Kök till Fjällräven Clasic

Ägnade mig åt lite vindskydds-slöjd mha en sax och en tom ölburk. Kan bli bra, om man inte är mitt i stormen !!

Visa bilaga 44251
Jag kanske överdriver, men det ser lite oroligt ut - den här plåten har lite högre värmekapacitans än pajforms-folien, och hamnar väldigt nära lågan. Kanske med risk för att det agerar värmeslinga så patronen blir överhettad, om man har otur. Jag skulle oavsett montera vindskyddet högre upp på brännaskaftet, typ ovanpå reglaget, så det inte har direkt kontakt med gaspatronen.

Ska det verkligen skydda för vind får det nog också vara mer omslutande. Man vinner mycket på att det går upp hela vägen till grytans överkant. Men som sagt - helst längre bort från lågan och/eller utan kontakt med gaspatronen.

Sen vill man ju gärna att formen är sådan att det är effektivt packbart...
 
Den blir inte speciellt varm, och sitter fast bra runt där man skruvar fast brännaren. Finessen är oxå att man kan ha byttor och speciellt stekpannor av olika storlek, om skyddet bara går upp lika högt som brännarens stöd för grytor.

Ungefär samma form som en kastrull, så väldigt packbar.
 
XXL har haft den på rea nyligen, men nu verkar de bara ha den aningens tyngre (och billigare) stålversionen (70 g). Bryr du dig inte om de 22 grammens viktstraff, så är det samma fina brännare i övrigt.

300t skulle inte jag köpa då den har ett smalstrålande brännarhuvud, med större risk att bränna vid maten. Men vill man bara koka vatten så funkar den säkert. Även den finns på XXL.

EDIT:
Blev avbruten, och missade att flera hunnit skriva samma sak under tiden. Så läs det bara som bekräftelse ;)
Ha! Råkade springa på titanversionen, dock dyrare: 599 kr. Jodå, det är samma fina FM, fast som oftare förr i tiden såld under annat namn.
 
Den blir inte speciellt varm, och sitter fast bra runt där man skruvar fast brännaren. Finessen är oxå att man kan ha byttor och speciellt stekpannor av olika storlek, om skyddet bara går upp lika högt som brännarens stöd för grytor.

Ungefär samma form som en kastrull, så väldigt packbar.
Jag har såna vindskydd ibland också. Men för att veta om de kan värma glasbehållaren måste man prova dem i vind där lågan blåses emot själva vindskyddet.

Hade en sån situation härom dagen. Den gången var det ett kastrullstöd som bestod av nån skit jag hittade hemma. Den var vist ihoplödad.. gick skitbra tills vinden blåste lågan mot stödet och lödningen smälte 😅
Ingen gas var inblandad men ett vindskydd kan värmas på samma sätt.

Du kan säkert hantera detta, men skriver ändå, det är ju många som läser.
 
Tack för hjälpen alla som skrivit!
Nu har jag köpt mitt kök. Ville inte lägga mer energi på att vela eller vänta 🙃
Fick 25% rabatt på InterSport om man köpte två saker. Och jag kom på att jag kan ju köpa lite torkad mat också, så jag har något att testa köket med 😄

1714933247308.png
 
Jag har provat lite olika kök och ur volym och viktsynpunkt så finner jag följande köks-kit bäst för långturer, i synnerhet om man ska gå gröna bandet, förslagen nedan är lite dyrare än mkt annat men värt kostnaden för längre turer:

Evernew pasta pot 1.0L (FSM 300 eller BRS-brännaren + 230g gasflaska + liten BIC-tändare får lätt plats. Om du nöjer dig med 110g gasflaska så kan du få plats med en mer vindtålig brännare, typ Soto windmaster eller Amicus inuti också. Detta kokkärl kommer med en vit tygpåse, i den påsen får du plats med brännaren också ifall du väljer en vindtålig brännare typ Soto + 230g gasflaska)

Brännare BRS 3000T

Brännare Soto Amicus (bästa brännaren om du vill ha en mer effektiv och vindtålig brännare, dock så är den lite större och få gå i kärlets vita påse om du har 230g gasflaska i kärlet):

Bästa besticket om du ska käka frystorkade påsar typ (typ Real turmat):

Ha med denna vispen i den vita påsen som kokkärket kommer i också om du ska ha nyponsoppa eller blåbärssoppa på morgnarna:

Sån här bör/ska du också ha att sätta fast på gasflaskan om du ska ha toppmonterad gasbrännare (får också plats i vita kokkärslpåsen:


Av alla produkterna ovan hade jag rekommenderat Evernew kärlet mest. Jag förstår att 1 liter kanske känns stort men den sväljer så mkt av köks-utrustningen så att det är lätt värt det, 1 liter är också bra om du ska koka pasta och och sås i den, man kan även brygga lösvikts-te i den och sila automatiskt med locket. När jag går mina 10-dagarsturer i sarek brukar jag ha med en 230g flaska + liten BIC tändare, liten bit disksvamp och en liten droppfaska med naturdiskmedel i kärlet, och i dess påse Soto Amicus, gasflaskestativet och lilla vispen.
 
Smala kärl är inte bara vingligare på toppmonterade kök, utan generell även mindre bränsleeffektiva, särskilt på en bredstrålande brännare. Brännarlågan ska helst hamna helt under grytbotten. Har du redan köpt FMS/Harrok-brännaren, så är alltså inte Evernew Pasta Pot optimalt, då den är bara 11 cm i diametern (brännarens grytstöd funkar fortfarande, jfr bild, men det är mindre viktigt).

Titan leder värme mycket sämre än aluminium, så även ur den synvinkeln "vinner" Trangiagrytan - både i effektivitet och om du någon gång i framtiden ändå ville göra annat/mer i den än koka upp vatten.

Evernew-grytan är dessutom tyngre än Trangiagrytan, tamojen från Minitrangia och ett pajformslock sammanlagt. Jag föredrar själv en lös tamoj - inga svårdiskade fästen, den välter inte grytan, och går att växla mellan olika kärl när man är fler.

...och du kanske redan har en i ditt Trangiakök om det är en 27:a, eller i varje fall kommer att kunna använda den även där, och packa den inuti. Samt slippa den dyra utgiften för en titangryta ;)

***

PS1: Koka pasta och hälla av kokvattnet är slöseri med bränsle :cool:
PS2: Hatar man verkligen externa vindskydd, är Soto Windmaster ett bättre val än Amicus.

1714978683332.png
 
Senast ändrad:
Praktiskt att grytan passar utanpå gasbehållaren. Så jag skulle försöka ta reda på vilken gaspatron du får eller egentligen bättre köpa en hårdanodiserad alugryta som passar utanpå en 230 g behållare och strunta i en eventuellt utdelad 110 g kanister.

Bra tips du redan fått.

Thure
Jag har aldrig fattat varför man måste ha just gaspatronen i sin gryta. Ska man välja gryta utifrån detta, blir kanske varken formen eller storleken optimal för dess egentliga funktion. Den kan väl fyllas med annat köksmojs, som är mindre skramligt och mer formbart. Gaspatronens storlek kommer ju ändå att variera beroende på turens längd.

Dessutom vill jag ha gaspatronen snabbt och enkelt tillgänglig när det är kallt, t ex i någon ytterficka på ryggsäcken. Då kan jag plocka ut den och stoppa i någon kroppsnära innerficka det första jag gör när jag ska rasta/slå läger, så den hinner bli kroppsvarm när allt annat kring matlagningen är riggat (när väl köket är tänt kan man vid behov fortsätta hålla den varm genom att t ex innesluta den i vindskyddet, men kolla så den inte blir för varm).
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: OBD
hade en titanbytta från Toaks förut, men fanns inga fördelar med den jämför med tranigas lilla alubytta som var både lättar och billigare. jag sålde Toaksen och finns bra betalt för den till nån stackare som var frälst på titan. En smal gryta är kanske lättare att få plats i ryggsäcken, i nån ytterficka eller så, men tycker inte det spelar så stor roll.
 
Smala kärl är inte bara vingligare på toppmonterade kök, utan generell även mindre bränsleeffektiva, särskilt på en bredstrålande brännare. Brännarlågan ska helst hamna helt under grytbotten. Har du redan köpt FMS/Harrok-brännaren, så är alltså inte Evernew Pasta Pot optimalt, då den är bara 11 cm i diametern (brännarens grytstöd funkar fortfarande, jfr bild, men det är mindre viktigt).

Titan leder värme mycket sämre än aluminium, så även ur den synvinkeln "vinner" Trangiagrytan - både i effektivitet och om du någon gång i framtiden ändå ville göra annat/mer i den än koka upp vatten.

Evernew-grytan är dessutom tyngre än Trangiagrytan, tamojen från Minitrangia och ett pajformslock sammanlagt. Jag föredrar själv en lös tamoj - inga svårdiskade fästen, den välter inte grytan, och går att växla mellan olika kärl när man är fler.

...och du kanske redan har en i ditt Trangiakök om det är en 27:a, eller i varje fall kommer att kunna använda den även där, och packa den inuti. Samt slippa den dyra utgiften för en titangryta ;)

***

PS1: Koka pasta och hälla av kokvattnet är slöseri med bränsle :cool:
PS2: Hatar man verkligen externa vindskydd, är Soto Windmaster ett bättre val än Amicus.

Visa bilaga 44285

Har man så pass liten brännare som BRS300 eller FMS brännaren så är lågdiameterkärl breda nog. Värmesvinnet kommer mer från de breda munstyckena som windmaster och Amicus.

Poängen med att ha gaspatronen i grytan är att den tar mindre plats i ryggsäcken. Man fyller ut kärlets tomma volym mer effektivt när köket är packat.

Visst leder de värme sämre men å andra sidan är de mkt mer stryktåligare än aluminium samt tål (man repar inte upp en små aluminiumflis i maten/vattnet) att man rör runt med metallsked eller vispar med stålvisp när man kokar upp blåbärsoppa/nyponsoppa. De har hållfastheten som stål men vikten som aluminium.

Silfunktionen har man för att koka lösviktste för att slippa slänga tepåsar i naturen. Enig om att det är slöseri med att hälla bort kokhett vatten.

Är det så pass kallt ute att man behöver värma gaspatronen så är det bättre att ha med sig spritköket och lämna gasbrännanren hemma. Gaspatroner har sämre förångning av gasen ut ur flaskan vid kallt väder. Spritbrännare funkar bättre på vintern.

Viktmässigt är trangia 1L UL kärlet (79g) med lock (?) och tamoj (48g) tyngre än en komplett Evernew 1L (116g).

I slutändan handlar det såklart om vad man värderar för egenskaper och vad som passar ens behov och plånbok.
 
Att köra en brännare i absiden på tältet kräver stor försiktighet. Man hamnar lätt väldigt nära antingen tältduk eller innertält om man har ett mindre tält. Var uppmärksam, eller ännu hellre ställ köket utanför absiden. Jag har valt att byta till ett Optimus Vega när jag vet att det troligen ska eldas i tältet. Toppmonterat bara utanför tältet, eller om du har en sån där typ "GT-absid" och dubbla ingångar i tältet.
... Behöver jag i så fall också fundera på ett vindskydd? Jag räknar med att det kommer regna hela veckan så att den mesta av matlagningen blir nog i tältvestibulen 😅
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
valtteri Gas till kök i bodö/fauske/sulitjelma Kök och brännare 5
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
koskenkorva Ultralätt kök + potta till densamme! Kök och brännare 0
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Primuskungen Tillbehör till kök? Kök och brännare 19
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
danode Kök till en nybörjare Kök och brännare 24
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
gaedda Bensinbrännare till Trangia-Kök Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.