Kinnekulleleden

Hej!
Ville bara tala om att jag och syrran ny gått Kinnekulleleden för tredje gången! :)

Det var jobbigt, svettigt och tungt, men känslan av att få vara så nära naturen gör att man glömmer skoskav och träningsvärk!! :)

Skulle vara kul att höra från andra som gått hela leden! Vad ni tyckte och så..

Ha det gott!!
// Suss
 
Vad har kinnekulleleden för sträckning, är det runt kullen eller? Var finns info?

Har svärföräldrarna där i krokarna. kanske skulle passa på att gå den när vi åker ner nästa gång.
/m
 
Har inte gått själva leden, men jag har ändå tillbringat en del tid på många olika smultronställen på kullen.
Ett underskattat ställe i Sverige!
Lite grann på ett sätt som liknar Gotland så får man ett lite exotiskt intryck på Kinnekulle.
 
bogart; sa:
4.5mil, i ett svep?
Hur lång tid tog det?

(Bor i närheten men visste inte att det fanns en sådan led.)

Vi startade på vid Hellekis Camping lördagen runt 9.30. Gick upp mot högkullen. Hade lite raster och matuppehåll med jämna mellanrum, och var sen framme vid Lasses Grotta vid 19.30 där vi övernattade i vindskydd.
På söndagen startade vi vid 9-tiden och var sen tillbaka vid Campingen vid 18.15.

Man kan gå leden på en dag, (om man är riktigt snabb), men jag skulle aldrig ens försöka mej på den utmaningen. Tar det hellre lungt och njuter av naturen!!
Och halva nöjet är ju faktiskt att komma fram till ett vindskydd, grilla lite, och sova ute i det fria. :)
 
jag har tagit nästan hela leden men det regnade så ruskit så det var lite tråkit, tycker den sträckan från vänern upp till utsikten var finast där skiftade naturen hela tiden
har ni gått billingeleden den är fin också tog den i somras häls inge
 
Nytt vindskydd

Hej

Jag bor själv i Lidköping och brukar ofta cykla kinnekullleleden. Mätt med cykeldatorn är den 47 km. Jag har även vandrat vissa delar men det känns "långsamt" att gå eftersom jag cyklar hela leden på mindre än 3 timmar och att gå samma sträcka tar två dagar.

Iofs så hinner man ju se mycket mer när man vandrar och jag kan verkligen rekommendera leden som vandringsled betraktad för Er som önskar en fin vandringsled i denna del av landet.

Naturen är mycket varierande, inte bara mörk barrskog utan mest fina stigar genom ängs- och hagmarker, gles lövskog och en del skogsvägar. Ganska kuperat, totalt ca. 700 höjdmeter tror jag.

Vindskydd finns vid Lasses grotta (även vatten), strax efter Västerplana hed, efter Munkängarna och strax före Österplana hed (om man går leden medurs). Det vid Västeplana hed har nyligen rivits och ett nytt har byggts upp en bit från det gamla vilket jag såg senast jag var där uppe för några veckor sedan.

En fin rastplats med eldstad finns även vid Martorpsfallen.

Servering och därmed tillgång till vatten och toa finns under turistsäsong samt på helger vid Högkullen, Hällekis Säteri och även vid Hällekis Camping. Mataffär finns i Hällekis samhälle, en bit från leden. Tåg (rälsbuss) stannar vid Blomberg, Råbäck och Hällekis.

En speciell karta med leden inritad finns att köpa. Om man vill avvika från leden för att gå kortare eller längre sträckor finns det gott om alternativ. Det som är bra är att man kan utgå och komma tillbaka till samma ställe utan att gå samma väg tillbaka.

Bästa tiden på året är, enligt min åsikt, på våren mellan blåsippor och vitsippor, dvs. slutet av mars - slutet av april. Då finns det platser som är helt täckta av blåsippor och sedan av vitsippor. Det är då mycket ljust och fint eftersom löven ännu ej helt spruckit ut och det brukar vara torrt och fint. Även i maj är det fint med all Ramslök som blommar och sprider än härlig doft. Hösten slutet av sept - mitten av oktober är också fin med alla höstfärger.

mvh
J-E
 
Jag brukar gå den här leden till midsommar av "tradition". Tycker det är en lagom sträcka att inleda säsongen med och känna på formen. Men jag tycker inte den är vare sig svårt eller jobbigt. Däremot vackert. Man går den lätt på två dagar. Jag gillar sträckan förbi Råbäck mest, förbi de gamla kalkugnarna och längs den gamla rälsen ner till hamnen. Där kan man ta sig ett dopp också om det passar årstiden... Det man får tänka på är att det är ont om dricksvatten längs själva leden så man måste bära lite med sig. Sen finns det så mycket annat att se på kullen...alla hantverkare och konstnärer. Den första helgen i maj ska man helst hålla sig ifrån kullen om man söker naturupplevelser och ensamhet, för då är det kiunnekullerundan, upptakten till turistsäsongen och hela området kryllar av folk!
En sträcka jag brukar skippa är den "officiella" leden ner från Högkullen tillbaka till campingen. Den går mest genom granskog och längs hyggen. Istället går jag direkt ner från kullen till truckvägen över stenbrottet, men det är en smaksak...
chris
 
Österplana, Blomberg och Västerplana är helt kanon på hösten med färgsprakande lövträd, det närmar sig! Det är en helt perfekt helgvandring som jag kan rekommendera vem som helst. Kommunalt vatten finns i kran vid Lasses grotta, vidare finns gott vatten i en källa strax norr om Hökastan. Det bor dessutom gott om trevligt folk på kullen (eller kôeln som dom säger) så det går bra att tanka vatten lite varstans.

För den som vill gå leden på våren: missa inte Bratteforsen (eller Prästafallet som det också kallas) där vattnet dånar utför bergsbranten en bit söder om Österplana kyrka. Det blir en liten avstickare som är väl värd att göra.

Goda middagar äter man som avslutning av turen på restaurangen på högkullen, eller på gästgiveriet i Forshem.

Hälsningar Punkarn
 
Efter stormen...

Läget efter stormen Per i vintras är följande:

En hel del träd har blåst ner, faktiskt värre än efter Gudrun för några år sedan. Detta gäller främst delarna av leden som går igenom granskog. Dessutom så har man avverkat ganska mycket skog på en del ställen.

Just nu är det svårframkomligt på några ställen norr och nordost om själva högkullen, men det går ju att gena och hoppa över just dessa ställena.

Förhoppningsvis rensar man upp efter sig på de ställen man kalhuggt, särskilt vackert är det dock inte, men det kompenseras ju av andra mycket vackra partier längs leden.

Just nu och de kommande veckorna tycker jag personligen är de allra finaste. Först blåsippor som övergår till vitsippor och sedan kommer ramslöken. Allt medan lövverket sakta spricker ut...

//J-E
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.