Karttjänst för Lettland

Hej, känner någon till om det finns någon bra karttjänst för Lettland? Skulle behöva titta på lite topografiska kartor för att hitta paddelvatten för en längre kanotfärd. Var någonstans är ännu inte bestämt. Kanske inte ens blir Lettland sist och slutligen.

Och har de någon tjänst liknande vattenwebben?
 
I de Baltiska länderna är det mycket begrännsat med sammanhängande paddelvatten. Det är i princip bara de stora floderna som är intressanta:
- Narva, gränsar mellan Ryssland/Estland
- Dyna, börjar i Belarus, rinner genom Lettland och ut vid Riga
- Njemen, två biflöden ifrån Belarus, rinner genom Litauen och ut via Kaliningrad.

Jag avråder starkt att fundera på Narva, ryssarna uppskattar inte aktiviteter nära sin gräns.
Njemen måste avslutas i Litauen, du blir inte insläppt i Kaliningrad utan mycket pappersarbete.
Tänk inte ens tanken att börja i Belarus!

Alla sjöar är små och grunda som inte bjuder på mera än några timmars till maximalt en dags äventyr. Sjöarna nära gränsen till Belarus har bättre vattenkvalite än sjöarna som ligger vid odlingsmark.

Du bör kolla upp hur allemansrätten fungerar i respektive land. Jag har vandrar, sprungit och plockat svamp i alla tre och det verkar vara OK, befolkningen är ofta vänliga men räkna kallt med att bli utskälld av hundar vid varje hus.
Kusterna är dock en helt annan sak, de verkar vara privata, stängsel mellan väg och strand och det kostar oftast några Euro att få komma ut till Östersjön för att bada. Osäker på hur det fungerar vid sjöar och andra vattendrag, det är dock mycket sällan staket eller stängsel som hindrar så det är nog fritt fram för allmänheten.
 
Tack Per, för bra beskrivning av älvarna och tack Ture för kartan (som jag tyvärr inte får att fungera något vidare).

Det låter som att de baltiska länderna kanske inte är så bra paddlingsvattens om vi hoppades då. Jag kan ju ge lite mera beskrivning av turen vi tänker oss så kanske någon har tips.

Vi planerar vara ute i 6+ veckor under sensommaren/tidig höst.
Mesta maten med oss från början, ev. någon matdepå.
Vild natur utan allt för mycket spår av människor.
Vi blir ca 6 personer.
Vi är flexibla och kan bära/lina/staka där paddling inte är möjlig.
Rimligt köravstånd (1-3 dar) från Sverige (även alternativ i Sverige är förstås intressanta).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.