Katamaran med UCPA?

Hej,

I ett försök att bota efter-semester-depression håller vi på och planerar höst-vinter resor. En resa som lockar väldigt är att segla Hobie-cat med UCPA i Västindien. Är det någon som har gått deras kurser där tidigare och kan komma med lite råd och tips så vore det toppen!

Tack på förhand!

Carolina
 
HC i Giens

CarolinaO; sa:
Är det någon som har gått deras kurser där tidigare och kan komma med lite råd och tips så vore det toppen!

Uppfattar det som att du vill veta mer om deras kurser just i Västindien, vilket jag inte vet något om. Däremot har jag varit med UCPA i Giens (Medelhavet) och seglat HobieCat. Kan det vara av intresse att höra mer om?

:) Kalle G
 
Les Saintes

Vi var med UCPA i Västindien för ett par år sedan, vi seglade dock inte utan paddlade havskajak på Les Saintes (och tillbringade en vecka i St Francois).

Les Saintes är ett helt fantastiskt ställe som verkligen kan rekomenderas. Vad jag kommer ihåg så var de som seglade HC mycket nöjda med sin kurs.

Vill du höra mer om hur det var på det stora hela?
 
Ja tack!

Jag vill höra allt, eller ja, nästan allt :). Hur funkade resan dit (bokade ni själva eller med UCPA), hur var boendet, hur var maten, hur var vattnet, var det några hajar... massor av frågor. Berätta gärna! :)
 
Som jag kommer ihåg det!!

CarolinaO; sa:
Jag vill höra allt, eller ja, nästan allt :). Hur funkade resan dit (bokade ni själva eller med UCPA), hur var boendet, hur var maten, hur var vattnet, var det några hajar... massor av frågor. Berätta gärna! :)

Vi bokade resan med hjälp av UCPA, det finns inte så många alternativ att välja på mellan Frankrike och Guadeloupe, det är möjligt att det går att lösa billigare på egen hand. Ett problem var att det på nedresan var ganska ont om tid i Paris och vi var tvingades att byta flygplats, från Charles de Gaulle till Orly. UCPA rekomenderade Air France bussen men det hade förmodligen lett till att vi missat flyget till Guadeloupe eftersom vi var lite sena från Köpenhamn så vi tog en taxi. Ett alternativ kan vara att boka själv och ta ett lågprisflyg till Paris dagen innan.

Boendet på Les Saintes var väldigt enkelt, dubbelrum i Bungalow med dusch och toalett. Centret är en gammal semesteranläggning som UCPA tagit över. Maten var ungefär som på UCPA i Frankrike fast med karribisk prägel, enkelt och för det mesta gott och man blir alltid mätt. Ön är ganska liten och det finns bara ett samhälle (tror jag). Här finns allt man behöver och framförallt en jättetrevlig bar där alla samlas framåt eftermiddagen. Dessutom får alla gäster låna cykel.

Vattnet var varmt, och jag såg i alla fall inga hajar ;). Som jag skrev tidigare var vi även en vecka i St Francois och även om det var trevligt och vi gjorde många utflykter på och kring huvudöarna skulle jag nog föredragit att stanna på Les Saintes hela tiden.

En viktig sak att tänka på är språket, jag kan inte franska och vår kajak guide kunde ännu mindre engelska. Men det gick bra tack vare teckenspråk och trevlig franska kurskamrater som tolkade.

Jag berättar gärna mer om det behövs.
 
Re: Gärna!!

CarolinaO; sa:
Kursupplägget är säkert detsamma så jag vill gärna höra! :)

De hade tre grupper (som vanligt?) och jag valde nybörjargruppen, trots att jag seglat lite (=pyttelite) förut, för jag ville lära mig grunderna, tänkte jag. Det var ett misstag. Har ni seglat det minsta förut så välj åtminstone mellangruppen.

Efter att ha gått igenom grunderna fick vi lära oss lite om trimningsmöjligheterna. Vi övade även på att vända båten rätt efter kapsejsning.

Tyvärr hade vi dåligt med vind då jag var där, så det gick inte direkt fort för oss i nybörjargruppen. De i mellan- o elitgruppen seglade längre ut och hade bättre vindar.

I övrigt bra ledare men bitvis knackiga engelskakunskaper. Vi var rätt många svenskar som seglade HC där så vi blev prioriterade och fick en någorlunda engelskakunnig ledare första dagarna. Men jag antar att det alltid löser sig på något vis; det är ju mest bara att segla ut och se gla' ut:) Detaljerna går väl alltid att få fram på något vis.

:) Kalle G
 
Urusel franska!

Det låter på er bägge som att det där med franskan löser sig. Min franska är mycket knackig och vi har funderat på om det kan innebära problem. Tex. om ngn skriker Haj??
 
snabbkurs

Äh, man får väl lära sig lite nyttiga fraser på plats, t ex vad 'haj' heter isåfall. Eller så kan man ju ta det säkra för det osäkra och utgå från att det är hajvarning när någon ropar 'Attentione':)

:) Kalle G
 
Finns det hajar kring Guadeloupe?

Vad jag kommer ihåg var det inget prat om hajar när vi var där. Det var i så fall mer vågor och strömmar det varnades för. Men som Kalle skriver 'Attentione' funkar väl vare sig det är hajar, laviner eller framstormande lustjakter man vill varna för!!
 
Åkte två veckor i november förra året med UCPA till Saint François, Guadeloupe. Det kan vara lite marigt att hinna med bytet i Paris. Vi anlände från Landvetter till Charles de Gaulle-flygplatsen, men eftersom sträckan Paris-Guadeloupe räknas som inrikesresa(!) var vi tvungna att byta flygplats till Orly Ouest. Ganska stressigt att få ut bagage, hämta transferbiljetter, hitta bussen, fara genom hela stan och därefter tränga sig förbi alla köer för att hinna med.
Boendet var helt OK. Maten ganska medioker, delvis pga någon slags strejk som lamslog hamnen. Skönt att kunna låna cyklar. Det regnade ovanligt mycket när vi var där (i slutet av november), men var varmt och skönt ändå (särskilt med tanke på alternativet BRRRR). Vi vågsurfade första veckan. Ingen av oss kan franska, men det gick bra att förstå och göra sig förstådd i alla fall. Instruktörerna kan oftast åtminstone hjälplig engelska eller ser till att man hamnar i en sådan grupp. Några hajar syntes inte till. Kroppsspråk och gestikulering är ju annars ganska välutvecklat i medelhavsländerna så det brukar vara svårt att missförstå något viktigt. Andra veckan åkte vi på långsegling med stor katamaran. Fantastiskt härligt att göra strandhugg och snorkla!! Skepparen kunde bra engelska. De andra deltagarna var det väl något sämre med. Rekommenderas!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.