Karbinpar

Tänkte köpa på mig mina första karbinpar, kommer att klättra lättare bultade leder utomhus till att börja med. Hittade (väldigt) billiga på addnature.com, har någon erfarenhet av dessa:
Salewa Hot Express Set, ett 5-pack kostar 549:-

Har inte lust att lägga alltför mycket pengar då det ju är en del annat jag behöver handla också.

Som alternativ ser jag även Climbing Technology Light Sling Set som kostar 149:-/st.

Någom som har något råd att komma med?
/Danne
 
Köp billigt först, tills du lärt dig "hur du klipper" och kolla sedan efter något du vill ha.

/Kotten
 
Exakt. Köp det billigaste du hittar - öststatsgrejjorna håller måttet och så länge de är CE och/eller UIAA-märkta behöver du inte oroa dig.

De amerikanske och Brittiska fläsk-märkena behöver konkurrensen!!

/Per
 
Salewa

En polare har såna, dom är helt OK. (Givetvis känns DMM eller Black Diamond bättre, men är mycket dyrare.)
 
Har själv detta 5-pack och de fungerar utmärkt. Lätta att klippa i och inge detaljer som tar i repet eller selen när man skall få fram den från selen till säkringen. Tål 24kN vilket motsvarar c:a 2500kg, eller en stor 4wd jeep.
 
Kong?

Kong Supertop hos northstar.se ser inte så pjåkiga ut heller. De har Keylock också, är de att föredra framför Salewas som inte har Keylock? Prismässigt är de ju rätt lika.
 
Jag har desvärre inte keylock på mina karbinpar men gillade det stark då jag testade några andra som hade det. Det är faktiskt smidigare.
/johan
 
CT

CT är enligt min uppfattning ett bättre val. Har använt mina i några år. Har även klättrat med salewa som även de funkar men rekokomenderar CT.
 
Jag har CT karbiner, jag har köpt 4 st. Jag har även "fina" karbiner från Wild country, de med en blå och en röd karbin och wiregrind.

Och jag tycker inte alls om CT karbiner, iaf inte de jag har testat CT Leo heter de, det är något med grinden jag inte gillar.

Då gillar jag bättre Rock Empires karbiner med Key lock som jag har lånat en gång.
 
Jag bestämde mig för Kongs karbiner med Keylock (modellen heter Supertop). Så de är beställda från Northstar nu, så då är det bara att vänta på varmare väder och paketet :)
Tack för hjälpen, allihop!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pott Varför karbinpar mellan kil & rep Klättring allmänt 17
christofferv karbinpar Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.