• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

karbiner och kärnvapenblockad!

Duracellkaninen; sa:
Vågar man gå in med trupp mot diktatorer och illgärningsmän, så orsakar man både egna och andras förluster. USA har på gott och ont varit världspolis under många år nu - skulle de inte ligga i topp räknat i antal så vore det konstigt.


Ja, vill man göra en omelett får man räkna med att krossa några ägg, eller hur?
 
öringen; sa:
Duracellkaninen; sa:
Vågar man gå in med trupp mot diktatorer och illgärningsmän, så orsakar man både egna och andras förluster. USA har på gott och ont varit världspolis under många år nu - skulle de inte ligga i topp räknat i antal så vore det konstigt.


Ja, vill man göra en omelett får man räkna med att krossa några ägg, eller hur?

:) Visa mig gärna hur du gör omelett utan ägg....

Men som världspolis är det åtminstone möjligt att minska andelen ägg betydligt eller att rent av ersätta det med något annat ibland. Skulle nu USA alltid använda sig av en (helst två) kärnvapenbomb för att lösa alla problem skulle jag vara mer kritisk, men det är ju inte fallet.
 
öringen; sa:
Duracellkaninen; sa:
Skulle nu USA alltid använda sig av en (helst två) kärnvapenbomb för att lösa alla problem skulle jag vara mer kritisk, men det är ju inte fallet.

Alltså, så länge USA inte använder kärnvapen så är det okej med deras övervåld på andra länder?

Nej. Sedan är ju frågan om det är över- eller undervåld det handlar om. Idag står USA för en mindre del av våldet i Irak till exempel. Men jag gissar att du ändå ger USA huvudsakliga skulden för det som sunnitiska och shiitiska extremister ställer till med?

Jag tycker också de har ett visst ansvar - de borde tagit kål på Al-Sadr en gång för alla.
 
mellpat; sa:
Orsaken var att medlemmar av en liten fanatisk grupp agerade efter sin övertygelse. Marcus S verkar vara inne på samma linje - "... men jag måste agera efter min övertygelse".

Jag skulle då påpeka den fundamentala skillnaden mellan ickevåld och terrordåd. Ickevåld för att förhindra något som skapar terror.
 
marcussigfrid; sa:
Nja,kastar man en burk atomer i huvet på nån finns det inte mycket till ev. terrorist kvar.

peter

...det lär inte finnas mycket kvar av någon annan heller [/QUOTE]

Well.. Det finns ju en allvarlig risk att en insats med kärnvapen leder till flera, men efter att ha studerat vad vetenskapen säger om de faktiska effekterna av kärnvapen så anser jag att "den breda massans" tämligen apokalyptiska associationer till blotta omnämnandet av ordet atombomb är ganska överdrivna. Det handlar om en stoor explosion som ställer till med stor skada, men den är fortfarande begränsad till en plats och den alltid lika skrämmande strålningen klingar förvånansvärt snabbt av till hanterliga nivåer.

Det sista jag vill med detta inlägg är att rättfärdiga existensen eller användandet av nukleära eller radiologiska vapen, utan istället uppmana alla där ute att ta reda på mer om sånt de går om kring och är rädda för, så att de inte riskerar att vilseledas av andra, ehuru välmenande, personer.
[Ändrat av Tumbleweed 2006-10-05 kl 17:12]
 
Tumbleweed; sa:
Well.. Det finns ju en allvarlig risk att en insats med kärnvapen leder till flera, men efter att ha studerat vad vetenskapen säger om de faktiska effekterna av kärnvapen så anser jag att "den breda massans" tämligen apokalyptiska associationer till blotta omnämnandet av ordet atombomb är ganska överdrivna. Det handlar om en stoor explosion som ställer till med stor skada, men den är fortfarande begränsad till en plats och den alltid lika skrämmande strålningen klingar förvånansvärt snabbt av till hanterliga nivåer.

Det sista jag vill med detta inlägg är att rättfärdiga existensen eller användandet av nukleära eller radiologiska vapen, utan istället uppmana alla där ute att ta reda på mer om sånt de går om kring och är rädda för, så att de inte riskerar att vilseledas av andra, ehuru välmenande, personer.
[Ändrat av Tumbleweed 2006-10-05 kl 17:12]

Ja, man kan ju alltid fråga de efterlevande efter Hiroshima/Nagasaki. Till och med barn och barnbarn till de drabbade utsätts för diskriminering i samhället av folk som är rädda för att t.ex. få handikappade barn med en partner vars föräldrar eller far/morföräldrar drabbades av strålningen.
Visst finns det olika typer av kärnvapen och olika användningsområde, men jag anser ändå inte att de är berättigade. Det går inte att hålla kvar effekterna av en sådan attack i tid och rum.

Och för övrigt, om rädslan/respekten för kärnvapen avtar ökar snarare risken att de används. Men självklart ska man inte överdriva.

/marcus
 
marcussigfrid; sa:
Du vet tydligen inte vad du talar om.
Det finns ingen risk att någon skadas. Kallbrand? Mister livet? Knappast. Inte heller kommer polisen att anvälda sig av övervåld helt enkelt för att det inte kommer att behövas.

För övrigt vad gäller USA tycker jag inte de förtjänade 9/11, men att det finns orsaker bakom att det hände.

Vet inte jag vad jag talar om ?
ok då får du väl tro det.

Kom ihåg det när den förste av er svimmar.
se då till att de snabbt kommer under vård.

NÄR/VAR har jag över huvudtaget skrivit någonting om USA eller det som hände där ?
Ärligt så skiter jag i din inställning till det.

Däremot att ni lurar ut lättpåverkade ungdomar på idiotigrejer där det kan gå riktigt snett DET är något jag reagerar på.

/Torbjörn
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.