Kommandon vid ledklättring - uppklättring

vet inte....

...om du skämtade eller inte, men jag svara ändå.
Jag skulle kalla min repkompis för Andersson eller vad han/hon nu heter om den går att förväxla med ett varningsrop. Man ropar alltid STEN, och det är för att rädda liv. Heter han Sten får han ha överseende med det. ;-)
Men vad säger man om någon i replaget heter Sten? Föööreeeemåååål? För långt kanske. Hur skulle det vara med skiiiit eller oooops?
 
...om du skämtade eller inte, men jag svara ändå.
Jag skulle kalla min repkompis för Andersson eller vad han/hon nu heter om den går att förväxla med ett varningsrop. Man ropar alltid STEN, och det är för att rädda liv. Heter han Sten får han ha överseende med det. ;-)

Det var faktiskt tänkt som ett skämt. Men din idee är smart och funkar bra, om man någonsin skulle hamna i en sådan situation.

Men vad gör man egentligen när det ropas "STEN!!!" uppifrån och man hänger där i väggen? Man är ju liksom konfronterad med vissa objektivt oföränderliga fakta: gravitationen och det där föremålet som kommer uppifrån.

Biter man ihop, knyter ansiktet till en stålhård näve, säger adjö till livet och hoppas på det bästa?

Eller tittar man nyfiket uppåt och svarar "Vassarru?" eller "Var?" eller t.o.m. "Jag ogillar faktiskt den här militära kommandotonen!"

Eller hittar man på nåt Douglas-Adams-liknande knep?
 
Men vad gör man egentligen när det ropas "STEN!!!" uppifrån och man hänger där i väggen? Man är ju liksom konfronterad med vissa objektivt oföränderliga fakta: gravitationen och det där föremålet som kommer uppifrån.


Enligt boken trycker man sig mot väggen, detta eftersom föremålet om det träffar väggen kommer att förflytta sig utåt.

/Janne
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.