Koka gröt

Kokar gröten en kort stund på svag värme. Blandar egen gröt bestående av Axa Grynblandning, hackade valnötter, solrosfrön, linfrön, russin, torkade tranbär, salt och möjligen även lite mandelmjöl. Mäter upp i färdiga platspåsar till varje frukost mängd beronde på hur många vi är, men 1,5dl grötblandning (torrvara) per person brukar vara lagom. Serveras med mjölk (helst gjord på Nido mjölkpulver).
Använder samma diskknep som UteMats inlägg #19.
 
Vill man ha en "grötig" konsistens på sin frukost, men slippa den råa mjölsmaken, kokproceduren och mer avancerad disk, så kan man byta ut havregrynen i sin favoritblandning mot valfri basmusli - de flingorna är redan kokta. Blötlägg över natten - klart på morgonen.
Inget fastnar i kastrullväggarna.
Tar man ändå fram köket, kan man hälla på kokande vatten på morgonen i stället.
Jag vet folk som häller vattnet direkt i portionspåsen för att slippa diska, men det är ju mindre skönt att äta ur och de får bära på kladdiga påsar :p

(jag vill ha knaprig muslifrukost och kokar inte gröt, men mina barn ville ha något "grötigt" när de var små, och då gjorde vi på det viset)
 
Många gånger har jag haft en del vuxenvälling och en del havregryn i portionspåsar typ harta harta. Då blir grynen mer ingeggade i vällingen. Vatten mängd så det blir välling istället för gröt.
 
Det där med gröt fattar jag inte. Det blir ju klibbigt och liknar klister, smakar lite äckligt, och det blir en diskning från helvetet. Mkt bättre att käka upp havregrynen utan att koka först, enligt #3. Eller ännu hellre mussli i mjölk, kräm eller blåbärssoppa. :)
Enig med deg.

Om jag kokar gröt så blir det fullkornsmannagryn. Kokar mannagrynen i det mesta av vattnet (uppkok och några minuter räcker). Återstoden av vattnet förbereder jag genom att blanda i torrmjölk, ju fetare desto godare. Det handlar alltså om att jag kokar grynen i ca 4,5 dl vatten och blandar rejäla givor av torrmjölkspulvret i den återstående halva decilitern (i ett annat kärl).

Det resulterande torrmjölkskoncentratet blandas ner i gröten när den börjar tjockna. Rör tills torrmjölksblandningen fördelats och gröten ser ut som och doftar mannagrynsgröt (går fort). Salta efter smak.

Äts med socker och kanel.

...att genomföra koket innan torrmjölken blandas ner gör att det aldrig brinner i pannan...

//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.