Koga-Miyata?

Cykeln ser väl utmärkt ut. Enda uppenbara felet jag ser är att den har för korta stänkskärmar. Och om du gillar täta växellägen bör du byta kassetten - utväxlingen 22/32 lär du inte behöva i Sverige.
 
Ett litet aber är bakhjulet. 40-håls-fälgen tror jag inte du kan få tag på i en cykelaffär i Sverige eller utomlands, när det är dags för byte. Eller om det blir kvaddat av misstag. Möjligtvis i England. Återstår då webshoppar som t.ex. http://www.sjscycles.com/
eller Koga-Miyata. Vilket fungerar men är väldigt opraktiskt om olyckan är framme på långturen och man snabbt vill ha en ny fälg på plats.

Finessen med att ha komponenter på långfärdscykeln som finns väl spridda är att det går få fixat på långfärdsturen, utan större problem, om olyckan är framme.
 
40-hals-falgen

Thorn; sa:
Ett litet aber är bakhjulet. 40-håls-fälgen tror jag inte du kan få tag på i en cykelaffär i Sverige eller utomlands, när det är dags för byte.

Det finns faktiskt tva affarer i Sverige som saljer Koga-Miyata. En i Goteborg (Molndal) och en i Halmstad. De borde val aven ha reservdelar eller det ska jag kanske inte ta for givet?

Tack for all hjalp! Fortsatt garna komma att papeka saker som for mig ar rena grekiskan.

/nj
 
Re: 40-hals-falgen

Det finns faktiskt tva affarer i Sverige som saljer Koga-Miyata. En i Goteborg (Molndal) och en i Halmstad. De borde val aven ha reservdelar eller det ska jag kanske inte ta for givet?
[/QUOTE]


Det går säkert alldeles utmärkt. Vad jag syftade på är att det är mycket smidigare att ha slitdelar på cykeln, som finns i ett flertal cykelaffärer. Om nu olyckan skulle vara framme.

Sedan kanske aptiten på långcykling ökar så att det blir fler cykelresor i andra länder. Att då finna en 40h-fälg kan vara besvärligt. 36h. finns däremot i de flesta cykelbutiker.

Såg senaste sommaren på en camping i södra Frankrike en tillskrynklad fälg som hade blivit misshandlad i flygtransporten. Att hitta en 40h-fälg där är omöjligt, däremot 36h inget problem.
 
Sv: 40-hals-falgen

Du ar helt klart en poang! Jag ar ganska gron pa omradet sa jag tackar for alla tips som jag kan fa!
/nj
 
Re: Re: 40-hals-falgen

Thorn; sa:
Det finns faktiskt tva affarer i Sverige som saljer Koga-Miyata. En i Goteborg (Molndal) och en i Halmstad. De borde val aven ha reservdelar eller det ska jag kanske inte ta for givet?


Det går säkert alldeles utmärkt. Vad jag syftade på är att det är mycket smidigare att ha slitdelar på cykeln, som finns i ett flertal cykelaffärer. Om nu olyckan skulle vara framme.

Sedan kanske aptiten på långcykling ökar så att det blir fler cykelresor i andra länder. Att då finna en 40h-fälg kan vara besvärligt. 36h. finns däremot i de flesta cykelbutiker.

Såg senaste sommaren på en camping i södra Frankrike en tillskrynklad fälg som hade blivit misshandlad i flygtransporten. Att hitta en 40h-fälg där är omöjligt, däremot 36h inget problem. [/QUOTE]

Beställde 40h bak till min Villiger Cabonga o tänkte inte så mycker mer än att försäljaren ansåg det vara bra med ett så starkt bakhjul som möjligt ... håller med om att det är en fördel att ha delar som finns att få tag på om oturen skulle vara framme ... skulle det inte funka tillfälligt med en 36 håls fälg om man nu lämnar 4 hål i 40h navet jämnt utspridda (eller 8 m ett 32h fälg) ??? Eller kommer detta att skapa en obra obalans i hjulet ??? Annars så får man väl ta o fixa ett nytt nav i samband med fälgbytet :)
 
Gammal racer

Jag köpte min cykel för 300 kr, jag skulle få 56 stycken för priset av en. Visst är det enkelt med en ny cykel, men med lite fix funkar de flesta cyklar. Min cykel bar mig runt Östersjön ca 450 mil, och rullar fortfarande.

det behöver inte vara nytt.

Mvh
 
Re: Gammal racer

umemorgan; sa:
Jag köpte min cykel för 300 kr, jag skulle få 56 stycken för priset av en. Visst är det enkelt med en ny cykel, men med lite fix funkar de flesta cyklar. Min cykel bar mig runt Östersjön ca 450 mil, och rullar fortfarande.

det behöver inte vara nytt.

Mvh

Ja så enkelt är det. Tycker detta forum har en tendens att skapa osäkerhet med allt sitt "prylnisseri". Har själv planer på att cykla en längre tur på cirka 1000 mil och tittade in som snabbast i detta forum. En månad senare är jag mer eller mindre proffs på fälgar, växlar....m.m. Jag kan ärligt säga att jag är mer "orolig" nu än jag var tidigare. Det är ju ofta så att den dyraste bilen eller den dyraste cykeln har en tendens att krångla mer och framförallt är mycket svårare att laga än enkel billig konstruktion.....ignorance is bliss....
[Ändrat av Trötter 2005-05-12 kl 09:31]
 
Alla cyklar kan gå sönder så det är ingen skillnad på billiga eller dyra cyklar i det avseendet. Däremot kan det skiljas på hur de är att cykla på.

1992 köpte jag en Cannodale T1000 för 12000 kr som då ansågs vara en av de bästa långfärdscyklar som gjorts.

Ifjol sålde jag denna cykel då jag själv bytt till en långfärdsliggcykel. Han som köpte Cannondale cykeln skulle cykla med flera andra från London till Israel som en fredsmanifestation. Han skickade mail under resan gång där han flera gånger konstaterade att Cannondalecykeln var helt överlägsen alla andra cyklar. Ingen annan cykel gick så lätt och var så bra långfärdscykel som den.

Cannondale T1000 väger med allt monterat som pakethållare, lowrider, skärmar, lyse, flaskhållare 13,5 kg!
 
hmarkstrom; sa:
Alla cyklar kan gå sönder så det är ingen skillnad på billiga eller dyra cyklar i det avseendet. Däremot kan det skiljas på hur de är att cykla på.

1992 köpte jag en Cannodale T1000 för 12000 kr som då ansågs vara en av de bästa långfärdscyklar som gjorts.

Ifjol sålde jag denna cykel då jag själv bytt till en långfärdsliggcykel. Han som köpte Cannondale cykeln skulle cykla med flera andra från London till Israel som en fredsmanifestation. Han skickade mail under resan gång där han flera gånger konstaterade att Cannondalecykeln var helt överlägsen alla andra cyklar. Ingen annan cykel gick så lätt och var så bra långfärdscykel som den.

Cannondale T1000 väger med allt monterat som pakethållare, lowrider, skärmar, lyse, flaskhållare 13,5 kg!

Är liggcykel nått att satsa på?? Jag har kollat lite, med betoning på lite, och det verkar vara kostsamma saker. Vad är dina erfarenheter??
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Benny G Koga Miyata - Surly LTH Långcykling 3
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
salevik World Traveller Koga Bike? Långcykling 5
tjoms Koga Myata Långcykling 0
jeppor Miyata Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.