Kolstavsvärmare?

Kolstavsvärmare torde värma gott på vinterturerna men på förpackningen varnas för att stoppa i t.ex. sovsäcken pga den höga värmen.

Någon som ändå testat det? Vilken temperatur kommer de upp i?

/Per
 
Stinkande kolstavsvärmare

Min största invändning är lukten. Tycker att kolstaven lämnar en betydande lukt, som inte jag skulle vilja ha i sovsäcken. Använder min bara för att nödtorka ur sura kängor. Prova först utan kontakt med kläder odyl, men i slutet utrymme, så får du se vad du tycker.
Detta kanske inte var svar på din fråga, och för att återgå till den så tycker jag den blir het utan att brännas. Gissningsvis 50 grader, men detta är en okvalificerad gissning.
/Göte
 
Lukten!

Jag brukade ha dom i handskarna under toppjakten förr.
En kolstav brukade räcka över dagen. Det blev väldigt behagligt om händerna, speciellt om man var barhänt ibland, det kan ju vara svårt att återfå värmen då.
Dock stinker det s***n i handskarna efteråt.
Tände man i bägge ändarna blev det nästan för varmt att ha i handsken, och den räckte då, naturligtvis, bara halva dan.
Har för mig att man varnat för att ha dom i sovsäcken pga förgiftning, men sover man inte med ansiktet utanför?

/BAX
 
Olämplig sovsäcksvärmare

Kolstavsvärmare är olämplig som sovsäcksvärare av flera orsaker, här är några:

1. Allt som brinner/glöder förbrukar syre, när du sover är det direkt olämpligt att ha sådana doningar igång (syrebrist under sömn medför djupare sömn som i förlängningen leder till döden).

2. Allt som brinner/glöder kan antända omgivningen, inte kul att vakna på grund av att sovsäcken har börjat brinna eller smälta....

3. Lukten, en kolstavsvärmare luktar inte mycket när du har den i fickan utomhus, men ta in den i tältet en timme och gå sedan ut en stund innan du går in igen. Jag garanterar att du aldrig mer igen kommer att ta in en kolstavsvärmare i tältet..

/
Erik
 
funderade på en sådan

jag planerade att skaffa en sådan för en tid sedan. men hittade engångs värme påsar på clas ohlson till ett såpass bra pris att jag glömde det där med kol stavs system. kolstavsvärmarn blir varmare och på så vis bätre att torka skor med men annars föredrar jag nog den luktfria engångs påsen som man nog borde kunna använda i sovsäcken (har inte provat, det kanske stod något i varningstexten), att påpeka om den är att den håls varm bra mycke längre en va de låvar, min har hålligt i över 12 timmar då det står att de bara räcker 6
 
Avpolleterat

För länge sedan använde jag under att par säsonger kolstavsvärmare för att torka kängor och vintertid pjäxor. De värmare jag provade hade dålig funktion och den var till yttermera visso sporadisk. Varför de dumpades.

Dessutom tyckte jag att de var smutsiga att hålla på med och hanteringen var förövrigt micklig.
 
Jag är lite emot sådanadär engångsgrejer.
Finns det inte någon variant av den där återanvändbara som man "laddar upp" genom att koka den som har lite längre varaktighet på värmetiden.
Har för mig att de flesta bara räcker någon timme...
 
Blev kvar..ämnade för kamera, men sen kom digitala..tjo, batterisluk men va f-

För HÄNDER glöm handskar o värmare..idioti.
Finns skidhandskar från Hestra och Lill-Sport av typ 'Coach' som har extratjock isolering av tygfluff o faktiskt enbart skumgummi..
Räcker perfekt ner till -20...sen först då, handskar som has på under transportsträckorna.
Skumgummi-skidhandskarna, fryser nämeligen i hård köld i den fukt som blir av smältan, man får ett isolerande ispansar som ger full värme.
Ett aber är lite frysande i början, men..äh. 10 minimala sen istid.
En vintersäsong i hård fjälljakt, sen må man ha nyinköpta. De slits.. Rekommenderar ett extra par i ryggsäcken, utifall.. så är man lugn. (+ alla annan säkerhetsutr. ombyten, tevatten, mat, lampor, kompass, kartor, tele..sov o annat).

Suveräna handskar..

[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-03 kl 16:26]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.