klättring på hovs hallar?

Är det någon som vet något om klättring på Hovs hallar. Jag har hört att någon har bultat upp ett par leder men jag vet inte hur jag ska hitta dem och hur svåra de är. Någon som vet?
 
Snacka med Frappen när han kommer hem, har för mig att han bultat upp lite leder där. Vad jag hört skall det finnas några bra ställen med lite kortare turer. Är själv sugen på att kolla upp det till sommaren.
Don
 
Eftersom jag är båstad-local så har jag lite connections. Båstadkillen som bultat lite där ute heter tydligen Thor. Har fått hans nummer så jag ska nog få info så det räcker. Jag ska hem i påsk så jag tänkte reka lite. Jag återkommer efter påsk med info till dem som är intresserade.

peace!
 
Vi är förmodligen två eller tre redan men det finns plats för dig med om du kan ta dig dit. Ta med rep om du har så kanske vi får ihop två replag. Du kan ringa mig på 0705 37 54 88. Jag antar att vi åker dit på lördag eller söndag.

rock on!
 
Förare eller info om lederna ?

Hej,
kan ni som har varit där berätta lite mera:
Hur många turer ?
Bult/Trad ?
Långa/Korta ?
Graderingarna ?
Var i Hovs hallar ligger de ?
Eller kanske det tom finns en liten förare man kan kopiera ?
ThankyouJohan
 
Det är ganska få leder som är bultade än så länge. De ligger dessutom ganska utspritt. Vi hittade ett par leder men det är möjligt att det finns fler. Tyvärr är det nog bultar man får hålla sig till. Klippan är mycket lös (ha hjälm på er om ni åker dit...). Det ser mycket svårsäkrat ut på de flesta ställena. De flesta sprickorna öppnar sig utåt och nedåt. Det i kombination med att klippan är lös fick i alla fall mig att inte vilja leda på kil.
Det finns ett torn ca 150 m till höger om där man kommer ner på stranden om man går stigen från parkeringen rakt ner. Det sitter 2 bultar på vägen upp och två kembultar på toppen. Bara lätta leder på tornet (typ 4:eek:r). Följ stranden österut ca 300m, över ett stenfält till nästa klippa som går ut till havet. efter den kommer ytterliggare ett fält. I andra änden av det fältet ligger en klippa med gräs ovanpå. På väggen ut mot havet finns en led med kembultar ca 20m som ser fin ut. Det kan vara 6+ - 7- ungefär (har inte klättrat den). Ta med borste om ni ska dit för det såg ut att vara en del alger och skit på den. På nästa klippa om man går österut finns åtminstone två leder till. Allt på väggen ut mot havet. Det finns definitivt potential för fler bultade leder där om någon orkar rensa.
Vad jag vet finns ingen förare än.
Skriv gärna till forumet om ni hittar fler leder eller gör nya.

Rock on!
 
Här har jag tydligen missat en diskution om något som jag skulle kunna bifoga lite info om. Jag har gjort ett gäng nyturer där ute med Båstad Thor och hanns polare Andreas. Jag dokumenterat 30 leder där i dagsläget och det är endast fem av dem som är helt eller delvis bultade. Så att det inte skulle gå att kilsäkra stämmer inte helt, men det stämmer att det kan vara lite klurigt ibland. Hovs hallar har dock ingen potential som sport område. Däremot finns det endel fint att gjöra och precis som på kullen ligger pärlorna rätt så utspridda.

Ca. 100-150 meter efter rauken så finns en liten svaplatta uppe bland ormbunkar ovanför en rasbrant. Dessa två leder kan klart rekomenderas. Den vänstra är lite svårsäkrad 6- den högra bultad 4+ båda har ankare.
Superfina!

Nere bakom den bultade 7- leden finns även några fina leder. Utgå uppe ifrån gräsplätten och gå ner längs en fin hylla. Den bultade face-turen är en 6:a vid namn Spank the Monkey. Om man klättrar ner aldeles till vatten linjen rakt bakom hittar man "Salt" 5 två bultar.

Ja det finns en hel del...
 
vi har väntat på dig...

Skönt att någon vet nåt om Hovs Hallar. Vi får nog talas vid en dag. Jag kommer att vara hos mina föräldrar i Båstad en del i sommar så det vore kul att veta var lederna finns. Finns det någon förare?
Hoppas det var bra i Norge.
 
Hovs hallar

Hallo!
Så här 5 år senare undrar jag om det blev någon förare över hovs hallar? Vet du något om den och var man kan få tag i den?

/Jonas
 
Några år senare...

tar jag upp tråden igen och undrar ifall någon påbörjade jobbet med en förare. Jag skulle i allafall vilja hjälpa till. När jag gick runt i området förra vintern tyckte jag det var lite konstigt att det knappt pratas om klättring vid Hovshallar. Visst klippkvaliteten är kanske den bästa, vilket dock öppnar upp för annan klättring än trad, jag tänker främst på dry tooling. Vid mina besök blev jag förvånad över hur mycket is det fanns. Blir det bara ordentligt kallt i två veckor, så finns du ju faktiskt 20 meter is att klättra.

Jag hade i allafall tänkt sammanställa vad och var som det har klättrats. Skicka mig gärna det du känner till: viktor@viktorjonsson.se
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.