Knivhandtag av horn

Skall ta mig an att byta handtag på en Fällkniven kniv till hornhandtag från ett älghorn som jag hittat ute i skogen. Jag skulle vilja ha tips av de "lärda" så jag slipper för mycket av nybörjarfelen. Kniven är full tång men jag funderar på att ha ett något grövre handtag än det som sitter nu och "dölja" tången inne i handtaget. Vad är bäst för att fästa handtaget vid bladet? Bör man behålla "pluggarna" av mässing i hornhandtaget eller ska man göra egna av hornpluggar eller skippa dem helt? Om man ska ha någon mässing eller annan metall längst fram på handtaget innan bladet börjar? Frågorna är många men viljan att lära finns det inte brist på, ska även göra en egen slida i läder sedan!

Hornet jag hittat hade legat ett tag, kvalitén kanske också måste tas hänsyn till.

Tack för all hjälp!
 
Jag rekommenderar att du läser en bok om knivslöjd t.ex. Bo Bergman bok Knivar.
Där får du många tips.
Tänk bara på att horn är "mjukt" i mitten. Så längst ner bör du ha en mässingbricka eller den nedersta delen av hornet.

Lycka till med ett spännande projekt.
 
Du får såga ut valda delar på hornet och välja så märgfri del som möjligt. Delen närmast rosenkransen är vanligtvis den bästa med minst märg, och kanske minst ruttna, om det skulle vara så illa. Om hornet håller bra kvalitet så behövs ingen metall längst fram.

Om tången på kniven är bred så blir det svårt att täcka denna med hornet, om det var så du tänkte. Jag antar från din beskrivning att tången nu följer samma kontur som handtaget. Tången går förstås också att fila ner så den blir smalare och då blir det enklare att dölja den.

Mässingpluggarna fungerar som nitar och håller ihop handtaget. Kan vara svårt att återanvända. Att nita själv kan vara svårt att få snyggt om man inte är van, men annars kan man nita med vanlig rundstång av t ex mässing. Tvåkomponentlim kan antagligen räcka för att hålla delarna på plats i annat fall.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
storfiskarn? Horn? Gör det själv 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.