Keb & Narvik

Go'kväll alla frilufts människor!
Nu är det dags för mig och två av mina kompisar att bege oss ut på vår första Kebnekaise topp tur Vi beräknar att vi kommer vara uppe i Kebnekaise 4-5.
Efter detta så kommer vi ta bilen till Norge för att fiska i 4-5 dagar.
Alltså, Jag räknar med att vi kommer vara ute i vildmarken i allt som allt 10 dagar.

Vad det kommer till erfarenhet så finns det iallafall lite. Men ingen av oss har gjort något som detta förr.
Vi är alla vana alpin åkare och har åkt skidor & gått runt i bergen runt Mont Blanc, Verbie & åre.
Dessutom varit ute i skärgården och kajakat i 7 dagar vid 2 tillfällen utan att göra något pitstop.

Men nu är det dags för något nytt. När man kajakar så behöver man ju inte direkt tänka direkt mycket på vikten och när vi varit ute och åkt/gått i bergen så har det bara handlat om dagsturer.
Jag bifogar min packlista där jag tror att allt som behövs är med.

Några frågor. Jag är osäker på val av jacka/jackor. Funderar på Fjällrävens Katmai jacka. Men den kanske är påtok för varm. Samt tänker jag lite på ifall man ska köpa ett klassiskt regnställ(Har jacka) eller kanske köra på Fjällrävens Poncho/chaps.
Sedan, är Lim 100 sovsäcken varm nog?
Sen den viktigaste av alla frågor. Har jag med mig för mycket!? Ajuste, Camelbacken kommer jag aldrig fylla helt!

Hoppas någon snäll själ vill hjälpa mig med alla frågor, jag kommer säkerligen komma på fler!
Tack för mig!
 

Bilagor

  • Kebnekaise Packlista.doc
    96.5 KB · Visningar: 250
Haglöfs Lim 100 är en sommarsäck för multisportare, den är allt annat än varm. Var en tur förra sommaren runt Hardangervidda i Norge och den personen som sov i Haglöfs Lim 100 frös som en hund vissa nätter trots att det knappt gick under nollan.

uppgradera till http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEGOLDKAZOOREG
(jag och tjejen har en varsin, de har funkat mycket bra som 3-säsongers i 10 år)
 

Bilagor

  • X_THENORTHFACEGOLDKAZOOREG.jpg
    X_THENORTHFACEGOLDKAZOOREG.jpg
    106.4 KB · Visningar: 829
Okej, Då är iallafall Lim 100 ute ur bilden!
Jag hittade just en wave 1, comf temp på 5 celsius. Behöver jag en varmare?
Isåfall så lutar det just nu iallafall mot Gold Kazoo

Edit: Vad tyckte du om tankarna utöver det? Behöver jag ändra mycket?
 
Myggnät att ha över huvudet
sportlinne/t-shirt + lätta shorts i funktionsmaterial för de varma dagarna
byt ut flipflops mot Keen, Teva eller Salomon Amphibian skor
Inga tunga skal-kläder, kör på lätta regnställ, skulle det vara rejäla snår så skippa regnstället just där.
Häll över Whiskey i en okrossbar Nalgene-flaska ;-)
En varm men lätt dun/fiber-väst är väldigt användbart (även som kudde)
Glöm inte riktiga solglasögon med nackrem + solskydds-medel (stift för läppar och näsa)

Ut och testa grejerna på hemorten före ni drar iväg test packa och glöm inte drysacks (särskilt för sovsäcken)
 

avslutad210712

Gäst
Personligen skulle jag nog banta kläderna lite

Kalsonger 2par
Strumpor 2par av varje
Skjorta 1st

Mössa + hatt skulle jag ersätta med 1 keps
 
Lätta Shorts & Sport tröja noterat!
Skor utbytta, fick låna brorsans.
Införskaffar mig ett lätt regn ställ, http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTESSENCEPAKET?
Gällande whiskyn så har jag redan införskaffat en lättvikts flaska som ej går att krossa. GUD FÖRBJUDE ATT DETTA HÄNDER!
Möjligen något förslag på Jacka?
Det blir ett par mörka fina Rayban glasögon. Bästa jag vet:)

Dry sacks har jag redan i högar från kajakningen förra året, under regnigaste veckan på året!
--
Kanske lite överdrivet med kläder jag har med mig. Vi får ha lite Sea 2 Summit tvätt medel! Jag svettas otroligt mycket!
Så man behöver alltså ingen värmande mössa runt Keb toppen?
Vi ska upp den 25e Juli.

Tack för all hjälp såhär långt!
 
Sedan undrar jag lite på ryggsäck. Det här är något som jag verkligen INTE vill snåla på. Har lite små dålig rygg.

Just nu är jag inne på Fjällräven Kajka. Är detta ett bra val eller finns det andra som jag kanske borde kolla på istället?

Mvh/
Viktor

EDIT: Stavar? Är det något man ska ha?
 
Lätta Shorts & Sport tröja noterat!
Skor utbytta, fick låna brorsans.
Införskaffar mig ett lätt regn ställ, http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTESSENCEPAKET?
Gällande whiskyn så har jag redan införskaffat en lättvikts flaska som ej går att krossa. GUD FÖRBJUDE ATT DETTA HÄNDER!
Möjligen något förslag på Jacka?
EDIT: Stavar? Är det något man ska ha?

Tänkte att köpa samma regnställ som du införskaffat . Dock kunde jag ej få på byxorna då mina kängor, Haglöfs Grym, var för stora. Köpte med hel dragkedja istället. http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTFULLZIPPERCIPPANT11
Kostade 699:- på Outlet Ö-vik.

Jacka! Du klarar dig bra med regnjackan.
Stavar! Ett högst personligt val, Jag använder aldrig stavar, de är bara i vägen.
 
hejsan
stavar är bra uppför, nerför, vid vad, underlättar om ryggan är tung samt vid skavsår på fötterna....
skavsår, foppatofflor och en tung rygga funkar bättre med stavar..
på platten brukar jag hänga mina tredelade stavar på ryggan.
vänligen nils
 
Tack för alla råd!

Är lite rädd för att Arcteryx Altra 75 kanske ej är tillräkligt stabil för en dålig rygg. Mycket möjligt att det här är något problem som jag bara hittar på! Göran, Hur packar man? Topplock endast?

Kom ihåg märket Berghaus, och deras Vulcan ser ganska intressant ut. Någon som vet något om detta? Dock är jag fortfarande intresserad av Kajka med alla dess smarta lösningar. Någon som kan säga nått om kvaliten på denna?

Tack Jan för att du avrådde mig från regn stället. Vill inte ha något som jag måste dra av mig kängorna för att få på!

Gällande jacka så är jag fortfarande lite osäker. Ska jag köpa någon vind resistant Fleece jacka(typ http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=23464&search=true
eller http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?Id=108243)

Jag är dock väldigt intresserad av andra märken än fjällräven, Men det är det som jag har mest erfarenhet av, den lilla erfarenhet jag har!

Tack//
Viktor

Edit: Väntar nog med stavar/hyr när jag väl är där för att prova
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danishen Bestiga Keb ihop? Expeditioner 9
Cremytos Keb vecka 7? Expeditioner 0
jockenilsson Keb vecka 43 Expeditioner 3
X2000 Narvik- Bodö Expeditioner 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.