Knivhjälp

Utomordentlig feedback från Carl.

Jag tror jag blivit lite missförstådd, en sten är inte det första jag tar till, men finns det ett enda träd på tundran o jag behöver fälla det så använder jag en sten. Jag har inte gått ut i skogen utan att ha en kniv med mig sedan små barnsben.

Brukskniv är brukskniv dom ska tåla stryk :D

Skall nog fundera på en begagnad A1, har hört talas om den en del och jag tycker dom verkar gedigna när jag hållt i dom själv.

Annars får jag kanske ge upp mina tankar på en stryktålig fällkniv, skall dock ta en närmre kik på gerger gatorn oxå.
 
hellner; sa:
Annars får man väl instämma, med föregående talare, i att en A1 för 595 är ungefär så mycket kniv det går att få för den summan.

vart köper man den för 595??

på dersas hemsida är lägsta priset 1455. [/QUOTE]




Jag siterar mitt inlägg _lite_ längre upp bara :)
Och nu kommer den självklara frågan: Men kostar inte den över 1600? Jo, om man köper en ny så. Går man däremot in på prylmarknaden här på utsidan hittar man en svart A1 med kydexslida för 595 riksdaler. Mer kniv för de pengarna lär man få leta efter. Skulle den ha någon skavank gör ju inte det något heller eftersom du också ska använda den som ett verktyg.
 
Jag siterar mitt inlägg _lite_ längre upp bara :)
Och nu kommer den självklara frågan: Men kostar inte den över 1600? Jo, om man köper en ny så. Går man däremot in på prylmarknaden här på utsidan hittar man en svart A1 med kydexslida för 595 riksdaler. Mer kniv för de pengarna lär man få leta efter. Skulle den ha någon skavank gör ju inte det något heller eftersom du också ska använda den som ett verktyg.
[/QUOTE]

hoppsan!!
skall läsa lite nogrannare hedanefter. priset var det ende jag såg och undrade om jag missat nåt och det hadde jag uppenbarligen :)
 
Som det redan har konstaterats så täcker en fastbladare dina kriterier avsevärt bättre än en fällkniv. Skall du banka på bladet så får du vara beredd på att en vanlig fällkniv alltid kommer att utveckla ett glapp.

Det finns visserligen fällknivar som tål extremt tuff behandling (de flesta Strider, Al-Mar Sere 2000, Ka-bar - flera modeller, Extrema Ratio osv) men eftersom du skriver att din utgiftsgräns går vid 6-700 kronor så har du eliminerat den möjligheten.

~Paul~
 
Man bör nog använda ett mjukare material att slå med än det man slår på, min vän. ägg mot knivblad går bra, träklubba också i brist på annat en vedklamp eller en gren.
Ett sönderslaget knivblad fäller inte det sista trädet på tundran. Tag med ett termoställ :)
 
Kniv

Med tanke på ditt pris krav hadde jag nog foredragit att koppa ett blad och sedan låna en bok om kniv tillverkning. Det ar en harlig kansla att anvanda sin egen tilverkade kniv.

Sjalv anvander jag mestadels en Tysk marin kniv som visat sig fungera utmarkt. Kniven ar en fallkniv med ett ca 12cm långt blad. Som bonus ar dar en splits nål som fungerar utmarkt som ispik mm.
 
Nåra förslag i all hast.
Köp en mora 2000 som fulkniv och en fällkniv att ha i fickan i det dagliga livet såväl som på turen. Använd den att skära med och slå den inte. Viktorinox trädgårdsmodeller är fina enkla och lätta för ca 100:- Ingen bladlåsning. Vill du ha en större med låsning är EKA 60 en tuffing men den tål inte stryk med tillhygge. Korsakoski balisong för en fällbar kniv som tål bankandet lite bättre.

Bosse
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.