köpa klättergrejjer

Hej jag är en relativt ny klättrare som har klättrat lite bultade leder under sommaren och även lite inomhus. Har gått en klätterkurs med skolan under kursen äventyrsaktiviteter. Nu tänkte jag mig att jag skulle satsa på att köpa lite klätterprylar, sele, klätterskor, rep, reppåse,rebroms, krita och kritpåse, kilsats och lite slingor. Så jag tänkte höra var jag kan få så bra prylar som möjligt till så lågt pris som möjligt. Är det bra att beställa via nätet eller är en affär mkt bättre. Eller är det billigast att fara utomlands och inhandla något då? I så fall är det några vissa märken eller så som håller intrenationell bra standar så man vet att man inte köper några dåliga grejjor..

Tack för tipsen på förhand / Viktor
 
Om du skulle söka på lite gamla trådar i ämnet skulle du hitta rekommendationer av bl a northstar.se.

De (och andra leverantörer) finns även bland utsidans rescensioner.

Just northstar.se har jag personligen goda erfarenheter av. De har bra grejer, stort sortiment och bra priser. Allt utom skor tycker jag man kan handla på nätet om man har lite hum om vad man behöver. Det går också säkert bra att ringa till Northstar och få råd och tips.

Själv köpte jag mitt första par skor på nätet också, och hade tur med storleken. De passade perfekt. Mitt andra par köpte jag på Karbin, men provade för slarvigt så trots att jag provade dem innan jag köpte dem så fick jag lov att åka tillbaka och byta storlek innan jag vågade klättra i dem...

De flesta nätbutiker har startpaket att köpa.
 
Försök att få låna grejor av kompisar och prova dem, eller gå en fortsättningskurs (finns bl.a. på "klatterkurs.nu" så vet du vad du vill ha sen. För allt utom skor gäller att inte köpa begagnat, du ska själv kunna din utrustnings historia. Låna därför inte heller ut sakerna när du inte själv är med på plats. Några grundtips:

Sele: ska just du hänga skönt i, se till att prova i en butik där det finns en krok för ändamålet, den ska ha bra utrustningsslingor att hänga saker i, ett tips kan vara ställbara ben, så att du får in mer kläder när det är kallare.

Skor: alla fötter är olika. Klätterskor blir ju aldrig sköna, men de ska passa just dina fötter så bra som möjligt. På klättergym där de säljer skor brukar man få ta några steg på väggen med den och känna efter. Köp inte för små, du får bara ont, utan köp skor som smiter åt om foten utan att krulla ihop den. Om du kan få tag i begagnade skor är det ok, men kolla att de inte är för slitna, då får du snart köpa nya i alla fall.

Repbroms: börja med en ATC eller en Reverso, dessa har du glädje av hela din klätterkarriär. Om du ska fira på ATC:n, tänk på att ta det långsamt, den är liten och blir lätt väldigt varm. Om du vet med dig att du ska fira mycket skulle jag rekommendera Reverso istället.

Rep: köp minst 60 meters av ett känt märke, typ Mammut. Sen beror det på, om du tänker topprepa mycket kan ett lite tjockare rep vara nödvändigt, för topprepning sliter mer. Ska du leda mer trad/långturer med färre fall kommer du undan med 10mm och lägre (så länge det är godkänt givetvis).

Repsäck: en sån du trivs med och som du käner att du kan bära någon timme tillsammans med övrig utrustning om det är lång anmarsch.

Kilset: nästan alla har ett Wild Country rock-set och kompletterar sedan med lite annat smått och gott som de gillar. Glöm inte köpa kilpetare!

Slingor: 2 st 120 cm brukar vara bra att ha

Karbiner för säkringar: såna du själv gillar att klippa i, personligen föredrar jag wiregate, dels för att de är lätta att klippa och dels för att de väger lite på selen. Blanda längder och köp några med 60 slingor i så att du kan undvika repdrag.

Skruvisar: brukar man behöva ca 4 st, varav minst en hms.

PS bra ställen på nätet är t.ex North Star och Addnature. Sele och skor måste du dock prova så att de passar just dig (var du sen _köper_ dem är ju en annan femma). Åker du utomlands är finns det ofta bra klättergrejor till bra pris på de flesta orterna i alperna. Klättermekkat Chamonix har många butiker. De flesta större märkena går igen i alla länder, t.ex. Black Diamond, Petzl, Mammut, Beal, Boreal, Wild Country m.fl.
[Ändrat av lilla_my 2005-01-24 kl 09:49]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
avslutat medlemskap 1003 Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning? Klättring allmänt 21
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
Heidenstam Köpa rep? Klättring allmänt 11
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.