Köp i affär och tillsätt bara varmt vatten...

rätta mig om jag har fel, men ska inte torkad tortellini koka i typ 15 minuter? Iaf den torkade tortellini jag ätit....

Visst var det så, står 13 min på den jag hade i skafferiet. Tror nog inte jag kokat så länge dock...funkar att koka upp, ställa undan med locket på, koka upp kaffevatten (eller låta det stå ovanpå kaffevatten-kastrullen och sen ställa på tortellinin igen.
 
Rekar också tortellini, de blå påsarna. Sedan är det bara att ta med parmesan och pastasås.

Kokas kanske i några minuter för att sedan stå under lock. En påse är två portioner.

Är goda även kalla.
 
Grytmysare,dvs tehuva för kastrullen är bra för långkok. Görs enkelt av liggunderlag och silvertejp.

En annan enkel favorit är pasta med mycket pesto samt något kött, typ rökt fläsk. Välj pasta med kort koktid. Packa om peston i en lätt plastburk.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Torka norsk brunost och sojabönor

Ett bra energirikt livsmedel att ta med är den norska getosten. Riv eller hyva och torka, den blir krispig, och jag tycker den blir godare, inte så kladdig, torkad. Jag satt ugnen på undervärme enbart. Den passar även till att krydda en gryta, lite fett och sötma. Ett annat proteinrikt tips är sojabönor, blötlägg, koka enl anvisning på påsen och rosta/torka sedan i ugn, gärna med olja och salt, tills de blir torra och krispiga ca 125 grader, passa så de inte bränns. Att annat tips är att torka i tvättstugans torkskåp.
 
Testade nya gasbrännaren till Tranigaköket igår kväll, med en påse av knorrs Spaghetteria Carbonara. I mitt och frugans tycke helt ok.

Har man med sig en lätt packe med rökt skinka eller liknande blir det ännu bättre.
 
Couscous och pulvermos kräver bara uppkokning. Du kan ju köpa nudlar utan smak också, och äta med pastasås, billigare än det små nudelpaketen med buljong dessutom.
 
Använder ofta pulversoppor från Knorr. Dessa ska egentligen koka i ca:10 min. också men jag kokar upp dessa i köket på morgonen och slår ner den i en mattermos med snabbris, Nido mjölkpulver och uppskuren ölkorv el. liknande för substansens skull (så att den ska bli lite matigare.)Vid lunchtid är soppan (grytan) klar att ätas med sked. -Gott, mättande och billigt!
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.