Kilimanjaro

Hejsan!
I Januari kommer jag troligtvis flytta till Uganda för 6 månader. Tänkte då innan ja börjar jobba där eventuellt passa på att bestiga Kilimanjaro.

Mina frågor är: jag vill helst komma ner i pris så mycket som möjligt och undrar ifall man kan bestiga Kilimanjaro med en grupp på 5-6 dagar utan att ha haft någon höghöjdsträning innan?
är det värt att chansa?
Vad kan man göra för att få den träningen fysiskt annars?
Samt hur billigt kan man typ komma undan en sån bestigning, med kängor o allt...?

tack på förhand/Daniel
 
Senast ändrad:
Jag gick upp till toppen i dec. 2010. Jag följde den så kallade Machame-leden, dvs den längsta. Man behöver ingen specifik höghöjdsträning för att nå toppen av Kilimanjaro men att vara "vid god vigör" skadar inte. Börja en månad innan med att gå 1-2 långpromenader med ryggsäck någon gång i veckan samt kombinera med några löprundor så går allt bra. Du kommer att ha en mkt kunnig guid med dig som kommer att leda dig upp mot toppen med dagsvandringar som är anpassade för höghöjdsaklimatisering. Detta gör att du kommer att vänja dig med den tunna luften och förhoppningsvis slipper du då några allvarligare höjdsjuke syndrom. Symptomen uppstår 2-4 dagen med aptitlöshet, huvudvärk och illamående. Din guid kommer att notera dessa symptom hos dig långt innan du själv är medveten om dom. Den jobbigaste ettappen var den sista från Barafu Hut och toppen. Man börjar gå vid midnatt upp mot toppen för att vara så långt upp som möjligt vid gryningen. Man orkar bara ta korta långsamma steg men man flåsar som när man springer till bussen på morgonen man försovit sig. Törsten är värst.

När det gäller priset så har jag ingen aning om vad det kostar om man redan bor där i Afrika. Men bärarna, kock och guid tar en nästan oförskämd rundlig summa i dricks.
Lycka till!
 
Jag gick upp till toppen i dec. 2010. Jag följde den så kallade Machame-leden, dvs den längsta. Man behöver ingen specifik höghöjdsträning för att nå toppen av Kilimanjaro men att vara "vid god vigör" skadar inte.

När det gäller priset så har jag ingen aning om vad det kostar om man redan bor där i Afrika. Men bärarna, kock och guid tar en nästan oförskämd rundlig summa i dricks.
Lycka till!

Min fru gick samma väg upp i mars, och det mesta intrycken är likadana som du beskrivit här.
Hon är 51 år, och har inga problem med undervikt, normal måttlig kondition. Bara sista vandringen till själva toppen var ordentligt jobbig. Kostade väl i runda slängar 1300-1400 USD för parkavgifter, guider etc, tror dricksen landade på ca150USD. Och nej, man får ingen "Afrika-rabatt" (vi är boende i Uganda).
 
Min fru gick samma väg upp i mars, och det mesta intrycken är likadana som du beskrivit här.
Hon är 51 år, och har inga problem med undervikt, normal måttlig kondition. Bara sista vandringen till själva toppen var ordentligt jobbig. Kostade väl i runda slängar 1300-1400 USD för parkavgifter, guider etc, tror dricksen landade på ca150USD. Och nej, man får ingen "Afrika-rabatt" (vi är boende i Uganda).

Okej tack!, så iaf ca 9000kr allt som allt iaf..Ena sidan känns det som mycket pengar, men samtidigt är det inte för intet man betalar. Verkligen spännande samt minne för livet.
 
Kilimanjaro kostnad

Förra året åkte jag ner till Tanzania och besteg Kilimanjaro med Dahlsafaris. Det är några svenskar som bedriver safari och Kilivandringar i Arusha. I allafall så gjorde jag lite research där nere för att kolla vad det igentligen kostar. På TANAPAS hemsida står priset 60 USD per dag för att vara i parken och 50 USD för att tälta. Man förstår att det blir dyrt med de hutlösa parkavgifterna. Lycka till med den jobbiga toppbestigningen.
 
Min fru gick samma väg upp i mars, och det mesta intrycken är likadana som du beskrivit här.
Hon är 51 år, och har inga problem med undervikt, normal måttlig kondition. Bara sista vandringen till själva toppen var ordentligt jobbig. Kostade väl i runda slängar 1300-1400 USD för parkavgifter, guider etc, tror dricksen landade på ca150USD. Och nej, man får ingen "Afrika-rabatt" (vi är boende i Uganda).

Nu var det iofs länge sedan men då min syster bodde i Tanzania betalade vi "resident price" för alla turistattraktioner. Så visst fanns det rabatt, Kilimanjaro kostade 5 USD (park fee) har jag för mig och nationalparkerna Serengeti och Ngorongoro 1 USD per person inklusive egen bil.

Edit: Skall väl nämna att detta var 1994.
 
Nu var det iofs länge sedan men då min syster bodde i Tanzania betalade vi "resident price" för alla turistattraktioner. Så visst fanns det rabatt, Kilimanjaro kostade 5 USD (park fee) har jag för mig och nationalparkerna Serengeti och Ngorongoro 1 USD per person inklusive egen bil.

Jo och så är det sannolikt fortfarande om man är "resident" i Tanzania,
fast kostar kanske numera mer än 1 USD..
Men TS skulle ju bo i Uganda och kan då inte få "resident" rabatt i Tanzania, och kan heller inte bli resident i Uganda vid så kort vistelse som sex månader.

I Uganda finns också liknande rabatter om man är resident.
Vi betalar t ex för hela familjen 200 USD för ett "årskort", och åker då obegränsat in o ut i landets samtliga nationalparker, så det blir en hel del tid där.
 
Andra alternativ?

Eftersom du ska bo i Uganda tycker jag du ska fråga dig om Kilimanjaro är ett absolut måste. Det finns en hel del man kan göra i Uganda också där Rwenzori bergen finns som också har 5000 meters toppar. Om inte Kili är ett måste tycker jag du ska kika på detta alternativ (då åtminstone jag är lite lagd åt det hållet att jag inte gillar när det blir överbefolkat på berg, vilket det är på Kili).

Angående acklimatiseringen är det omöjligt att säga innan hur man klarar sig och hur snabbt man anpassar sig. I Uganda finns som sagt Rwenzori där man kan känna på lite höjd och Mt Elgon är ett annat trevligt berg där det är lätt att komma upp och få höjdmeter och känna hur man klarar av det. Man kommer snabbt in i hur allt funkar i östafrika när man spenderar lite tid där och allt löser sig lätt på plats.
 
Jag gick upp till toppen i dec. 2010. Jag följde den så kallade Machame-leden, dvs den längsta. Man behöver ingen specifik höghöjdsträning för att nå toppen av Kilimanjaro men att vara "vid god vigör" skadar inte. Börja en månad innan med att gå 1-2 långpromenader med ryggsäck någon gång i veckan samt kombinera med några löprundor så går allt bra. Du kommer att ha en mkt kunnig guid med dig som kommer att leda dig upp mot toppen med dagsvandringar som är anpassade för höghöjdsaklimatisering. Detta gör att du kommer att vänja dig med den tunna luften och förhoppningsvis slipper du då några allvarligare höjdsjuke syndrom. Symptomen uppstår 2-4 dagen med aptitlöshet, huvudvärk och illamående. Din guid kommer att notera dessa symptom hos dig långt innan du själv är medveten om dom. Den jobbigaste ettappen var den sista från Barafu Hut och toppen. Man börjar gå vid midnatt upp mot toppen för att vara så långt upp som möjligt vid gryningen. Man orkar bara ta korta långsamma steg men man flåsar som när man springer till bussen på morgonen man försovit sig. Törsten är värst.

När det gäller priset så har jag ingen aning om vad det kostar om man redan bor där i Afrika. Men bärarna, kock och guid tar en nästan oförskämd rundlig summa i dricks.
Lycka till!

Hur mycket pengar bör man räkna med för att göra en sådan utflykt? Är lite nyfiken då vi är ett gäng som skall göra en totalt annorlunda semster och funderar på bestiga nåt berg...

Tack på förhand!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.