• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Kläder etc för XS..

Hej!


Är det någon som kan tipsa om tjejkläder/utrustning etc i små storlekar?
Jag är främst ute efter en skaljacka. Jag har bl a provat några modeller på Tierra men de var för långa i armarna & livet (strl s)

Jag är ca 153 cm lång & drar strl 36

Letar även efter en bra våtdräkt (gärna en som man kan customiza, typ korta ärmar & ben på) & ett par handskar. Har ett par aqua lung handskar strl xs men de är lite för långa i fingrarna för att funka bra

Tips emottages tacksamt!

Anki
 
Keep on looking...

Knepig ekvation, brukar bara finnas olika kompromisslösningar. Eventuellt har Marmot litet kortare ärmar än andra, funkar acceptabelt för mej. Tyvärr är jackorna istället långa i midjan!

hälsn My
 
Känner igen problemet även om jag är lite längre än dig.

För långa armar, midjan hamnar fel, byxorna sitter galet osv.

Prova med Klättermusen - deras kläder funkar väldigt bra på mig! Innan det hade jag en Marmot Jacka som jag glömt namnet på - den var tjejmodell och var bra!

Annars är det väl bara att söka vidare.....:(


Lycka till:)

Jes
 
Välkommen i klubben

Ja man får väl hoppas att du kan betala för dig efter som du har gått med i klubben för udda storlekar. Själv är jag inte för kort utan åt andra sidan. Med en längd på 207 cm så har jag samma problem och den våtdräkt jag har är måttsydd (inte billigt) och totalt omöjlig att sälja. Skalbyxor är mått sydda hos klättermusen (oxå dyra) men väldigt bra ! och så går det vidare.

NÅGON(diverse tillverkare) har tydligen bestämt vilka som ska få vara ute och ha KUL. Vi passar inte in i denna målgrupp om vi inte har pengar och kan betala för oss
 
mountain hardwear

Hej Anki!

Jag har ett tips som funkat bra för mig, nämligen Mountain Hardwear. Jag har ägnat åtskilliga timmar med att gå igenom Stockholms och Uppsalas friluftsaffärer och provat ALLT. Mycket frusterande! Jag är själv 160 cm, och har svårt att hitta bra storlekar. Men MH damkollektion är SUPER!! Sitter kanon och är dessutom otroligt genomtänkta och av mycket bra kvalitet. Sist köpte jag ett par trekkingbyxor, mycket nöjd! Finurliga detaljer och som bonus dessutom snygga.Har även ett goretexställ som är användbart till det mesta. Vad är haken undrar man ju kanske? Ja, kanske inte det billigaste på marknaden. Men min erfarenhet är att det blir dyrare i längden att köpa billiga märken, som man inte är helt nöjd med. Man har dem en säsong och irriterar sig, och köper det dyrare säsongen därpå :)!!

mvh Susanne
 
Ryggsäck

Jag hade jätte problem med min förra ryggsäck som var en gammal carrimore som hängt med TROTTS sin otroligt dåliga passform på två tågluffar i Europa.
Det som är det stora problemet är att hitta en ryggsäckstillverkare med respekt för att människor av ALLA storlekar ska kunna använda deras produkt.

Jag beslutade mig i våras för att jag behövde en ny rygga och valet var ganska självklart när jag hade provat en del.
Det blev haglöfs shosho 5000Q, för det satt helt enkelt perfekt! Den satt stadigt och skönt till och med med 14 kilo packning i. Och priset tyckte jag var i mellan klass, den var inte lika dyr som "victor" eller nån av värsting säckarna.
Den var också min enda tröst på min första tur till keb nu i höstas. Mina skor var hemska men jag hade iallafall inte ont i ryggen!

Jag är 1.55 lång och väger 50 kilo.

Jag har också haft problem att hitta små kläder (korta ben) :) men som ändå har lite kvinnliga former. Det går inte att köpa barnstorlek 160 cl för det finns liksom inte plats för bröst och rumpa *s*
Alltid måste man lägga upp byxben. Ibland går ju inte de heller iallafall om man vill ha ett par överdragsbyxor med blixtlås i sidorna. Försök att sy upp de den som har lust...
Ibland funderar man över om det egentligen inte är lättare att sy nått eget!
 
JACKA!

Apropå ditt jackletande! Jag rekomenderar dig varmt att titta på tjejkollektioner i varierande märken.
Dessa kollektioner brukar ta hänsyn till storlek och kvinnliga former.

UNISEX modeller funkar helt enkelt inte . Killmodellerna kan man ju sätta upp som tält (kryp in och mys)
Fram för mer kvinnliga modeller som ser snygga ut på och fungerar!
 
lika och lika

Den psykiska och den fysiska likheten mellan två olika personer kan ju variera i oändlighet.
Man kan vara som olja och vatten och det går omöjligt att begripa hur två människor kan vara så pass olika.

Sen kan man ju oxå i vissa fall hitta någon på samma våglängd. Nån med samma steglängd :)

Unisex konceptet och kläder med storleken one size brukar helt enkelt inte passa mig. Sedan är det ju upp till var och en vad den tycker!
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet i klädprovning (vilken är omfattande)

Det var allt...

/sanna
 
Re: lika och lika

knyttet; sa:
Den psykiska och den fysiska likheten mellan två olika personer kan ju variera i oändlighet.
Man kan vara som olja och vatten och det går omöjligt att begripa hur två människor kan vara så pass olika.

Sen kan man ju oxå i vissa fall hitta någon på samma våglängd. Nån med samma steglängd :)

Unisex konceptet och kläder med storleken one size brukar helt enkelt inte passa mig. Sedan är det ju upp till var och en vad den tycker!
Tänkte bara dela med mig av min erfarenhet i klädprovning (vilken är omfattande)

Det var allt...

/sanna
Som vanligt är det bara jag som dummar mig.
Retorisk fråga brukar man kalla det med finare
ord.

Men allvarligt talat så har jag oxå svårt att hitta kläder och skor som passar, unisex, male sex... kalla det vad du vill. För mina fötter, motsvarande 38 på längden och 40-41 på bredden, brukar sk "onesize" sockar (40-45) bli utmärkt när jag gör min Pippi Långstrump imitation. Vandringsskor görs tack och lov i många storlekar, men vanliga dojjor? Någon har tydligen bestämt att män har inte mindre fötter än 40.
För att inte tala om kläder......

Slut på gnället

/mats
 
Hej!

Jag känner igen problemet att hitta kläder i små damstorlekar. Men det blir bättre och bättre tycker jag, fler och fler tillverkare upptäcker att det finns tjejer som inte kan ha minsta unisex-storleken.

Vad gäller skaljackor kan jag tipsa om Arc'teryx. JAg köpte en jacka i XS och jag har strl. 34, även om jag är lite längre än du (163 cm) och har ganska långa armar. Jag tycker passformen är helt perfekt. Priset är ungerfär som Klättermusen, men jag har inte ens lyckats få tag på en Klättermusjacka att prova. I år kom det bara hem en dammodell och inga jackor i XS på de butiker i Uppsala och Stockholm jag varit i.

Det gäller att ha tur också, att det ska finnas en modell i rätt storlek inne. Man kan ju beställa, men man vill ju helst prova först!

Lycka till med klädshoppandet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Malindo Tjej-kläder Tjejforum 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.