kompassgrader

bara en fundering på kompassgrader
har en gammal med 400 grader
sökte på nätet men hittade inget bra om varför någon
började med 400 istället för 360 grader
det fanns några antydningar om "gammmalt" "europa"

någon som kan hela historien?

Mvh
hannu
 
Idioti!

Den förklaring jag fått av både militär och Räddningsverket går ut på att något ljushuvud utan verklighetsförankring fick för sig att det skulle vara lättare att lära sig kompassen om sektorerna delades i 100 grader i stället för 90 grader!! Detta är ett MYCKET stort problem vid gruppsök när man "dirigerar" övriga hundförare eller sjukvårdare via radio, eftersom du först måste ta reda på vilken kompass dom går efter och sedan i värsta fall försöka räkna om graderna!
 
kompassgradering???

Detta är ett verkligt knasämne och föremål för många rynkade pannor.
Kompasser pekar mot magnetiska nordpolen, plus minus beroende på lokala missvisningen (magnetiska mineral i jordskorpan, etc), så långt är alla överens.
Söder, öster och väster och de navigeringstekniska delaran därav brukar inte heller vålla speciella bekymmer, men se så graderade människorna kompasserna och då började problemen. Praktiker som sjömän tog till sig 360 grader, så passade ritbesticken!
Militären som stod både för ingenjörskonst och destruktion ville ha vinkeln, en meter på 1000m, så kom 6300 streck på varvet, 400 Nygrader på varvet kom i samma veva som tidsstudieklockor med 1/100 timmar, som gradering, rent nys m a o. NATO antog streck men tog till sig 6400!
Praktiskt för en person eller grupp som går med en kompass utgör detta ingen speciell nackdel eller problem, men tag en grupp med olika graderade kompasser och du får ett samelsurium som får svårigheter hålla sams p g a att alla hävdar att deras påstående är rätt, och onekligen vill de gå åt lite olika håll!
Anders har rätt det är ett kaos! Själv har jag löst det så att kompasser med nygrader har åkt ut och även dylika med 6400 streck medan logiska 360 graders och 6300 stecks fått leva kvar.

God tur och glöm inte att lära er 17,5 tabellen i både multiplikation och division!

Hälsar

Johan K
 
hittar inte mycket

ligger förkyld och surfar men hittar inte mycket om 400 graders historian

men kollade på deras priser på kartor över nätet
undrar om dom får något sålt?

skulle gärna ha gröna kartan över hela sverige(fast jag har inget behov av det)
skull kunna betala en liten slant för det
men inte en chans att man skulle köpa deras kartor
i lustigt format och ocker pris

vilka är det som köper dom här kartorna över nätet?

Mvh
hannu
 
Priser på kartor

Hur mycket är du villig och betala då för kartan??
Jag kan tänka mig om att det varit ditt företag skulle du också behöva ta betalt för produkterna..... Först reka hela Sverige, rita kartan, trycka kartan, digitaliera kartan, ha ngn som säljer kartan, ha ngn som har support på produkterna..... Och dessutom sprids deras varor genom piratkopiering som de inte får betalt ett rött öre för. Alltså får färre betala för er som "inte gör rätt för er"!
Mig vetligen är inte dessa arbetuppgifter inte gjorda av volontärer utan av sådana som mig och dig, dvs får lön av arbetsgivaren!
Så jag tycker om du kan göra kartorna billigare så starta upp ett företag och konkurera med Lantmäteriet så kommer du att bli rik förutsatt att du tar betalt för kartorna........ Men då kanske saken är i en HELT annan situation!

Tack för mig!
 
Kartpriser

Det kan ju vara så att de flesta av oss kan tänka sig att betala en del för gröna kartan, men inte vill hosta upp några ockerpriser och därför lockas av piratkopiering. Jag tillhör själv den kategorin som inte vill betala 4000 kr för en karta över västra götalands län, men kanske 3-400 kr vore överkomligt?

Alltså, om lantmäteriet sänkte priset skulle nog många fler tänka sig att vara ärliga. Precis som med spriten för att ta en paralell.

Det dyra kostnaden ligger ju knappast i kopieringen utan snarare i grundarbetet (recognosering, renritning och digitalisering). Så vi får hoppas att någon ekonomiansvarig på lantmäteriet läser detta ch begrundar fakta.

/Niklas
 
Vi har redan betalat!

Lantmäteriet har statligt uppdrag att hålla med relevanta kartor, och får därför framställningskostnaderna täckta! Det som tillkommer när du köper en "papperskarta" är tryck, papper och distrubition....Plus ren vinst till lantmäteriet!
När du köper en digital karta är kostnaden samma....Minus tryck, papper och en stor del av distrubitions kostnaden, dvs det du betalar för är hanteringen av dina pengar plus vinsten!!!!!
I USA betalar du endast papper plus tryck! Distrubitionen och allt annat står staten för! I kapitalismens högborg!!! I Danmark får du en karta över HELA Danmark PLUS Skåne (typ "Gröna kartan") för samma pris som ett kartblad ur Gröna kartan här!!!
DJÄVLA OCKER!!!
 
vad jag vill betala

om jag skulle få hela landet i ett paket skulle jag kunna betala två tre tusen för det
det låter lite mot vad jag skulle få betala för hela serien på normalpris
men cdskivor är billiga
och som privatperson köper jag inte mera kartor än vad jag behöver(har ett par gröna och ca 10 gula)
så om LM får 3000 kr från mig så tjänar dom mycket mera än om jag köper några gröna blad då och då
jag får ett mervärde i form av mera info än vad jag annvänder och dom i form av mera pengar

vet inte hur många av er som känner likadant

det är en helt annan sak för personer och företag som arbetar med kartor,tjänar man pengar på det så har man råd att betala för sig

se det på detta sättet, photoshop kostar ny 12000kr
för en privatperson är det ett skämt
för den som jobbar med den hela dagarna så är det en rimlig kostnad

för några hundralappar skulle jag kunna tänka mig att uppgradera till 6'an(bara en ren skiva,inget mera som kostar pengar)

frågan är om man kan tänka sig olika priser för en produkt beroende på annvändare och annvändnings område?

en öppen fråga
finns det några nackdelar/fördelar med att privatpersoner har kompletta kartor över landet?

Mvh
hannu
 
Pris på kartor......

Vad du kanske inte vet är att Lantmäteriet ska vara ett vinstdrivande företag, dvs inte få skatteanslag för att firman ska gå runt!
Vill du ha ett tips hur man kan få billigare kartor så har du ett här:

1. Sno en penna & papper ifrån ditt arbete.
2. Ut i skogen och rita
3. Scanna in det i Ozi Exploer, eller vad det heter
4. Du har nu 1 st helt gratis karta i din dator!

//Lycka till
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.