Klippklättring på vintern?

Är det några här som klippklättrar på vintern (dvs västskustvinter 5 plusgrader från mitten av november till mitten av mars)? Har ni några tips? Använder ni handskar?
 
Jag har mest bouldrat vintertid. Då använder jag mig av heatpads. Lägg den i kritpåsen .. mest för den psykologisk känslan. =D
Jag fryser mest om fötterna brrrr..
 
peon; sa:
Är det några här som klippklättrar på vintern (dvs västskustvinter 5 plusgrader från mitten av november till mitten av mars)? Har ni några tips? Använder ni handskar?

Vandrarkängor och hellyhansenvantar är väldigt gosigt om du kan hitta några leder som kan fot-och-hand-jammas hela vägen...
 
Under en lång rad år (läs hela 80-talet) hade jag som ambition att jag skulle klättra klippa minst en dag per kalendermånad. Det funkade, även om det var rätt bistert ibland. Mitt första besök i Bispberg var i februari 1980, och den gången klättrade vi "Blåkulla" (4-), vilket kändes smått desperat i minus 25 grader. Fast när solen låg på mot väggen blev det så pass varmt att man kunde klättra barhänt, åtminstone på kruxen.
Tredje adventsklättringen i Bispberg var under några år en återkommande tradition. Hur vädret var då varierade väldigt mycket. Ett år kunde det vara ungefär som jag beskrev ovan, fast kanske inte fullt så kallt. Ett annat år kunde det vara veritabel snöstorm, och man fick klättra med stegjärn på fötterna och en sopborste i handen för att hitta grepp och killägen. En gång klättrade vi leden "B2:an" (3+) där halva första replängden var regelrätt isklättring, och sedan fick man plocka av sig stegjärnen eftersom resten av leden var på torr klippa.
Nu är ju salig Bispberg ett extremt sollapande berg, där man enligt min erfarenhet ofta kan klättra barhänt bara solen ligger på, nästan oavsett lufttemperatur i övrigt. Så är det väl knappast på alla klippor.
Harri Sporrevik och jag var i Häggsta en gång när det var minus 13 grader. Då kändes det inte aktuellt att klättra barhänt. Klippan var isig och man fick använda kilpetaren för att hacka bort is från stegen. Nöjet var nog väldigt retroaktivt, dvs just då var det inte ett dugg kul - ingen känsel i fingrarna, och det var bara för att man fortfarande hängde kvar som man kunde veta att fingrarna var krökta.

För att summera: ja, det är klart att man kan klättra klippa även vintertid. Det är mest en fråga om hur mycket man är beredd att lida.
Och sedan kan man ju alltid aida, om man nu vill utveckla den sidan av sin klättring för kommande big-walls eller något. Det är ju knappast något man lägger tid på en fin vår-, sommar- eller höstdag.
 
Mina tips

Ha med varma vantar, stor och varm dunjacka som du kan lägga skorna innanför mellan pressen så håller dom sig varma och sköna, varmt med dig att dricka är också superviktigt. Viktigast av allt är en rejäl uppvärmnng då det annars kan vara riktigt svårt att få fingrarna varma. Sedan är det fördelaktigt att man hittar korta leder, gärna överhängande då greppen oftast är större då och man behöver ta i mindre med fingrarna. I Stockholm så är det Flaten som gäller för kalla skuggiga dagar och Döskalleberget som gäller för de lite varmare och soliga dagarna på vintern. Tilläggas bör att jag inte klättrar ute då det är under 5 grader varmt ute såvida jag inte är väldigt nära på något projekt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Handskar för klippklättring? Klättring allmänt 8
Millow Klippklättring i nybörjaralpinismkurs via UCPA Klättring allmänt 3
Kvitrafn Nyheter om klippklättring Klättring allmänt 2
PJE Grundkurs klippklättring Skåne Klättring allmänt 3
johan01 klippklättring runt halmstad? Klättring allmänt 3
free Klippklättring i nordfrankrike Klättring allmänt 3
Maskros444 Grundkurs klippklättring Stockholm i vår? Klättring allmänt 8
Lill Åke Klippklättring i Ecuador Klättring allmänt 1
Webcentralen Klippklättring i Norra Småland Klättring allmänt 0
joakim_victorin Grundkurs i klippklättring Klättring allmänt 0
JensLarsen Klippklättring vid Langesund Norge? Klättring allmänt 0
01234 Grundkurs i klippklättring Klättring allmänt 0
mvhp Klippklättring i Equador? Klättring allmänt 1
fjelltur Kurs i klippklättring Klättring allmänt 1
Jonasito Bygga klättervägg utomhus på lada Klättring allmänt 10
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
Swerun Livslängd på ett klättersele och klätterskor? Klättring allmänt 3
Adam K Reparera trigger på kamsäkring/camalot ultralight Klättring allmänt 3
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
vandrafjäll Byta repsnören på hexor Klättring allmänt 6
Robel Hangboard montering på gipsvägg Klättring allmänt 9
Arytmica Någon som håller på med canyoneering/canyoning? Klättring allmänt 5
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
packåsna Klättra på Hykieberg Klättring allmänt 3
peco Skulle du lita på det här ankaret? Klättring allmänt 10
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
NikMat Knut vid karbinen på egensäkring(koslinga)? Klättring allmänt 3
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
Taliaferro Klättring i Europa på sommaren Klättring allmänt 6
Pando Klättring på Valöarna, Stockholm Klättring allmänt 4
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
kasper12 På plats i Rio de Janeiro t.o.m. juli Klättring allmänt 0
m490c Livslängd på karbiner och kilar? Klättring allmänt 8
Corax Dyr klättring: 146 meter på 8 minuter = tre års fängelse Klättring allmänt 3
Linneagk Klättring på Gran Canaria Klättring allmänt 1
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
Surbjörn Term för klättring på byggnader Klättring allmänt 7
wredas Börja klättra på allvar Klättring allmänt 9
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
packåsna Kvarglömt på Gåseborg Klättring allmänt 0
niklaz Fallskyddspaket för jobb på villa och torptak Klättring allmänt 10
Visenten olyckan på Haegefjell Klättring allmänt 0
Bloggomann Multipitch på Cypern? Klättring allmänt 0
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Millow Ankare för Svaklippan på Tjärö Klättring allmänt 1
Skåningen77 Upphittade friends på Kullaberg Klättring allmänt 7
magwo Rippade X4:or på Tunaberg Klättring allmänt 85
lyckegard Klättra på västkusten Klättring allmänt 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.