Kaskasvagge

Tänker gå Vistasvagge senare i sommar och har sedan funderat på att fortsätta upp genom Kaskasvagge. Någon som har gått denna sträcka och som kan bidra med lite tips och råd? Har förstått att Kaskasvagge är mycket stenig, bitvis med blockterräng. Hur pass svårt är det att gå där? Jag har vandrat rätt mycket förut i de svenska fjällen men är ändå lite försiktig då jag går ensam så därför vore det bra att få ta del av andras erfarenheter.
 
Naturligtvis ska du vara försiktig om du går i Kaskasvagge själv. Trots att en del vandrare går där så kanske dom inte just går där du går just. Alltså, om nått skulle hända. Du ska även tänka på vädret och det kanske är det viktigaste. Är det inte fint väder så tycker jag att det egentligen inte är vidare stor idé att slita ut sig där.
Dalen innehåller olika delar. Kommer du precis nerifrån Vistas (vilket är sällsynt vägval) är det mycket brant och buskigt upp till rastskyddet. Gå i stället över Njunnji ifrån Vistas, och ner i Kaskas‘.
Från rastskyddet och fram till sluttningen invid Nipals är det fin och slät vandring, svagt uppåt.
Vid sjön är det en två- tre hundra meters blockstrand vilket kan för på somliga bli väldigt påfrestande. Men håll ut! Det blir bättre igen.. Sedan fram till själva vattendelaren då. Du ser ett jättestort stenröse där i dalens mitt. Sedan blir det tyvärr hemskt mer sten igen. Dessutom om du nu gillar stenar så får du större block att studsa på.
Allt beroende på ålder, kondition och vana upplever man ju blockmarker olika. Man kan vara trött själv, bara av att vara och gå ensam eller irriterad på nått som man drar sig till minnes om man går själv. Det är oftast då man druttar på ändan.
Blockmarker är bra ändå för dom skärper ens syn på vandring, var man sätter fötterna. Men är det blött, är vissa av dom här stenarna hala av lavar.
Tälta kan du först göra när du kommer ner en bit mot Sälkahållet till. Fina tältplatser finns även i östra Kaskas‘.
Dalen är trots sina lite påfrestande blockmarker inget att skygga för. Är det fint väder så är det kanske det vackraste du kan se i fjällen..
Tälta där du tycker själv det är vackert, för det är det överallt där. Tältar du där vid östra delen kan jag verkligen rekommendera att du går upp en bit på Palkastak och går så lågt du nu önskar upp på själva Nipalsryggen.. Det är en lätt utflykt även för äldre eller otränade. Tro mig du kommer bli jättenöjd då!
Hoppas du får en fin vandring!
 
Kaskasvagge funkar

Jag gick genom Kaskasvagge för en knappt två veckor sedan och kom då från Kvikkjokk-hållet och skulle ner i Sarvesvagge. Vi stod och valde mellan Lullihavagge och Kaskasvagge och valet föll på det senare då den innebär en genväg mot Sarvesvagge. Stigningen upp vad obetydlig - det är nedfärden till Sarvesvagge som är den besvärliga. Dalen är, som Grundsten också skriver, skarpt V-formad. När man nått högsta punkten och påbörjar utförsbacken mot Sarvesvagge kunde vi gå på snön långa sträckor vilket underlättade. Dalen blir allt brantare och blockigare ju längre ner man kommer och vi hade tur som klarade oss från regn i denna blockiga och branta terräng. Är man inte försiktig kan man halka och ramla ner i jokken längst ner i ravinen. Mot slutet hittade vi en vattendelare där vi valde vänster sida då den högra är alltför brant. Man får ta det varligt så är det inga problem. Dock avrådet jag starkt från att ta denna dal i motsatt riktning, dvs från Sarvesvagge. Har man gått ner inser man att det vore SJUKT jobbigt att ta sig upp igen!
 
Jag gick genom Kaskasvagge för en knappt två veckor sedan och kom då från Kvikkjokk-hållet och skulle ner i Sarvesvagge. Vi stod och valde mellan Lullihavagge och Gukkesvagge och valet föll på det senare då den innebär en genväg mot Sarvesvagge. Stigningen upp vad obetydlig - det är nedfärden till Sarvesvagge som är den besvärliga. Dalen är, som Grundsten också skriver, skarpt V-formad. När man nått högsta punkten och påbörjar utförsbacken mot Sarvesvagge kunde vi gå på snön långa sträckor vilket underlättade. Dalen blir allt brantare och blockigare ju längre ner man kommer och vi hade tur som klarade oss från regn i denna blockiga och branta terräng. Är man inte försiktig kan man halka och ramla ner i jokken längst ner i ravinen. Mot slutet hittade vi en vattendelare där vi valde vänster sida då den högra är alltför brant. Man får ta det varligt så är det inga problem. Dock avrådet jag starkt från att ta denna dal i motsatt riktning, dvs från Sarvesvagge. Har man gått ner inser man att det vore SJUKT jobbigt att ta sig upp igen!

Jag inser just att ovanstående beskrivning gäller Gukkesvagge och inte Kaskasvagge. Men nåväl, nu vet ni hur Gukkesvagge är.
 

avslutad210712

Gäst
Har gått Kaskasavagge från Tjäktavagge till vindskyddet. Blockterrängen var inte värre än i Kuopervagge eller liknande dalar. Så länge det är torrt vill säga. När vi gick där utsåg jag det till helvetet på jorden eftersom det regnade. Blocken blir snorhala av regnet och dessutom ligger många stenar lösa och tippar lite när man går på dem. Handlar definitivt inte om att se på utsikten utan om att se var man sätter fötterna och parera. I bra väder tror jag inte att det är så farligt men aldrig att jag sätter mina Lundhagare där igen i dåligt väder och inte heller i Kuopervagge för där såg det likadant ut när vi gick där.
 
Har gått Kaskasavagge från Tjäktavagge till vindskyddet. Blockterrängen var inte värre än i Kuopervagge eller liknande dalar. Så länge det är torrt vill säga. När vi gick där utsåg jag det till helvetet på jorden eftersom det regnade. Blocken blir snorhala av regnet och dessutom ligger många stenar lösa och tippar lite när man går på dem. Handlar definitivt inte om att se på utsikten utan om att se var man sätter fötterna och parera. I bra väder tror jag inte att det är så farligt men aldrig att jag sätter mina Lundhagare där igen i dåligt väder och inte heller i Kuopervagge för där såg det likadant ut när vi gick där.

Instämmer!

Gick där förra året i regn och det var bland det värsta jag gjort i fjällen. Har aldrig upplevt stenar så hala som just i den dalen, och många var som sagt lösa. Men som sagt, i fint väder hade det nog inte varit några problem.
 
Tält i Kaskasavagge

Hej!

Jag har gått och tältat där några gånger. Dalen är väl vandringsmässigt som många av de andra högfjällsdalarna "blockig" (jag har alltid gillat den).
Du kan tälta vid vindsskyddet utan problem. Sedan är det knappert med tältplatser. Jag har gått bägge sidor om jokken, men "normalvägen" är nog sydsidan dvs över bron. Du kan då hitta några bra platser i deltalandet från den jokk som rinner ner från den norra glaciären som rinner melan Kaskasatjåkka och Tarfalatjåkka (jag använder de gamla namnen).

Den beryktade tältplatsen "Kaskasavagge international" ligger i skiljet mellan att vandra i dalen och där den orösade "JoJo-leden" kommer ned från Pyramiden och upp i passet mot Kuopervaggi.
Här finns det några platser om kraven är hyfsat låga.

Trevlig tripp önskar Björn

PS! Eftersom du kommer från Vistasvaggi förstår jag att du menar Kaskasavaggi (mellandalen). Kaskasvaggi ligger i Sarek och namnet betyder något annat (om jag lärt mig rätt men jag minns inte vad).
 
Instämmer!

Gick där förra året i regn och det var bland det värsta jag gjort i fjällen. Har aldrig upplevt stenar så hala som just i den dalen, och många var som sagt lösa. Men som sagt, i fint väder hade det nog inte varit några problem.

För två år sedan gick jag ensam i Kuopervagge från Tjätjkahållet - då valde jag att vända när det började regna på allvar. Att korsa de blockhaven i regn är ett eländigt tidsfördriv, särskilt när man är själv. Tyvärr var jag redan bra långt upp när det började skvala, så det tog avsevärt längre tid att ta sig tillbaka ner än det hade tagit att ta sig upp.
 
Även jag avskrev planerna på en tur genom Kaskasavagge pga dåligt väder och att jag var ensam :)

Vill man ta sig från Vistas mot Tarfala finns ju alternativet att gå öster om Tarfalatjåkka, dvs rakt söderut från vindskyddet i Kaskasavagges östra del. Men det är en seg stigning upp till passet mot Tarfala där man iofs har en bra blick mot Vargryggen.

Vill man från Vistas mot Tjäktjavagge så kan man gå Unna eller Stour Räitavagge (dvs via Nallo). Nallo är fantastiskt vackert.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.