Köl på kanadensare?

Min far har en gammal kanadensare av trä. Troligtvis en ABC som diskuteras i den här tråden:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=375090

Han fick den efter farfar på 70-talet, och renoverade den grundligt eftersom den bitvis var ganska rutten.

Nu till min fråga: Det fanns innan renoveringen en köl utmed hela bottens längd. Kölen var kanske 2-3 cm djup. Den tog min farsa bort helt, och idag är skrovet helt slätt undertill.
Han menar att han tog bort den för att få en lättare, och snabbare kanot, och att den har en massa fördelar vid vändningar osv. Är detta nått "old school"-tänk som finns, eller bara snack?
Min upplevelse är att kanoten glider omkring på vattnet som en smörklick i en stekpanna, och är omöjlig att paddla rakt, jämfört med andra kanoter jag paddlat i. Anledningen till att jag undrar är
att jag funderar på att renovera den igen med hans tillåtelse, och då ersätta kölen, men då krävs lite övertygelse i första hand.
 
Min far har en gammal kanadensare av trä. Troligtvis en ABC som diskuteras i den här tråden:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=375090

Han fick den efter farfar på 70-talet, och renoverade den grundligt eftersom den bitvis var ganska rutten.

Nu till min fråga: Det fanns innan renoveringen en köl utmed hela bottens längd. Kölen var kanske 2-3 cm djup. Den tog min farsa bort helt, och idag är skrovet helt slätt undertill.
Han menar att han tog bort den för att få en lättare, och snabbare kanot, och att den har en massa fördelar vid vändningar osv. Är detta nått "old school"-tänk som finns, eller bara snack?
Min upplevelse är att kanoten glider omkring på vattnet som en smörklick i en stekpanna, och är omöjlig att paddla rakt, jämfört med andra kanoter jag paddlat i. Anledningen till att jag undrar är
att jag funderar på att renovera den igen med hans tillåtelse, och då ersätta kölen, men då krävs lite övertygelse i första hand.

Kölens uppgift är att hålla kursen :) Renovera dit den igen tycker jag, du kanske inte ska paddla fors med den ändå?
 
Ha Ha

Kanotfolk har en makalös förmåga att snabbt dela upp sig i två lag och sedan banka på varandra (verbalt) för glatta livet.

skädda/roder, snabbt/långsamt, rolla/inte rolla är bara några exempel

Och givetvis köl/inte köl. Paddlar man på lugna vatten är en köl väldigt praktiskt det skyddar kanotens botten och styrslar även upp kanoten så att det går lättare att ¨hålla kursen.

Paddlar man i strömmande vatten och behöver manövrera in i bakvatten och liknande behöver man all manöverförmåga man kan få och då kan en köl vara i vägen

Köl/Inte köl har anor långt bak i tiden och är en klassiker.

Hans Friedel
 
Då får jag fundera lite mer. Får väl testa att paddla med den lite mer och se om jag vänjer mig till slut.

Som sagt ska den ju inte användas i forsar eller så, men ändå.

Ok, tack för svaren så länge!
 
Träcanadensare

Får väl testa att paddla med den lite mer

Ok, tack för svaren så länge!

Först ber jag o ursäkt! så där ja!

Om du lär dig paddla kommer du se fördelarna att vara utan stödhjul/köl ursäkta igen !

Det är väl menat, jag gick för en herrans massa år sedan en kanotledarutbildning där vi fick prova flera olika sorters canadensare, den bästa på stilla öppet vatten var helt klart Prospector. De vi paddlade var dukklädda och utan köl, de blir så mycket mer lätt paddlade.

Vilket lag tillhör jag då?
 
Min hemmabyggda redbird har ingen köl. Runt stävarna har jag en utanpåsittande list, men ej under botten. Paddlar mest plattvatten, men det kan ju blåsa upp oxå. I vågor gillar jag förmågan att snabbt vända mellan vågorna. Kursstabil så det räcker. Lär dig bra styrteknik! Ett problem jag upplevde var att när jag paddlar ensam med tom kanot kommer ej förstäven ej ner i vattnet ordentligt. Då blir den en smörklick. Paddlar jag helt tom och ensam (vilket inte sker så ofta) lägger jag bara in en lite större sten fram och paddlar "baklänges" dvs sitta på framsätet och låta aktern bli för.

Vänta med att sätta på en köl. Går alltid i efterhand.

Lycka till med snickerierna.

AV
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Seglaren Köl/slitskydd? Paddling allmänt 3
Svahn Behövs packlucka fram och vad tycks om köl? Paddling allmänt 5
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.