klätterolycka

Enligt polisen var det en man född ´43 som pysslade med geocaching. Ingen klättringserfarenhet. Firade utför en bergvägg, och föll plötsligt fritt. Om ankaret brast, eller nåt annat hände är oklart. En kamrat stod ovanför, och andra klättrare lär ha varit tidigt på plats.

Eftersom polisen inte utreder särskilt djupt när man inte misstänker brott, är det väldigt intressant för förbundet att få in mer information om vad som kan ha hänt. Om någon vet mer, meddela gärna Säkerhetskommitén!
 
Enligt polisen var det en man född ´43 som pysslade med geocaching. Ingen klättringserfarenhet. Firade utför en bergvägg, och föll plötsligt fritt. Om ankaret brast, eller nåt annat hände är oklart. En kamrat stod ovanför, och andra klättrare lär ha varit tidigt på plats.

Eftersom polisen inte utreder särskilt djupt när man inte misstänker brott, är det väldigt intressant för förbundet att få in mer information om vad som kan ha hänt. Om någon vet mer, meddela gärna Säkerhetskommitén!

Det där är ganska intressant, att människor utan klättererfarenhet har börjat fira ner till geocachar. Har märkt att det verkar inne i geocahe-sammanhang. Att fira är ju något av det farligaste man kan göra. Tappar man greppet, utan att använda grigri eller säkerhetsprussik, är det ju hissen ner. Skall man samtidigt hålla ordning på en gps och en plastlåda...

Kanske en idé att de som håller på med geocaching mer organiserat fixar kurser i säker firning, precis som klätterorganisationer ordnar kurser i klättring? Så att de aktiva kan bedriva sporten säkert.
 
Kanske skulle man kunna flagga de cachar som kräver klättererfarenhet? Jag vill inte säga att det är oansvarigt att placera ut dem på en vertikal vägg men om det inte varnas inser kanske inte gemene man riskerna med firning eller annan metod för att komma åt dem?
 
En geocache graderas i en skala när det gäller både terräng samt svårighet 1-5
terräng 1 innebär att den oftast går att ta med rullstol till 5 där man måste ha speciell utrustning (båt,dykutrustning,klätterutrustning)
samt svårighet 1 -5 där 1 ser man oftast direkt och 5 innebär att den är väldig väl gömd att det kan krävas flera besök för att hitta den.

det finns även en hel del olika attribut man kan ge en cache
bland annat att det behövs klätterutrustning
rappelling-yes.gif


eller att det är farligt område
danger-yes.gif


just den här cachen är graderat till Terräng 5 och svårighet 5
samt så har den klättringsutrustnings attributet.

Idag finns det ca 35 000 cacher i Sverige varav 175 kräver klätterutrustning.

Det har även genomförts en del firningskurser för geocachare av instruktörer från klätterförbundet.
 
Kanske skulle man kunna flagga de cachar som kräver klättererfarenhet? Jag vill inte säga att det är oansvarigt att placera ut dem på en vertikal vägg men om det inte varnas inser kanske inte gemene man riskerna med firning eller annan metod för att komma åt dem?

Vill bara svara på denna fråga. Givetvis är det fruktansvärt det som hänt.

Firningskurser för Geocachare anordnas regelbundet av erfarna instruktörer. Nästa tillfälle är 4 juni och hålls av en väldigt erfaren klätterinstruktör ifrån Eskilstunatrakten.

Geocachar som kräver firningsutrustning har ett särskilt attribut listat i beskrivningen som talar om att firnings/klätterutrustning behövs. Dessa geocachar har också alltid högsta terrängrating = 5.

Geocachen som finns där olyckan skedde har 5/5 i svårighet/terrängrating (högsta möjliga) och attributet Climbing Gear needed.

Det är därmed helt klart att den kräver både utrustning och kunskap för att komma åt. Det borde stoppa den som inte har kunskap eller rätt utrustning, men tyvärr är nog inte fallet så alltid.
 
Det är därmed helt klart att den kräver både utrustning och kunskap för att komma åt. Det borde stoppa den som inte har kunskap eller rätt utrustning, men tyvärr är nog inte fallet så alltid.

Jag vet inte hur olyckan gick till, kanske var mannen mycket erfaren men råkade ut för ett utrustningsfel. Dock skulle jag vilja påstå att det snarare är regel än undantag att geocachare inte vet hur man på ett säkert sätt använder sin dyra nyinköpta klätterutrustning men ignorerar detta i jakten på ännu ett prestigefyllt fynd. Det var bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka hände, vilket har påtalats ett antal gånger.
 
Det hær kan vara ett læge att citera boken Soldf fordon:
Om man får sladd har man antingen kørt før fort eller gjort en felmanøver. PUNKT Det ær ytterst få olyckor som beror på utrustningsfel.
 
Som klättrare, men inte geocachare

Kan jag förstå att man vill lägga ut en cache som är svår att nå. Men inte riktigt att man som icke-klättrare blir så sugen på en cache att man firar utan att ha med van klättrare. Och det är väl därför det var en tidsfråga innan det hände.
 
Tragiskt

Naturligtvis är det hemsk att någon skall dö under utövandet av sin hobby. Samtidigt gäller det att i alla sammanhang göra en riskvärdering vare sig man klättrar, geocachar, seglar, flyger eller något annat. Själv är jag en fegis och håller mig borta från klättercacher.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.