Klattrare overlever 23 meter fall

Olycksrapport:

I lordags (21:a Mars) foll min klatterpartner 23 meter till marken efter att ha klattrat "Rigid Designator" (WI4-5) i Vail, Colorado. Han overlevde med 9 krossade ryggkotor, ett brutet revben, en pungterad lunga, bruten nasa och 10 stygn i ansiktet.

http://www.vaildaily.com/article/2009903239914

Olyckan skedde nar han blev nedfirad efter att ha toppat ut. Orsaken berode pa den manskliga faktorn da han missat att anvanda den befintliga karbinen vid ankaret och istallet dragit repet direkt genom en slinga (som satt runt ett trad). Systemet hade ett 6mm spektra-snore som back up, men aven detta sagades av av friktionen av repet i fallet.

Bade jag och var tredjeman (min fru Charlotte) hade firats ner fran ankaret precis innan och 3 firningar blev for mycket for slingan.

Min klatterparner ar en erfaren klattrare och kan i efterhand inte forklara hur han kan ha missat nagot sa grundlaggande som att anvanda den befintliga karbinen vid ankaret. Istallet anvande han bara de 2 back-upperna. Det ironiska i situationen ar att jag hade klattrat fallet dagen innan och det sista jag sa till honom nar han borjade leda var "forst karbinen in roda slinan, sedan svarta back-uppen, sedan snoret"...

Lardomar:
  • Att alltid anvanda hardware (karbiner, ringar etc) dar ett rep ska lopa ar ju en sjalvklarhet, men anda vart att namnas.
  • En 1" slinga haller kanske for 60-70 meter lopande rep under belastning. Don't try this at home, man vart att veta. Man firar givetvis alltid pa dubbelrep om man maste anvanda slinga/snore som ankare (ex Abalakov med slinga).
  • Ett 6mm spektrasnore haller inte som back-up. Detta forvanade mig. Undersokning av brottsytorna visade att snoret brants av, inte "ryckts" av. Anvand alltid slingor, inte spusik snoren.
  • Dubbelkolla alltid ankaret vid varje urtoppning vid topprepsklattring. Hade jag gjort detta innan jag firades ner hade olyckan undvikits.
  • Dubbelkolla alltid andras ankare.
  • Fraga forsteman: Hur satte du ankaret? Hade jag fragat detta hade olyckan kunnat undvikas.
Nu tror ni givetvis att vi ar dumma och grona, men vi har tillsammans klattrat 100-tals isfall i Sverige, Norge, USA och Kanada. Vi leder bada WI5-6 och M8-9. Jag forsoker inte skryta - jag vill bara att ni ska tanka pa att detta kan verkligen handa andra erfarna klattrare ocksa.

Oscar
 
Bra och saklig redogorelse. Man kan aldrig vara to safe e val lardomen. Tank efter fore tank kollektivt, tank hogt. Hoppas att han kommer tillbaks.
 
Ajaj. Hoppas din vän läker så mycket som möjligt. Bra redogörelse för händelseförloppet, och nej jag vet mycket väl hur fel det kan bli även för erfarna. Alla tre av mina vänner som avlidit i klätterolyckor var erfarna, en av dem mycket erfaren.

Än en gång bevisas det att man inte kan vara nog paranoid vid avfirning.
 
Usch. Säger som Jonas: hoppas på bra läkning.

Bara för att förtydliga, blev han alltså nedfirad, inte firade själv?

En påminnelse om att alltid kolla ett ankare, hur stort förtroende jag än har för den som satt upp det.
 
Jo, han blev nedfirad

Cri ar hemma fran sjukhuset och i ganska bra skick givet vad han varit med om.

Aritkel i Denver Post: http://www.denverpost.com/news/ci_12029503

Han ar bokad att vara med pa American Morning (typ TV4 Morgon) pa fredag och beratta om olyckan. Japp, det ar Amerika...

Hur som hells; Cri blev nedfirad av min fru Charlotte nar ankaret brast. Han ar mycket medveten om vad han gjort for fel. Nar vi snackade igar sa han att han kant sig valdigt saker nar han klattrade upp vilket kanske gjort att han blivit slarvig...

Har foljt ett par ganska intressanta forum tradar pa amerikanska sidor om ni ar intresserade;
http://www.supertopo.com/climbing/thread.html?topic_id=821646

Hoppas issassongen hemma har varit ok. Sjalv planerar jag Canada i april. Vardens basta isklattring om jag far saga det sjalv. Japp, battre an Rjukan :)

/Oscar
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.