Klätterfika 2013

Hej alla بنت och صبي.

När vi klättrar längre dagar så är det alltid trevligt att ha med sig en klätterfika. En gammal fika är kaffe på termos och maryland cookies. Men det kanske inte är optimalt om man ska orka klättra länge. Vad äter ni på långturen, och på hemmaklippan?
 

Bilagor

  • maryland_2biscuit_78744796.jpg
    maryland_2biscuit_78744796.jpg
    20.8 KB · Visningar: 3,689
Med ett förflutet inom multisport och bergslöpning så har jag prövat rätt mycket.
För mig funkar och smakar denna överlägset bäst. Mintchoklad! http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/swebar-55-g

Sen är det bra att ha med sig en 100g gel med tillsatt koffein om man är nära att bonka. Kanske inte är något problem på hemmaklippan men på en epic med dåligt väder kan det vara guld värt att ha en bar och en stor gel i reserv/replag. Energigel prövas däremot ut bäst hemmavid, annars kan du och din mage få en otrevlig överraskning på hängande stand... (för mig är fruktos betydligt snällare än rent maltodextrin, dock något långsammare upptag)

Numera är jag dock gubbfet och trött så kaffetermos och kanelgifflar/ valfri cake är det vanliga.
 
Som ett litet tråkigt hälsofreak är brukar jag ha med mig beef jerky, nötter eller någon typ av bar som jag själv snickar ihop. Dryck är vatten eller te (om gasköket hänger med).
 
Under gårdagens klättring intogs en rejäl bit kardemummakaka till kaffet. (Smörgåsen med hästkött framstod närmast som en aperitif.)
Kardemummakakan är relativt mättande, och vi kunde klättra under ett antal timmar och därefter åka hemåt utan att vara hungriga. Receptet återfinns i Sju sorters kakor, på Icaförlaget. Kan med fördel förstärkas med flera ägg samt ett fetare val i stället för mjölk (såom grädde eller faktiskt gräddfil).
 
Själv mår jag nog bäst med slob's förslag men mitt klättersälskap brukar insistera på Mezzners variant... Brukar bli en hel extra korg med godsaker med ut till klippan. Det är ju det inomhussäsongen är till för trodde jag... Att komma tillbaka i form.
 
Mums

en klassiker vid isklättring är ju en tub risgröt som värms i armhålan till lämplig ättemperatur när man säkrar...

som risifrutti (utan frukt) fast billigare;-)
 
en klassiker vid isklättring är ju en tub risgröt som värms i armhålan till lämplig ättemperatur när man säkrar...

som risifrutti (utan frukt) fast billigare;-)

Då föredrar jag en annan klassiker, tub med mandelmassa, lite mer protein och fett än risgröten men ändå bra sött. Gött till kaffet men till och med för sött för mig som huvudföda. En dubbelmacka och en bar brukar också få följa med oavsett tur.
 
Tycker ofta att det är frukosten som avgör. Ett par ägg brukar ge en bas som håller länge. I övrigt är jag hopplöst opåläst. Brukar ta med mackor och några choklad-bars. Mycket chips på kvällen för återhämtningen...
 
Eftersom tråden inleddes med Maryland Cookies kan jag inte låta bli att berätta om Harri Sporreviks korrespondens med tillverkaren.
Det var på 80-talet, Tillverkaren hette då Burton's Food (varumärket Symbol)
101951.jpg

På den tiden, före PowerBars och annat high-tech var det mackor, ost, salami, bananer och Maryland Cookies (eventuellt utbytbart mot Kalle Anka-kex) som gällde som klätterfika. Harri störde sig dock på att man valt att göra förpackningen för Maryland Cookies med 17 kakor i förpackningen: lite svårt att dela rättvist om man är flera om kakorna.
Så Harri skrev ett brev till produktchefen på Burton's Food i vilket han berättade om sitt dilemma. Han berättade att han och kompisarna alltid köper Maryland Cookies när de är ute och klättrar men eftersom det är 17 kakor i förpackningen, ett primtal, så går det inte att dela rättvist. Därför har det slutat med att alla köper varsin förpackning och trycker istället i sig för många kakor, med åtföljande risk att gå upp i vikt. Harri undrade hur de tänkte när de valde ett primtal (endast delbart med 1 och med sig självt) när de skulle bestämma antalet kakor i förpackningen.
Han fick ett svar också: "Thank you for you interesting letter..." De bad om ursäkt för det problem de ställt till med och förklarade att de nyligen investerat i nya förpackningsmaskiner, varför någon ändring av antalet kakor i förpackningen inte var aktuell. Som kompensation skickade de istället en hel kartong med kakor, både vanliga Maryland och andra ur sitt sortiment.

Snacka om kundvård!
 
Problemet är att jag vill bort ifrån sockret, men ändå ha något att äta. Någon som har mer hälsosamma tips?
Jag kan verkligen sympatisera med tanken att vilja ha bort sockret. Ska du ta ett seriöst grepp på vad man äter när du klättrar, får du nog fundera på vad det är för klättring som du sysslar med.

Jag brukar utgå ifrån helgens klättring som andra idrottares motsvarighet till tävlingsdag. Samma gäller långturen, som då är en lite längre tävling. Det är skillnad på träning och tävling. Under träning försöker jag inte pressa personbästa utan har ett mera långsiktigt mål. Under "tävling" ger jag mig ofta närmare max.

Vid maxprestation (mitt max är dock inget jag skryter med ;) ) behöver jag också snabb återhämtning och ständigt kunna ladda med ny energi. Då har jag svårt att vara utan socker på något sätt. Bananer, bars mm. Långsammare kolhydrater ger ingen snabb återhämtning, men är viktiga på morgonen för att ladda batterierna. Dessutom suger matsmältningen energi. Äter jag macka mm under klättring, märker jag direkt en nedgång i prestanda. Oftast äter jag inget istället om jag inte har något lätt med mig, vilket inte heller är särskilt smart.

Men vad som gäller "tävlingsdagen" gäller inte träningsdagen, vilket är dom flesta. Då är det viktigt att ladda inför och sen äta ordentligt efter. Liungmans ägg är en egen favorit på morgonen oavsett syfte med dagens aktiviteter.

Sen är det ju upp till var och en hur man ser på sin aktivitet på olika dagar, ambition och behov av energi avgör dock. Socker kommer dock i många former, så frukt kan vara ett alternativ. Nötter ger också massor av energi men är också fetare (bättre mättnadskänsla).
 
En bounty och lite kaffe. Sen av med tröjan och på med mössan. Då sänder man hårdare än aldrig förr.

Antal kalorier och shit spelar ingen roll, det är bara för töntar. Bara man skickar hårt efteråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seon Tunabergsträff 2013, 21-22 september Klättring allmänt 44
jneander 2013 - Klätterresor Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.