Köpa Arcteryx från USA?

Jag har läst att många valt att köpa sin Arcteryx-säck från staterna. Inte så konstigt med tanke på att det är en rejäl prisskillnad. Själv ska jag köpa en Bora 95, men är osäker på om det blir den gamla eller den nya modellen.

Skulle vara kanonbra om någon som köpt från USA eller liknande kunde redogöra för frakt- och tullkostnad.

Tar gärna emot tips på inköpsställe!! ;)
 
Jag köpte i våras en Bora 80 från US outdoor store i samband med en utförsäljning av den gamla modellen. Säcken gick på USD 275, frakten på USD 48. Till detta kom tull på SEK 507 kronor vilket jag antar är en viss procent av USD 275. Jag minns inte riktigt vad allt summerades till, men om man antar att tullen var 25%, vilket verkar rimligt, landar man på växelkursen USD 1= SEK 7,24. Av detta följer att jag betalade runt 2850 för säcken (vilket låter bekant.

Med tanke på att dollarn nu ligger ännu lägre låter det väl vettigt att köpa säcken därifrån även nu.

Jag kan för övrigt rekomendera us outdoor (finns på nätet under samma namn), allt har fungerat bra.

Lycka till

/anton
 
Tullen på 25% var nog i själva verket moms, och så var tullen 0. Det brukar vara nån avgift för själva handläggningen av det hela men mycket sällan tull.
 
Har själv i likhet med Anton köpt en Bora 80 från REI på utförsäljning. Hamnade runt 2800 kr i totalkostnad. I det beloppet ryms 50$ i frakt, moms på 25 % samt en tullkostnad på 1,5 % (tror jag att det var). Tullkostnaden varierar beroende på vilken produkt man köper. Exempelvis tält har en högre tariff. Du kan alltid kolla med tullverket. Har man tur och paketet inte kollas så kommer man även undan momsen...om jag förstått det hela rätt!?

I övrigt borde det finnas goda möjligheter att göra klipp där i dagsläget med tanke på det låga dollarpriset!

Lycka till!

Mvh

/Fredrik
 
Paket från Altitude-sports som gåva

Hej,
Köpte en Bora 80 från altitude sports förra hösten och då hävdade säljaren (michel?) där att de alltid skickar paketen märkta med "gåva" vilket skulle innebära att ingen moms behövs betalas. Jag fick aldrig tillfälle att testa det eftersom jag köpte via kompisar i USA för att slippa både frakt och moms men enligt säljaren så hade det knepet funkat tidigare för svenskar som köpt via honom. Kan vara värt att kolla upp. Kan för övrigt rekommendera Altitude sports, den service de gav mig då jag köpte var bra och allt gick smidigt.

hälsningar

Per

NNNN
 
Tack Per! Det var något jag också funderade på. Om så nu är fallet så är det ju bara ännu bättre ;)

En undran till från min sida är om man kan betala i kanadensiska dollar istället för USD... Det skulle innebära ännu lägre pris i mitt fall då den kanadensiska står i 5.80 och säcken betingar lika mycket (409) oavsett valuta.


Är det någon som har någon erfarenhet? Hade tänkt betala med Visa...!
 
Om avsändaren skriver gåva så ska det gå igenom utan extra avgifter. Har dock för mig att maxbeloppet är 50 dollar eller liknande, ifall någon skulle få för sig att skriva i det riktiga beloppet i en tulldeklaration.

/John
 
En liten uppdatering av läget:

Var i kontakt med Altitude-sports tidigare idag och framförde mitt önskemål om att få betala med kanadensiska dollar. Men det var inte möjligt eftersom mitt Visa-kort är registrerat i Sverige. Det måste vara registrerat i Kanada förklarade de.

Det intressanta var att det kom fram att detta inte var någon kanadensisk lag eller företagspolicy hos Altitude, utan ett strategiskt drag från Arcteryx för att priserna i Kanada inte ska kunna konkurera med de europeiska. Helt förkastligt tycker jag!!

Ska försöka lösa det hela genom att ta hjälp av bekanta i Kanada som betalar med ett kanadensiskt kort.

I'll be back!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
ramsis_iv Köpa Ryggsäclsselen? Transportera 1
tabula Ytterligare en köpa ny ryggsäck-tråd Transportera 20
flierman Köpa lösa kompressionsremmar Transportera 0
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Reichhi Lightwave Ultrahike 60 - Var att köpa? Transportera 0
pal2 Golite Quest - Var köpa? Transportera 9
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
graylingman Det går bara inte att låta bli att köpa :) Transportera 12
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
estetdrägg Vita blixten - var köpa i stockholm? Transportera 10
maaramez Gregory Whitney 95l - Köpa i Sverige/Europa? Transportera 2
Damberg Köpa lösa sidofickor? Transportera 3
nordqlin Var kan jag köpa nytt spänne till ryggsäck? Transportera 3
Scout^ Köpa ryggsäck - en till tråd. Transportera 12
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
kakapo Vart köpa P30 Transportera 2
slabbe Vulcan, köpa från tyskland Transportera 1
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
JosseRitzman Var kan jag köpa Modan Ryggsäck Transportera 5
pqrstuv Var köpa FlashFlo eller Day Trekker? Transportera 0
tanya var köpa ryggsäck Transportera 14
ebh Ryggsäckar ca 30 och 70 liter, vad skall man köpa? Transportera 14
Var kan man köpa Svensk plastskalsrygga? Transportera 1
Nyman VAr kan man köpa m/90 uppdragssäck? Transportera 8
Var kan jag köpa en Berghaus Vulcan/Atlas? Transportera 4
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
signofthecross Erfareheter från Arcteryx Altra 85 efterfrågas Transportera 5
olahan Arcteryx Bora 80 versus Naos 85 Transportera 2
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
poppopower Arcteryx Altra Vs Osprey Aether Transportera 2
Offshore4ever Erfarenher av Arcteryx Altra 75 L efterfrågas Transportera 5
Prana444 Arcteryx Altra 65/62 W vs Haglöfs OXO 650 Q Transportera 2
niben Arcteryx axios 50 - första intryck Transportera 1
pelka Arcteryx Bora 95L Transportera 5
pelka problem med Arcteryx Bora !?? Transportera 11
pelka Kajka 100L VS Arcteryx Bora 95 Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
robjoh08 Användartips Arcteryx Bora Transportera 0
Royne Arcteryx Naos 70 - storlekar? Transportera 1
wrendyr Byta Arcteryx Bora strl M till strl L Transportera 2
sojajos Ryggsäck 50L, 3 alternativ, Arcteryx 50? Transportera 8
valtteri Arcteryx Naos 70 - vem kan berätta mer om denna ryggsäck? Transportera 11
bredberg Erfarenheter 50l säckar fr Arcteryx, MntnHardwear & BD Transportera 5
gmg arcteryx Transportera 3
hegeland Böja ramen till en Arcteryx Bora?? Transportera 3
janus82 Skavsår med Arcteryx Bora Transportera 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Arcteryx ryggsäck- bra pris eller? Transportera 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.