Knaster

Bakdrevs knaster.

Hallå!
Jag har en MTB som jag tror heter Nakamura, den är röd/vit och tror att den är köpt på typ intersport.
Nu är det så, att när jag Trampar på lite hårdare (nästan bara på högre växlar) så knastrar det och smäller från bakdrevet så man tror att dreven ska spricka. Har kollat lite, men det är svårt att ta i och samtidigt kolla varför det knastrar utan att köra rakt ut i skogen.
Nu vet jag inte vad cykeln kostade, men det ligger lite biltema över den tycker jag, med vad jag kan se ett sopig dämpad framgaffel utan märke och så.
Frågan är: Vad är det som knastrar? kan man fixa själv? Är det värt att lämna in den?

/Thomas
 
Jag har en Giant XTC 860 2002 som kostade ny 12995kr och det är XT växlar bak på den. Jag har samma problem som dig, fast dock endast när jag har på nionde växel där bak, då "knackar" det när man tar i. Jag har dock inte orkat kolla upp det utan brukar växla upp där fram, och ner där bak istället.

Tror inte att orsaken är att det är biltema över det hela. Kan nog ha med justeringar av bakre växelföraren att göra.
 
Kanske är det en justeringsfråga, men jag har kollat på det där, men det är nog svårt om man inte vet hur det ska se ut när det är klart. Är det något man fluktar ut eller behövs det instrument för sådant?
När jag kollade sist så var själva fästpunkten för den bakre växeln "krokig", så jag bockade till den så gott jag kunde, det borde vara det. det kanske går att kompensera "krokigheten" med lite justeringar....

/Thomas
 
Det här har tagits upp tidigare.. med många svar...kolla i forumet (mountainbike...knak i ramen heter den tor jag)
[Ändrat av Swedish Berman 2003-12-07 kl 17:27]
 
sliten kedja/kasset ?

Hur långt har du kört med den och hur noga har du skött om drivpartiet?

Det låter som om du sträcker kedjan. Förmodligen är kedjan och vissa av dreven utslitna och behöver bytas.

Om kedjan är sliten blir den lite längre. Om inte alla drev är lika slitna kommer du bara lasta på en kugge i taget på vissa drev. När den sedan släpper så kommer kedjan hoppa fram nån mikrometer innan nästa kugge tar i. Det kan låta knakigt.

Är dreven slitna bör du byta klingor kedja och kasset samtidigt. Byter man kedja i tid så håller kasetten och dreven lite längre.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.