Köpa Kajak soim nybörjare.

Jag tycker att man gärna ska satsa på en lite mer avancerad kajak än man som nybörjare kanske tror är lämpligt.

När jag var nybörjare köpte jag en Prijon Yokon Expedition, stabil och bra tänkte jag. Men fy farao vad tråkigt den blev efter ett ganska kort tag. Som att paddla runt med en stor bromskloss.

Man kanske inte ska ta nån jätterank kajak, men tar man Prijon till exempel så säger jag Prijon Kodiak, och skippa Seayak. Prijon Barracuda är ok, men kommer antagligen kännas lite rank den första tiden. Point65 Seacruiser är också en bra nybörjarkajak (lite svår att hitta beggad dock), defintivt inte rank. Det vikitga är egenskaperna kajaken har, inte vilken "image" tillverkaren vill ge av den.

Då du kommer paddla mestadels i lugnt vatten är det onödigt att ta en superstabil kajak på bekostnad av farten. På slätvatten vill man gärna paddla lite snabbare och inte känna att kajaken bromsar.

Är kajaken 60 cm eller bredare är det antagligen lite väl mycket bromskloss för att den ska vara kul att paddla i någon längre tid på lugna vatten.
 
Hej Simon !

Det vore intresant för oss alla som tipsat Dig, hur Du gjort med Ditt kajakinköp

Hälsningar
Lennart
 
Vad med en Elio Cobra?

Ett annat tips kanske kan vara Elio Cobra...(fast den är lite dyrare...runt 11500kr ny) ?
Det är kanske mer en fråga än ett svar.
jag är nämligen i samma situation.
Har paddlat i ett år och totalt bara 5-6 gånger... men jag har hunnit pröva lite olika kajaker.
Coastline är väl den jag paddlat mest.

Ska nu iallafall köpa egen och har fått några förslag om Elio Cobra.

Jag vill inte ha en nybörjarkajak, utan en som ger lite utmaning, samtidigt som den inte får bli för svår. Jag kommer att paddla i en liten insjö och vill gärna paddla som träning, alltså en som fint glider genom vattnet.
Vill ju förståss njuta naturen och ta det lite lugnare med den också... MEN saken är att jag inte vill ha en tung båt, eller "plastbalja".

Någon som har erfarenhet av Elio Cobra ??

mvh
Kerstin
 
Elio cobra

2 nya Elio cobra köptes in till klubben i våras och några vändor har man ju hunnit med.
Om man som nybörjare funderar på en är nog min rekomendation att man
provpaddlar en först.
Dom känns ju snabba och smidiga men som nybörjare kan dom nog kännas
väldigt ranka.

(i klubbens "svårighetsranking"hamnar dom på samma nivå som en VKV 101 om det nu säger nånting)
 
Tjenare, har nu fått ett erbjudande om att köpa en begagnad Reval Viking för 4 000:- utan paddel. Inga stora skador på den, vad tror ni?
 
Det priset låter bra förutsatt att kanoten är i fullt fungerande skick. Kolla roder/skädda funktion och att fotstöd är hela och går att justera. Sargkanten får ibland stryk och den måste vara hel för att inte skada dig eller kapellet.

Sätt dig gärna bak och fram på kanoten i vattnet så att luckorna kommer under vatten ett tag sen kollar du om det läckt in i stuvarna. Får du med kapell så kolla om kanten är hel och om det finns spänst kvar i resåren.

Jag har inte provat Viking själv men eftersom du var inne på en Everest V505 tidigare så är den här framför allt längre. Kan eventuellt kännas lite rank om du paddlar den tom men då lastar du lite i början så kommer du snart ifatt kanoten.

Lite repor och matt yta får man räkna med på en begagnad kanot men det minskar inte funktionen.

Lycka till!

Såg att Svima har utförsäljning av Lendalpaddlar 50%.
 
ps. räkna inte med att ev roder fungerar bra på en lång/smal kanot med det montage som Viking har. Det krävs lite lutning (kantning) och paddel för att komma runt vettigt....
 
Reval viking är en ganska bra kajak.Ganska snabb och lättdriven tycker jag.Kan kännas lite rank i början men man vänjer sig ganska fort.Det är bara att slå till och ut och paddla!
 
Precis som flera andra i den här tråden så går även jag i köpartankar... Har bara paddlat en gång men då med en kompis som är kajakguide så jag har testat att rulla runt och gjort en flottöruppstigning (heter det så?) etc och tror nog att jag har hittat något som jag verkligen kan fastna för, det var helt enkelt skitkul!
Har själv tittat på everestkajaken men jag kan inte hitta någon information från någon som har köpt den... Är den så dålig så man skäms för att man har den eller har de inte sålt någon?
Om det är någon som äger en sån, kan ni inte skriva ett par ord om den, informationen på deras hemsida är ju något torftig...
 
Precis som flera andra i den här tråden så går även jag i köpartankar... Har bara paddlat en gång men då med en kompis som är kajakguide så jag har testat att rulla runt och gjort en flottöruppstigning (heter det så?) etc och tror nog att jag har hittat något som jag verkligen kan fastna för, det var helt enkelt skitkul!
Har själv tittat på everestkajaken men jag kan inte hitta någon information från någon som har köpt den... Är den så dålig så man skäms för att man har den eller har de inte sålt någon?
Om det är någon som äger en sån, kan ni inte skriva ett par ord om den, informationen på deras hemsida är ju något torftig...

Har inte paddlat den eller ens sett den i verkligheten men med det priset så är den ekonomiska risken inte så hög. Gillar du den inte så sälj den och ta ett par tusen på "kanothyrakontot". Ska du hyra så är du ganska snabbt uppe i ett par tusenlappar.

Det brukar sägas att man får vad man betalar för och med en billig produkt så är ofta (inte alltid) risken större att något inte är bra. Om du köper en ny kanot så prova den utförligt första veckan så du kan reklamera om något verkar fel. Sätt er två personer på aktern och sen på fören så ni trycker ner luckorna under vattnet. Kolla sen om det varit något läckage. Dra i linorna och alla infästningar - OBS - inte för att försöka ha sönder utan för att känna om det känns OK.
 
Hej igen..
Kan meddela att jag nu har köpt en Elio Cobra (som jag provpaddlade innan jag köpte förståss :).
Jag har paddlat den i 2 veckor nu och den är fantastisk.
Den glider så lätt fram i vattnet, är inte fööör vinglig och jag är väldigt nöjd med den.
Köpte den i Bengsfors på Boothaus för 11,500kr.... Kunde säkert fått den billigare någon annanstans... men.. nu är den köpt och jag är väldigt nöjd :)

mvh
Kerstin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.