Klätterförsäkring 7000m+

Hej!

I sommar ska vi till Pik Lenin som är strax över 7100m högt. Jag behöver en klätterförsäkring som täcker den höjden, men det tycks inte finnas någon bra svensk försäkring. Den via Klätterförbundet täcker max 6000m.

Har någon bra tips/egna erfarenheter på utländska försäkringar som fyller detta syfte?

Ha det gött! :)

//Thomas
 
Folksam

När jag var i Nepal under pågående inbördeskrig för snart tio år sedan var Folksams hemförsäkring helt grym( täckte 45 dar gratis sen extra för ytterligare tid)

Den gällde trots att UD avrådde för resor, gällde om vi hade blivit skadade i "krigs eller terrorhandlingar" och gällde även över 6000m. Dessutom även för sportdykning i Thailand som var ett skönt avslut efter månader av slit och släp i bergen.

Inte den blekaste om det är så generöst idag men väl värt att kolla!
(Centralt blir kanske om helikoptertransporter ut och om du vill känna dig helt trygg även ambulansflyg hem ingår)
 
Hej

Värt att tänka på är också villkoren för eventuellt eftersök med helikopter och hemtransport av kropp. Villkoren kan se ganska olika ut om man bedöms som omkommen eller de facto är det. Brukar vara aspekter av försäkringen som vänner och familj uppskattar, även om det inte känns så lustigt att tänka på.

Pik Lenin är ju inga ödemarker, men allvarliga olyckor och sjukdom händer även på berg med mycket folk.

Njut berget!
 
Tjena Thomas, allt bra hoppas jag!

Kolla in dessa. Ingen personlig erfarenhet av dem, använder själv Österikiska alpinklubbens försäkring men den täcker inte heller hög höjd.

http://www.snowcard.co.uk/

https://www.thebmc.co.uk/modules/insurance/Policies.aspx

http://www.globalrescue.com/

Tjena! Jorå allt bra, hoppas du har det fint i Norge! (om du fortfarande är kvar där :) )

Tusen tack för tipsen, ska kolla in dessa! Sen verkar de svenska hemförsäkringarna vara betydligt bättre än jag trodde, så det vore ju en smidig lösning. Ha en fin sommar!
 
Hej

Värt att tänka på är också villkoren för eventuellt eftersök med helikopter och hemtransport av kropp. Villkoren kan se ganska olika ut om man bedöms som omkommen eller de facto är det. Brukar vara aspekter av försäkringen som vänner och familj uppskattar, även om det inte känns så lustigt att tänka på.

Pik Lenin är ju inga ödemarker, men allvarliga olyckor och sjukdom händer även på berg med mycket folk.

Njut berget!

Precis, goda medmänniskor är ju alltid den bästa försäkringen :)
 
När jag var i Nepal under pågående inbördeskrig för snart tio år sedan var Folksams hemförsäkring helt grym( täckte 45 dar gratis sen extra för ytterligare tid)

Den gällde trots att UD avrådde för resor, gällde om vi hade blivit skadade i "krigs eller terrorhandlingar" och gällde även över 6000m. Dessutom även för sportdykning i Thailand som var ett skönt avslut efter månader av slit och släp i bergen.

Inte den blekaste om det är så generöst idag men väl värt att kolla!
(Centralt blir kanske om helikoptertransporter ut och om du vill känna dig helt trygg även ambulansflyg hem ingår)

Kollade med Folksam nu, de täcker inte sånna höga höjder längre.
 
Kolla med Länsförsäkringarna och deras hemförsäkring. På en direkt fråga sa de att reseskyddet som ingår inte har några begränsningar på vilken höjd man hade tänkt att ta sig upp på.
 
Kolla med Länsförsäkringarna och deras hemförsäkring. På en direkt fråga sa de att reseskyddet som ingår inte har några begränsningar på vilken höjd man hade tänkt att ta sig upp på.

Fick samma svar då jag igår frågade länsförsäkringar jämtland om de hade några begränsningar. Enda aktiviteten som inte ingick i hemförsäkringen var sport innehållande slag/sparkar mot huvudet enligt han jag pratade med.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.