Kåtor

Hej!

Jag har aldrig sovit (eller varit) i en sådan där portabel kåta, men det ser väldigt skönt ut. Är det det något som man skulle kunna tillverka själv eftersom de är kanska så dyra? Tror ni att det blir lika dyrt som att köpa ett? En annan anledning till att göra ett själv är att man kanske kan få ner vikten. Kåtan ska ej användas i extrema förhållande utan i skogen med familjen. Är det genomförbart eller är det bara att läga ner?

/Billy
 
Den skulle nog bli tyngre, men tekniskt är det inget problem alls. Man skulle kunna göra den av billigt material också, både tältduk och presenningar skulle gå att använda.
 
Bör gå bra.

Jag har en kusin vars dotter gått på Sjöviks Folkhögskola och där tillverkat både en kanadensare av traditionell dukad typ och en tältkåta typ Tipee. Det är nog inte alltför svårt att få tag i ritningar till en Tipee.

Ett billigt alternativ är ett militärtält på överskottsförsäljning där du dessutom nog får med en bra kamin.

Hälsningar Thure
 
Ett förslag om du vill tillverka en kåta själv är att kolla in hur kåtan är konstruerad på t.ex nästa vildmarksmässa, eller kanske nästa prylträff:)

Annars finns både lättare och billigare varianter än den Moskoselkåta av typen Tåpp Jakt 5 i bomull/poly (föregångaren till Varrie) som jag använder.

Frisport har några till ungefär halva priset jämfört med Moskoselkåtan:

http://www.frisport.no/?side=lavvu&Meny=lavvu

Jänkarna kör med Tipivarianten, både vanlig och lättvikt:

http://www.tipikifaru.com/tipi4man.htm

Och Moskoselkåtan har lättviktsvarianter (fast de kostar mycket):

http://www.moskoselkatan.se

Raskesven

[Ändrat av Raskesven 2003-10-17 kl 17:20]
 
Vikten blir ju till största delen beroende på materialval. Enklast borde väl vara att göra en kåta i form av en fyrsidig pyramid, 4 tårtbitar som sys ihop utom på en sida där man kan ha spännen för att öppna och stänga. Mittstång, öppning i taket och glipor längs bottensidorna. Borde duga för enklare bruk i skog. Men det kanske är fusk.
 
BILLY_L; sa:
En annan anledning till att göra ett själv är att man kanske kan få ner vikten. Kåtan ska ej användas i extrema förhållande utan i skogen med familjen. Är det genomförbart eller är det bara att läga ner?
Man kan inte få allt här i världen. Låg vikt innebär att man dras med syntetvävar som är känsliga för eld och glöd.....Raskesven, jag tar ingen debatt.
Tar man vävar som tål lite eld så kommer man upp i vikt. Ska det va en kåta skall man ha öppen eld för att öka på mysighetsfaktorn. Nej, satsa på en hund som kan dra en tavois och köp en teepee från USA för tre lappar. Stänger får du fixa själv :) Var är Frazze med sina kåtkunskaper? // Roland
____ som föredrar att bo i hus.
 
walk_alone; sa:
BILLY_L; sa:
En annan anledning till att göra ett själv är att man kanske kan få ner vikten. Kåtan ska ej användas i extrema förhållande utan i skogen med familjen. Är det genomförbart eller är det bara att läga ner?
Man kan inte få allt här i världen. Låg vikt innebär att man dras med syntetvävar som är känsliga för eld och glöd.....Raskesven, jag tar ingen debatt.
Tar man vävar som tål lite eld så kommer man upp i vikt. Ska det va en kåta skall man ha öppen eld för att öka på mysighetsfaktorn. Nej, satsa på en hund som kan dra en tavois och köp en teepee från USA för tre lappar. Stänger får du fixa själv :) Var är Frazze med sina kåtkunskaper? // Roland
____ som föredrar att bo i hus.
Debatt? Du har ju rätt:) Syntetvävars känslighet för eld och glöd är en anledning till att jag valde bomull/poly duken. Delvis poly ja, men bomullsinblandningen ger en tålig och bra (tyngre) duk. Nu efter ett antal impregneringar känns duken mer som skinn än tyg. Det enda som eld och glöd sabbat för mig är dels det första golvet som började brinna, dels några små hål i golvet av sprättande glöd, dels, slutligen, myggnätet högst upp i lilla ventilmössan som fått hål av glödflagor (numera utbytt mot, vad det verkar, ett tåligare nät). Själva duken, ingenting.

Skulle inte du flytta ut i en torvkåta vid Lainioälven?;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Det enda som eld och glöd sabbat för mig är dels det första golvet som började brinna, dels några små hål i golvet av sprättande glöd, dels, slutligen, myggnätet högst upp i lilla ventilmössan som fått hål av glödflagor (numera utbytt mot, vad det verkar, ett tåligare nät). Själva duken, ingenting.

Skulle inte du flytta ut i en torvkåta vid Lainioälven?;-)
Hmmmm.... jag minns att du snackat om detta i tidigare tårdar, du guru av bärbara kåtor.
Lavvu och teepee är rena drömmen men jag vill ha ris på golvet och en eldstad, renskinn att ligga på och en rökeld så jag slipper mygg.
Men va fan, man kan lika gärna dra över två stor presseningar i stället för att köpa boullsduk för tusentalskronor... men var och en är lycklig i sin kåthet.
Men kåtor är inget jag skall dra omkring med, har ett knä som konverterar mig till UL-freak innan sommaren.
Lainoälven, visst fan men gubben har ännu 15 år till pensionen å när man väl är där så räcker den kanske inte ens till å hålla sig vid liv i en torvkåta. Skandia Liv = Skandia Död :) // Roland
_____ som är en Hilleban på fjället.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.