Kebnekajse

Jag är helt grön på det här.
Men vi är ett gäng som sett och hört lite om klättring på Kebnekajse. Skulle bara hör om det finns nybörjar grejer där. För det vi hörde var att man nästan kunde vandra upp för det. Vi gillar äventyr och utmaningar, tyckte det lät kul, vet inte alls hur svårt ellre lätt det är. Vill gärna ha info mm om det, typ turistbyrå som har hand om det osv.
Stort tack på förhand /Mattias
 
Bestiga Kebnekajse

En bestigning av Keb via den västra leden kräver inga klätterkunskaper men dock en bra kondition eftersom leden är lång.
Den västra leden går först upp på Kebs "grannberg" Vierrenvarre (osäker på stavning) och sedan ner för Vierrenvarre och sedan upp till Sydtoppen.
Den östra leden är betydligt kortare men kräver alpina kunskaper eftersom den går över en glaciär.
 
Nygrens!

Om du ändå vill klättra lite så rekommenderar jag Nygrens led ovanför Storglaciären, lätt klättring med repsäkring, ca 4 timmar till toppen.

Lycka till!
 
Halspasset

En fin rundtur är att gå via Storglaciären - Halspasset - Nordtoppen - Kammen - Sydtoppen - Östra leden.
Det är en tur med glaciärvandring och lätt klättring. Kan bitvis kännas tämligen "luftigt". Är man "grön" kan man gå med guide från fjällstationen. Är inte säker på om man kräver några förkunskaper. Däremot brukar man kräva rätt bra betalt...

Per
 
Lätt till toppen

Att ta sig till toppen på Kebnekaise är inte alls svårt. Guiderna drar dagligen upp vilka turister som helst. En bestigning kan göras via östra leden (kortast), via västra leden (lång vandring), via Nygrens led (klättring) eller via halspasset (lätt klättring). De båda senare innebär att man kommer till Nordtoppen, dvs måste vandra kammen till sydtoppen, en luftig men oftast trevlig upplevelse. Sedan innehåller Kebneområdet som sådant ett stort antal andra alpina turer att göra men vissa kräver dock viss vana av alpin klättring. Svenska Klätterförbundet, SKF, säljer också några gamla klätterförare över Kebneområdet.
 
Kebb

Har läst några av svaren på din förfrågan, och skulle gärna komplettera en del. Alla svaren säger "det är lugnt" ingen klättring etc etc. Men jag håller inte helt med. Jag har bestigit Kebb ett flertal ggr. För det första, vilken tid på året tänkte ni ta er dit. Är det på sommaren är det inga problem, då kan man vandra upp med barn. Men om ni tänk ta er upp innan mitten av Juni, kan ni stöta på många problem. Åk inte dit med tanken att detta är en söndagstur. Hur ska ni ta er till fjällstation ?? skidor, eller till fots?? Ca 3 mil. Jag har sett och upplevt att fastna på den lätta "västra" leden ovanför kittelbäcken, där blåisen varit så hård att både isyxor och stegjärn går bet. Stupet nedanför dessa isfall är ca 80 meter. Det är bara ett av problemen. Vädret kan skifta väldigt snabbt, ni måste vara utrustade både psykiskt och fysiskt och rent materiellt för sådana eventualiteter.

Jag vill med detta belysa att östra leden i synnerhet, men även västra leden kan vara väldigt farliga och elaka om man inte har rätt förutsättningar, vad det gäller utrustning, erfarenhet, årstid osv. Så som sagt, planera väl, prata med guider innan ni ger er av, och lyssna inte på att det är si eller så lätt.

Mvh SWAT
 
Högalpin sommarvecka

Är man upplagd för lite äventyr kan man anmäla sig till något som heter "högalpin sommarvecka". (Det hette så för några år sen i alla fall. Finns säkert i år också)

Jag tyckte det var en utmärkt kurs för vandraren som vill prova på något nytt och "häftigt". Man kan deltaga även om man är "grön".

Det vi fick göra var:
Klätterövning på "husberget" Kaipak
Södra kraterkammen på Tuolpagorni
Glaciärvandring med räddningsövning på Storglaciären
Leka i isfallen
Rundturen via Halspasset

Per Ytterberg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.