Köpa enmanstält för vandring

Mycket bra är redan skrivet.

så jag håller mig till själva storleken. Det vanliga tipset är att välja 2p till en person och 3p till två personer. Jag förstår det då det oftast är väldigt lite plats utöver ett liggunderlag per person.

Men det beror på! Är man bred, eller väldigt lång kan 2p vara bra. Samma sak om man har prylar som tar upp lika mycket plats som en person.
Men jag och min hund och alla mina prylar ryms i mitt 1p-tält utan problem. Jag har rätt små prylar.

Även om jag blir inregnad så behöver jag ingen extra plats. Jag sitter ändå bara på samma ställe och läser bok eller pysslar med något jag har i knät. Maten lagas i absiden medan jag fortfarande sitter i innertältet. Hunden ligger still.

Jag har ingen användning av en extra yta som är lång som en person. Jag vill bara ha lite extra bredd i mitten av tältet så hunden kan ligga bredvid mig och så jag har plats att ta av en tröja sittandes i mitten.
 
Jag är som Kimkim, dessutom minus hund :). Dessutom en ynklig fryslort, så jag vill antingen hålla mig varm genom att vara på väg, eller ligga skönt inbäddad i min dunsovsäck inne i tältet. Så det finns inget mellanläge för något lägerliv, tältet åker upp och sovsäcken fram så fort jag stannar för natten, svettigt underställ byts till torrt - och sen gör jag allt annat inkl. matlagning i absiden, inifrån sovsäcken, liggandes på sidan som romarna vid sina festliga matbord :).
Jag har absolut inget emot att ligga inregnad i ett par dagar, glo i tälttaket, lyssna på vinden/regnet och meditera, skönt inbäddad i min sovsäck, men för det behöver jag ju inte mer plats än för en ren övernattning.
Jag går mest sensommar- och höstturer på höga höjder, så kvällar/morgnar när jag tycker det är uthärdligt att leva någon sorts lägerliv, laga mat ute etc är otroligt lätt räknade.
Lägg därtill att jag vill gå länge, bär all mat/bränsle och varken kan eller vill bära tyngre än ca 10 kg - så är mitt minimalistiska tältval självklart.

Men för en större/starkare/varmblodigare person med stor skrymmande utrustning, sämre förmåga att "göra ingenting" och/eller en förkärlek för mysigt lägerliv, fiske, grillning etc gäller ju helt andra prioriteringar, t o m på exakt samma sorts turer.
 
Tack! En följdfråga:
(...)
1. Har jag aldrig funderat på, inte ens behövt. Mitt Akto hängde med 2000-2013 samt 2019 och enda ålderstecknet är den bleka färgen. (LC har jag bara använt 2014-18 samt ett titotal cykelturer 20-22. Kanske bleknat något.) (...)
Både Akto och LC är väl sydda av silnylon? Eller menar du att du, som jag, aldrig funderat på /behövt DCF?

OT om knän och stavar
Ja, det ett elände; hos mig relaterat till ett autoimmunt syndrom, men åldern hjälper ju inte till. Jag inser att det är nu på gamla dar jag verkligen behöver hålla mig fysiskt aktiv för att åtminstone fördröja förfallet.

Men stavar är personligt; vi har dryftat detta förr. Jag upplever att stavgång slår ut min proprioception. Jag vill gärna behålla min smidighet och balans; känslan av full "markkontakt" och njutningen i att mjukt dansa över blockfälten. Den känslan försvinner helt, när jag blir "låst" av stavgången. Min fotisättning blir stelare och klumpigare med stavar, och mitt balanssinne kopplas inte på alls. Jag har varit närmare en vrickning med, än utan, stavar när jag testat.

Men visst protesterar mina knän alltmer i nerförsluten. Jag har nu hittat en hyfsad lösning, delvis inspirerad av hur det känns när jag går med en isyxa: jag tar hjälp av en stav. Inte på något "schemalagt", rytmiskt sätt, utan helt terränganpassat "vid behov". Upplever att jag då fortfarande kan röra mig på det fria, vakna sätt, som jag tycker är en stor del av njutningen med bergs/fjällvandring.

För att återgå till tråden ämne: knästatus och ev stavanvändning är såklart oerhört viktiga parametrar i valet av tält :p
 
Tack! En följdfråga:

Både Akto och LC är väl sydda av silnylon? Eller menar du att du, som jag, aldrig funderat på /behövt DCF?

OT om knän och stavar
Ja, det ett elände; hos mig relaterat till ett autoimmunt syndrom, men åldern hjälper ju inte till. Jag inser att det är nu på gamla dar jag verkligen behöver hålla mig fysiskt aktiv för att åtminstone fördröja förfallet.

Men stavar är personligt; vi har dryftat detta förr. Jag upplever att stavgång slår ut min proprioception. Jag vill gärna behålla min smidighet och balans; känslan av full "markkontakt" och njutningen i att mjukt dansa över blockfälten. Den känslan försvinner helt, när jag blir "låst" av stavgången. Min fotisättning blir stelare och klumpigare med stavar, och mitt balanssinne kopplas inte på alls. Jag har varit närmare en vrickning med, än utan, stavar när jag testat.

Men visst protesterar mina knän alltmer i nerförsluten. Jag har nu hittat en hyfsad lösning, delvis inspirerad av hur det känns när jag går med en isyxa: jag tar hjälp av en stav. Inte på något "schemalagt", rytmiskt sätt, utan helt terränganpassat "vid behov". Upplever att jag då fortfarande kan röra mig på det fria, vakna sätt, som jag tycker är en stor del av njutningen med bergs/fjällvandring.

För att återgå till tråden ämne: knästatus och ev stavanvändning är såklart oerhört viktiga parametrar i valet av tält :p
Jag menar bara att jag aldrig funderat så mycket på materialets hållbarhet under lång exponering för sol, väder och vind, eftersom jag aldrig räknade med att vandra särskilt länge. När jag gick i pension 2006 såg jag framför mig kanske ytterligare fem år av vandrande, alltså till 67-68 års ålder. Min sista tur (9 dagar i Schweiz) började på min 75-årsdag. Med ett 19 år gammalt Akto.

När det gäller stavar så tror jag en väsentlig skillnad också kan vara att jag vandrat mycket mer i den tidiga säsongen, från mitten av juni när snö kan ha avgörande betydelse för genomförbarheten i en passövergång.
Jag har genomfört övergångar där andra vänt.

Balans är ett senare problem -- med dubbelsidig knäartros har den försämrats radikalt bara de senaste åren. Men, återigen, jag avundas dem som klarar fotfästet i instabil terräng utan stavar. Och tekniken är förstås helt väsensskild från s k stavgång, eller "fyrhjulsdrift", som går ut på att forcera steget. Det du beskriver låter ungeär
som min egen attityd.

End OT.
 
Mycket bra är redan skrivet.

så jag håller mig till själva storleken. Det vanliga tipset är att välja 2p till en person och 3p till två personer. Jag förstår det då det oftast är väldigt lite plats utöver ett liggunderlag per person.

Men det beror på! Är man bred, eller väldigt lång kan 2p vara bra. Samma sak om man har prylar som tar upp lika mycket plats som en person.
Men jag och min hund och alla mina prylar ryms i mitt 1p-tält utan problem. Jag har rätt små prylar.

Även om jag blir inregnad så behöver jag ingen extra plats. Jag sitter ändå bara på samma ställe och läser bok eller pysslar med något jag har i knät. Maten lagas i absiden medan jag fortfarande sitter i innertältet. Hunden ligger still.

Jag har ingen användning av en extra yta som är lång som en person. Jag vill bara ha lite extra bredd i mitten av tältet så hunden kan ligga bredvid mig och så jag har plats att ta av en tröja sittandes i mitten.

Menar du det vanliga tipset här, i denna tråd, eller i allmänhet? Jag tror förstås att modeller som Akto, Enan och Laser Comp uppstått p g a efterfrågan. När jag vandrarde i Skottland 2009 pågick samtidift the TGO Challenge som gick ut på att inom given tid ta sig från väst- till ostkusten. Jag såg då inga andra tält än Akto och Laser Comp.
 
I slutändan blir det ett individuellt val.

Jag har oftast med mig en eller två hundar när jag går själv. Utöver det är jag 193 cm och väger dryga 90 kg. Mitt val av enmanstält är HB Nallo 2. Det är på gränsen till att vara för kort för mig, men när jag är ensam kan jag ligga lite snett. Det gör att det fungerar. Hundarna får också plats.

Det finns utan tvivel lättare tält, men Nallo 2 fungerar för mig. När vi är två som går är Nallo 2 för litet, när hundarna ska med. Då blir det Tarptent Cloudburst 3, HB Helags 3 eller Kaitum 3 GT. Det är sällan jag prioriterar vikt så pass hårt att jag väljer Tarptent. De andra tälten är i mitt tycke mer bekväma.
 
Jag har ägt och vandrat i fjällen med Hilleberg Akto, sen Terra Nova Laser Compact, efter det ett Helsport Ringstind Superlight 1-2. Nu använder jag Nordisk Telemark 1. Det är det enklaste tält att resa, jag har använt. Rekommenderas, om ni kan trivas i ett 1-person tält.

väger på min våg 879 g + pluggar t.ex. 60 g.

IMG_1226.JPG
 
Menar du det vanliga tipset här, i denna tråd, eller i allmänhet? Jag tror förstås att modeller som Akto, Enan och Laser Comp uppstått p g a efterfrågan. När jag vandrarde i Skottland 2009 pågick samtidift the TGO Challenge som gick ut på att inom given tid ta sig från väst- till ostkusten. Jag såg då inga andra tält än Akto och Laser Comp.

Jag menar att den ”allmänna åsikten” bland vandrare är att ett tvåpersonerstält är lagom för en person plus packning. Jag tror iof att det också, för många vandrar ju med 85L packning och är lite orutinerade och då kanske platsen behövs.
Men detta är bara min egen uppfattning av den allmänna åsikten.

Folk som vandrar ovanligt långt (typ gröna bandet) eller ovanligt snabbt är ofta mer intresserade av lätt vikt och snabb uppsättning än den vanliga vandraren. Så det förvånar mig inte att det var många 1p-tält på TGO Challange.
 
Går i samma tankar som trådskaparen.
Mina tankar lutar åt ett NIAK, just för att det är lite rymligare än ett strikt 1 mans tält, samt att jag gillar kvalitén på Hillebergs tält. Läste här att någon upplever att ventilationen inte är fullt så bra (som t ex AKTO). Är det ett problem enligt er??
 
Har sålt alla mina "små" 1P tält just på grund av att de inte varit trivsamt med så små utrymmen för mig, oavsett mängd packning. Landat i att Hilleberg Unna passar mig bäst, även om det klassas som 1P tält så är innergolvet lika stort som vissa 2P tält och ok takhöjd. Om det är garanterat finväder så åker istället ett ultralätt (?) 2P 3-säsongstält med (3F UL Lanshan 2). Sommartid har jag mesh-innertält till mina Hilleberg (Unna och Nallo 4GT, fungerar fint även på vintern med original innertält).
Som sagt, allt är upp till var och en. Har aldrig upplevt problem med ventilationen på något Hilleberg, däremot har jag upplevt andra "sommartält" som rejält kalla och dragiga på vår/höst. Fundera på när du som oftast kommer använda tältet.
 
Ventilationen i mina två tält Akto och Niak är bra och jag gillar båda tälten. Fast jag upplever att ventilationen Akto är något bättre, det kan bero på att det finns mer möjligheter att själv ställa in regleringen; via kortsidorna, toppen av dörren och övre delen av innertältsdörren. Jag långfärdscyklar en del och då tycker jag att Niak är lite bättre att använda med sin större golvyta i innertält och absid; då packningen är större i form av cykelväskor. Och när jag cyklar ofta hamnar på tältplatser där det är en klar fördel med ett självstadgande tält.
 
Ett alternativ, åtminstone under trädgränsen, är ju att kombinera ett minimalistiskt tält och en liten tarp.
Sedan kan du själv välja att ta med tältet, tarpen eller båda beroende på planer, terräng och väderprognos.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ebh Vandra- Skall köpa ryggsäck men vilken? Vandringsleder 5
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 1
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 27
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.