigare nämnda misstag blir ofta ett skämt i samband med inknytning framöver, säkert ett omedvetet sätt att påminnas vikten av att göra rätt :)
 
För vana klättrare: I början på klätterpasset ser man efter att selar sitter bra och midjeremmen återträtt i spännet. Sen behöver man inte gå och rycka i varandras selar hela passet.
Klättraren visar upp sin åtta, säkraren visar upp sin rätt trädda broms och att skruvkarbinen är stängd. Båda godkänner den andres jobb med en manlig nick eller "det ser bra ut", säkring klar/jag klättrar och så klättrar man. Tar väl ungefär 5 sekunder.
Om man vet att sin parkamrat är en van klättrare är risken inte så stor att han gör fel knut eller sätter på sig selen fel. Risken med vana är att man inte tänker och glömmer ett moment. Om jag bara ser att åttan är slagen är jag säker på att den är rätt slagen.
Med nybörjare ökar kontrollen. Då är risken att denne både glömt göra ett moment och att de som gjorts är felaktigt utförda. Då får man kanske kolla knutar och bromsar lite noggrannare.

Jag är definitivt petigare om jag klättrar med barn och nybörjare. Speciellt om den ska säkra mig, hehe. Med vana klättrare behöver man inte gå och rycka och känna innan varje led, men ha lite koll att allt är med.
 
Jag tror att det är ett stor misstag att i det här fallet göra skillnad på vana klättrare och nybörjare. Vad kompiskollen innefattar är ju redan "normerat" och att man inte behöver kolla en sele efter varje press, om man gjort det vid det första tror jag faller inom det normala.

När man gör fel på de saker som kamratkontrollen säkrar upp, så är det väl egentligen inte p g a okunskap/bristande erfarenhet, utan p g a sånt som drabbar vana klättrare minst lika mycket som ovana. Om jag bara pekar på ett exempel på det så väljer jag något av de misstag som Achtminus så ödmjukt räknade upp som sina egna.

När man är klar med kamratkontrollen så måste man väl inte sätta upp en grön tumme och säga "check", utan det är Säkring klar, resp jag klättrar som är kvittot. Om du får ett "säkring klar" av en kamrat som inte gör kamratkontroll så får du helt enkelt vänta med "Jag klättrar" tills han gjort sin kontroll så att du är nöjd, och är du säkringsman, så säger du helt enkelt inte "Säkring klar" om ni inte båda gjort kontrollen.

Sen är det en ytterligare komplikation att ett uteblivet "Säkring klar" inte hindrar alla att börja klättra... :)
 
Personligen så misstror jag inte mig själv eller min klätterkamrat att vi inte kan sätta på oss selen eller knyta en dubbel 8. Men misstag händer lätt och det är dessa man hittad vid ett KK.

Så jag tror inte heller på en skillnad på ny eller erfaren klättrare. Sen hur man gör den spelar väll egentligen inte så stor roll.. Håller med att säkring klar samt jag klättrar räcker gott å väl som kvitton.
 
En variant: om du lyckas få "säkring klar" från din partner trots att du har gjort ett fel blir partnern automatiskt skyldig dig ett paket ostbågar (kan bytas mot öl, bulle, bästa platsen på bivyhyllan, eller en fotmassage).

Nej, allvarligt talat. KK är en bra grej, för alla, vilket flera olyckor sista åren visar. Sen tycker jag att det är en viktig grundprincip att man är ansvarig för sin egen säkerhet i alla lägen, och att det inte är kompisens fel om du knyter in dig galet. Men som bekant är det ju en säkringskedja vi pratar om, så kompisens misstag kan lätt bli hela replagets huvudvärk (eller värre). KK är så billigt att det inte finns nåt skäl att låta bli.
 
Menar du att man med flit gör fel gör att se om polaren märker nått?
Kanske kan vara ett bra sätt å hålla sig vaken på och inte ta nått förgivet?
eller?

En variant: om du lyckas få "säkring klar" från din partner trots att du har gjort ett fel blir partnern automatiskt skyldig dig ett paket ostbågar (kan bytas mot öl, bulle, bästa platsen på bivyhyllan, eller en fotmassage).

Nej, allvarligt talat. KK är en bra grej, för alla, vilket flera olyckor sista åren visar. Sen tycker jag att det är en viktig grundprincip att man är ansvarig för sin egen säkerhet i alla lägen, och att det inte är kompisens fel om du knyter in dig galet. Men som bekant är det ju en säkringskedja vi pratar om, så kompisens misstag kan lätt bli hela replagets huvudvärk (eller värre). KK är så billigt att det inte finns nåt skäl att låta bli.
 
Med "nybörjare" menade jag just det. Personer som just börjat klättra, visar osäkerhet i handhavandet eller man inte vet hur mycket den har klättrat innan. Då kollar man lite extra, vänder och känner på saker. Om man känner sin klätterkamrat och vet att han är erfaren räcker det med att man visar upp sitt eget arbete att allt är med och kollar när han visar upp sitt. Det tar inte många sekunder.

Även inom dykningen har man utförlig kamratkontroll. Där är jag definitivt nybörjare, men redan på owd-kursen tenderar flera av de momenten att bli att man själv visar upp för sin kamrat att man har fått med dem. Man visar på sig själv att västen/vingen får luft, att vikter sitter som de ska och kan droppas, att allt sitter som det ska osv. Kamraten kollar att reservreggen fungerar (det är ju den som kamraten ska använda om dennes utrustning fallerar) och rättar till om något ser fel ut.

Vad jag menar är att kamratkontrollen fungerar lite annorlunda i början och när man blivit mera van. Den går definitivt fortare senare och då finns det ingen anledning att strunta i den.
 
Jaja, jag har klättrat med folk som inte klättrat förr, och även andra klättertillfället så blir det ju en kamratkontroll som är en smärre introkurs.

Den stora grejen med kamratkontroll, är annars som jag ser det, att göra det vid varje rimligt tillfälle, och även med personer som "bor" på väggen. Att man medverkar till kamratens kontroll av en själv är ju också en bra sak som gör att det går mycket snabbt. Just den rutinen kanske dessutom medför att man får en känsla för dubbelkoll som man kan köra när man står själv på en hylla eller "uttoppningsplats" och ska säkra eller fira..
 
Menar du att man med flit gör fel gör att se om polaren märker nått?
Kanske kan vara ett bra sätt å hålla sig vaken på och inte ta nått förgivet?
eller?

Nja, njo. Det kan ju bli en farlig ovana, som redan nämnts i tråden. Men för att få någon att skärpa till sig vid väl valt tillfälle kanske ett avsiktligt fel kan va en ide.
 
Väldigt intressanta svar!
Då jag bara klättrar topprep hittills och ska nu i sommar börja klättra ute samt pröva på lite ledklättring och kanske tradklättring.
Har ni några tips om något extra man ska kolla vid t ex ledklättring?
 
Väldigt intressanta svar!
Då jag bara klättrar topprep hittills och ska nu i sommar börja klättra ute samt pröva på lite ledklättring och kanske tradklättring.
Har ni några tips om något extra man ska kolla vid t ex ledklättring?

Det kan vara vettigt att se till att man får med mellanslingor/quickdraws. Det är sjukt förargligt att upptäcka 3-4 meter upp med vänsterhanden i en elak och liten crimp att all fin aluminium man borde haft med sig skramlar rytmiskt på säkrarens sele...

Det låter otroligt men det händer. :)

Har inte hört om nån som glömt hela tradracket men det har säkert hänt det också.

Nu är det ju inget fatalt misstag att glömma lite skrot jämfört med att bomma inknytning eller andra vitala delar av säkringskedjan.

Men vill man ha en punkt i kontrollistan så kan man ju bara addera "behövlig utrustning medtagen".
 
Väldigt intressanta svar!
Då jag bara klättrar topprep hittills och ska nu i sommar börja klättra ute samt pröva på lite ledklättring och kanske tradklättring.
Har ni några tips om något extra man ska kolla vid t ex ledklättring?

Om vi håller oss till KK kan jag tycka att handske för säkringsmannen kan ingå i KK (åtminstone en aktiv bedömning om varför man inte ska ha handske) när man ledklättrar. Ledklättring kan innebära mycket större brännskaderisk än topprep inomhus.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.