Köttkvalitet vid jakt

Jag bara funderade över hur bra kvalitet köttet egentligen håller vid jakt.. T.ex när man slaktar hönor hugger man av huvudet och hönan rinner tom på blod sedan förvarar man hönan kallt. Men vid jakt så dör fågeln av chock utan direkta sår och innanmätet lämnas i fågeln, blodet rinner inte nödvändigtvis av m.m.

Vid älgjakt tappas djuret på blod och man tar ur innanmätet, men köttet måste ju vara en bakteriehärd efter en dag i skogen och efter att ha släpast ur skogen en varm/het septemberdag..
 
Om älgköttet vore den bakteriehärd du verkar tro skulle nog sjukhusen vara fulla med magsjukepatienter månaderna september oktober november. Rena händer och rena knivar är dock A och O för hygienen. Fågel tar då jag ur direkt efter skottet just för att den skall svalna så fort som möjligt och för att få ut ev tarminnehåll vid sådan träff.
 

avslutad210712

Gäst
Sloopie; sa:
Men vid jakt så dör fågeln av chock utan direkta sår och innanmätet lämnas i fågeln, blodet rinner inte nödvändigtvis av m.m.

Tar ur både fågel och hare så snart som möjligt efter skott av den enkla anledningen att innanmätet kan vara sönderskjutet och då finns det risk för bakterier.
 
Några tips....

Jag har ätit kött som vi har släpat hem från skogen hela mitt liv och har mått dåligt av det. Om man jämför med kött man köper i butiker som har fraktats hit och dit och sedan legat inplastad i flera dagar.
Det går ju att vara hygienisk även i skogen. Man kan ju börja med att ha med sig par plast-skyddhanskar (engångs) som man tar på sig när man passar djuret. Dessa ska man även ha på sig när man flår djuret. När man hänger köttet är det noga att det får luft och inte hänger instängt, eller hänger för fuktigt. Sen är det ju noga att hålla köttet fräscht, inte få maginnehåll mm på det. Gör man det är det risk att köttet är förstört. Ifall man skjuter ett skadat djur, typ trafikolycka , att man kollar upp så att det inte har sårfeber, vilket gör köttet oätligt.
Är man noga och gör så här är det ingen fara att äta viltkött.

Daniel
 
rättelse..

Jag fick se att jag skrev " jag har ätit kött som vi har släpat hem från skogen och har mått dåligt av det" det ska ju självklart "..inte mått dåligt av det.."
 
Jag är inte alls orolig över hur älgköttet hanteras i skogen, där vet man i alla fall hur det är hanterat. Köttet från slakterier har man ju inte sett hur det är hanterat och om man ska vika av från ämnet så vet man inte heller hur djuret är uppfött, vad det har fått för mat, antibiotika, mm.

Dessutom ska kött hänga ett bra tag och det brukar inte vara så varmt då det är älgjakt att det inte kan hänga minst ett dygn.

/Ulf
 
40 dygnsgrader

Man brukar säga att kött skall hänga 40 dyngsgrader dvs om det är 4 grader vilket det ofta är i vår slaktbod så kan köttet hänga 10 dygn.
Kan vara lite svårare under bockjakten då det kan vara runt 25 men det brukar gå bra
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.