Kebnekajses topp

Stina

Gäst
Jag och min 14 åriga son hade tänkt att " klättra " upp på Kebnekajses topp i sommar.
Vi hade inte tänkt att gå upp med guide utan vi tänkte ta oss upp själva. Vilken väg tar
man då lämpligast och hur lång tid tar det upp ca. Tacksam för alla tips angående detta
project.
 
Væstra

Ni går væstra leden. Kommer inte ihåg dalens namn men den går upp nedanfør toulpagprna. Gløm inte ta med ordentligt med vatten från sista lilla bæcken. DEt ær mycket sten och ganska mycket upp och ner. Men inga problem. Natten innan sov vi nedanfør Toulpagorni. det gav oss lite førsprång mot dem som går från stationen = sjælva på toppen!!


Go tur
 
Kitteldalen heter den

Dalen man går upp i heter Kitteldalen. Sista vattnet har jag för mig finns vid toppstugan.


Ett alternativ, om man sover i tält, är att sova i västra delen av Singivagge och ta Durlings led upp. Rakt upp i Kaffedalen (mellan Rullevara och Kebnekajse). Lätgånget och direkt.
 

staffan@anasys.se (Staffan Öberg)

Gäst
Berättelser om Kebnekaise

Du kan läsa om mina bestigningar av Kebnekaise 1997, 1998 och 1999 på www.anasys.se/vandring
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Topp för en tant med höjdrädsla Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Ralphandersson Helikopter upp på Kebnekaises topp? Övernatta halvvägs? Fjällvandring 14
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
magnus ul Kanalberget och Axel Hambergs topp? Fjällvandring 7
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
kutmsta Tur och topp-hjälp (Syd/Nordtoppen, Drakryggen, Kuopertjåkka) Fjällvandring 6
Anders_sthlm 10 i topp lista. Utsikter. Fjällvandring 1
Morgan Axel Hambergs topp Fjällvandring 4
CyberJunkie Helags > Sylarna via Helags topp(ar)? Fjällvandring 6
niko2 Vandringsrutt med avslut på Kebnekaises topp! Fjällvandring 21
pal2 Namnbyte på topp Fjällvandring 21
millimeter Mellan Vierranvarri och topp 1614 Fjällvandring 3
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6
d.a.n.i.e.l Sova på Åreskutans topp Fjällvandring 1
kennetsan Till Galdhöpiggens topp. Fjällvandring 5
Livsglad Topp tur Sarektjåkkå - Pårtetjåkko. Fjällvandring 4
Duracellkaninen Nyårsnatt på topp! Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.