Knäskydd

Hej,

Är nybliven skåning med nyblivet knäproblem. Är ganska otränad, dvs konditionen är inte på topp. Ung, lång & smal så har väl de bästa förutsättningarna för att få ordning på detta :) Ska träffa sjukgymnasten imorgon, samma tjej som tidigare konstaterat att jag har ett försjunket främre fotvalv. Skaffat ortopediska inlägg som jag använt i ett halvår nu.

Lånat och testat med knäskydd i ett par dagar nu och det känns ju gensat bättre att gå då. Jag undrar nu vad ni har för erfarenhet av olika knäskydd? Material tillverkare? Använder ni olika för olika aktiviteter?
 
Lånat och testat med knäskydd i ett par dagar nu och det känns ju gensat bättre att gå då. Jag undrar nu vad ni har för erfarenhet av olika knäskydd? Material tillverkare? Använder ni olika för olika aktiviteter?

Ett tag hade jag bara skydd med öppen patella, först ett tjockt Rehband, sedan ett tunnare vulcan. De kändes bra när man dels hade fått rätt storlek på öppningen, dels lärt sig att positionera skyddet rätt. Vulcanskyddet krävde en extra elastisk rem upptill för att stanna på plats. Tyckte dock att de blev obekväma vid aktiviteter som innehöll djupa knäböjar.
Numera använder jag mest apoketets elastiska tubband för att snabbare bli smärtfri EFTER aktivitet. På med bandagen, upp i soffan/sängen med en kudde i knävecken och sen en alvedon.

HIttar inte alls tillbaka till det bekväma läget med skydd med öppen patella längre, men har börjat använda skridsko/skateknäskydd när jag cyklar för att de värmer så skönt utan att bråka med knäböjandet.
 
Kör med apotekets knäskydd med öppning för knäskål...
Kommer inte ihåg fabrikat, men har kört med dessa ett flertal år...både vid cykling och utförsåkning.
Fungerar toppen i mitt fall, då jag åxå är en långsmal gänglig stackare :p

//MD
 
Är det cykling som är din aktivitet du utövar mest?

Eftersom jag cykelpendlar en del så är det den vanligaste aktiviteten. Men jag försöker få in både skridsko och lite gymmande/gympande/ och lite joggande ibland som ren träning.

Och nu har du inget knäskydd medan du sportar?

Då problemen var som störst hade jag "alltid" knäskydd i neopren, men jag gillade aldrig hur de kändes vid djupa knäböjar. "Vanliga" skydd (dvs utan hål) ökar trycket på knäskålen och bidrog genom det till mina problem. Samtliga korvar ihop sig i knävecken, ju tjockare skydd desto korvigare.
Det händer fortfarande att jag använder stödjande skydd vid aktiviteter utan djupa knäböjar ibland(jogging, och "promenadåkning" på skridsko t.ex.), men annars så föredrar jag numera rent värmande skydd under aktiviteten och sen mjukt stödjande/värmande efter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Knäskydd Kläder 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.