Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Och exakt samma argument kan användas för vargen. Man behöver inte jaga varg, man kan sätta upp skyltar och stängsel.

(Värt att notera att vildsvin orsakar mångfaldigt fler hundskador än varg, så varför vill inte jägarna utrota vildsvin.)

Skogsplanteringar är (oftast) en skogsfastighet så där ligger ansvaret på ägaren av planeringen. Ofta i gemenskap med de gemensamma grannarna. De brukar kallas i folkmun för jaktlaget.

Då ingen äger grisarna utan de får röra sig fritt tills de skjuts så är heller ingen ansvarig för vad de gör på en villatomt där det inte finns någon jakträtt. Det är alltså oreglerat och man får be grisarna att gå genom en skylt eller staket. Ungefär som man gör med andra lösa individer högre upp i näringskedjan som man gärna vill skjuta men inte har lov till :)

Och vad säger du till de 6938 personer som förra året krockade med ett vildsvin? Och vad säger du till oss alla som får betala priset via försäkringspremier och skattsedeln?
Vildsvin är till skillnad från vargen en utplanterad art i Sverige. Stammen skulle heller inte växa okontrollerat om inte en viss grupp utfodrade dem genom flaskhalsarna vintertid - för övrigt samma grupp som via skrik och skrän lyckats hålla vargstammens storlek nere. Vildsvinsstammen är inte i naturlig balans och vargen behövs som predator.
Återigen - vargen är lösningen på ett problem orsakat av okunniga och enögda människor.

Och vad säger du till de 6938 personer som förra året krockade med ett vildsvin? Och vad säger du till oss alla som får betala priset via försäkringspremier och skattsedeln?
Vildsvin är till skillnad från vargen en utplanterad art i Sverige. Stammen skulle heller inte växa okontrollerat om inte en viss grupp utfodrade dem genom flaskhalsarna vintertid - för övrigt samma grupp som via skrik och skrän lyckats hålla vargstammens storlek nere. Vildsvinsstammen är inte i naturlig balans och vargen behövs som predator.
Återigen - vargen är lösningen på ett problem orsakat av okunniga och enögda människor.

Jag hade nog svarat något i denna stil.

Tyvärr så är du drabbad av en skada på ditt fordon - kanske även personskada - för att politiska krafter inte vill nå konsensus med jägar- och skogsägar-kollektivet.
De vill istället för samsyn och kompromisser (som gynnat både dig och skogsägarna/jägarna) snöa in på en lösning (expandera vargstammen) som den andra parten inte accepterar.
Därför står frågan i stå och därför kommer den inte att lösas.
Tråkigt men sant.

Tycker du det är ett bra svar?

Och exakt samma argument kan användas för vargen. Man behöver inte jaga varg, man kan sätta upp skyltar och stängsel.

(Värt att notera att vildsvin orsakar mångfaldigt fler hundskador än varg, så varför vill inte jägarna utrota vildsvin.)
Jag trodde det framgick att jag var ironiskt. Skyltar funkar inte mot grisar eller vargar!
Ordentliga staket fungerar, men är inte alltid praktiskt genomförbart och dessutom vill inte alla hänga in sig. Lösningen som används är avskjutning även om det är svårt då tillväxten är enorm.

Tycker du det är ett bra svar?

Nej, ett tämligen korkat svar. Jägarna är ingen "part". Jakt är en hobby - en bland tusentals hobbies. Folk ska inte behöva dö eller invalidiseras på grund av någon annans hobby. Jaga på ett hållbart sätt eller skaffa en annan fritidssysselsättning som inte belastar andra människor.
Sammanfattning:
Vår fauna är i obalans bland annat på grund av att det saknas predatorer. Det skapar onaturligt stora stammar av älg, rådjur och vildsvin. Dessa stammar orsakar död, skador, invaliditet, enorma kostnader för samhället samt förstör för jordbruk och skogsbruk. Du bara tjatar om jägarnas rättigheter. Ingen respekt för andras egendom, ingen empati för allt lidande, inget ansvar för samhället i stort. Som ett själviskt litet barn.

Lösningen som används är avskjutning även om det är svårt då tillväxten är enorm.

På grund av att dumskallar matar grisarna genom flaskhalsarna under året, samt att det saknas predatorer. Precis som jag skrev tidigare. Stammen växer lavinartat och jägarkåren klarar inte av att skjuta ens en bråkdel.

Låt vargen lösa problemet. Billigt och effektivt och på köpet helt naturligt.

På grund av att dumskallar matar grisarna genom flaskhalsarna under året, samt att det saknas predatorer. Precis som jag skrev tidigare. Stammen växer lavinartat och jägarkåren klarar inte av att skjuta ens en bråkdel.

Låt vargen lösa problemet. Billigt och effektivt och på köpet helt naturligt.

Jag gillar inte vildsvin öht och håller med om att jägarkåren agerar mycket märkligt i denna fråga. Men av det jag har sett så är inte vargen lösningen då de inte gärna ger sig på gris. Grisen är långt ifrån ett lätt byte.

Sen hävdar jag bestämt att även vargen är en inplanterad art. Bara att googla "Projekt varg" så inser man hur det spektaklet gick till.

Jag gillar inte vildsvin öht och håller med om att jägarkåren agerar mycket märkligt i denna fråga. Men av det jag har sett så är inte vargen lösningen då de inte gärna ger sig på gris. Grisen är långt ifrån ett lätt byte.
Vad gäller varg som predator för vildsvin är du dåligt påläst. Enligt en studie som Jägarförbundet hänvisar till finns det områden där vargen står för 90 procent av dödligheten bland årsgrisarna:

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/vildsvin/

En naturlig vargstam skulle alltså med största sannolikhet hålla vildsvinsstammen i schack. En vinst för samhället på många miljarder varje år.

Sen hävdar jag bestämt att även vargen är en inplanterad art. Bara att googla "Projekt varg" så inser man hur det spektaklet gick till.
Snälla, kan vi inte hålla oss borta från foliehatts-teorier som Projekt Varg? Den är ju på nivå i stil med teorier om att jorden är platt, chem-trails och att jorden styrs av aliens. Om du ska googla så googla på nyligen gjorda genetiska studier av den svenska vargstammen som visar att det där bara är trams. Om det finns något våra myndigheter gör i det fördolda, så handlar det väl om rikets säkerhet. Det fattar väl varje vettig människa att myndigheterna inte planterar ut djur i smyg. Vad skulle syftet vara? I ett sådant gigantiskt projekt skulle dessutom massor av människor vara inblandade rent logistiskt och några av dem skulle garanterat ha läckt uppgifter.

Låt Karl Hedin åka land och rike runt och skjuta av hela vildsvinsstammen som straff. Sen kan man kasta honom till vargarna på Kolmården.

Ok tack för den ståndpunkten. Det visar vilken kunskapsnivå du befinner dig på. Vad har du för bevis för detta? Vad har NÅGON för bevis för detta?
Projekt Varg genomfördes aldrig. Vad får dig att tro det?

Under många år fanns en utfäst belöning om 500 000 kr till den som kunde påvisa att vargen blev inplanterad.

INGEN har någonsin gjort anspråk på belöningen.

Varför gör inte du det Nying?

varg och gris

Vad gäller varg som predator för vildsvin är du dåligt påläst. Enligt en studie som Jägarförbundet hänvisar till finns det områden där vargen står för 90 procent av dödligheten bland årsgrisarna:

https://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande2/artpresentation/daggdjur/vildsvin/

En naturlig vargstam skulle alltså med största sannolikhet hålla vildsvinsstammen i schack. En vinst för samhället på många miljarder varje år.

Hålet i denna teori är ju inte om Varg kan ta Gris eller inte... Problemet är ju att de inte finns på samma ställe.

I vargområdena finns inte grisen i stor utsträckning och det beror nog mer på vintrarna än Vargen.

Jag har hört att det matas gris på en del ställen för att skydda grödor på åkrar men hur vanligt det är och hur det påverkar grisstamen har jag inte sett nån information om.

/ATW

Hålet i denna teori är ju inte om Varg kan ta Gris eller inte... Problemet är ju att de inte finns på samma ställe.

I vargområdena finns inte grisen i stor utsträckning och det beror nog mer på vintrarna än Vargen.
Det är ju just därför vargstammen måste få växa. När reviren blir fulla i skogslänen expanderar stammen till nya revir.
Jag har hört att det matas gris på en del ställen för att skydda grödor på åkrar men hur vanligt det är och hur det påverkar grisstamen har jag inte sett nån information om.

I mina hemtrakter verkar man mest utfodra vintertid. Inte mycket gröda att skydda då. Sommarhalvåret finns ju nästan obegränsat med mat för grisarna, så utfodring då påverkar knappast stammen i någon högre utsträckning.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg